۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 85120531
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و روسیه به تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری چشم دوخته‌اند

تهران- ایرنا- بر اساس اظهارات نخست وزیر روسیه در شانگهای، انتظار می رود تجارت دوجانبه بین چین و روسیه تا پایان سال جاری به هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری برسد و همکاری‌ دو کشور فراتر از حوزه‌های سنتی که به سوخت فسیلی محدود بود، گسترش یابد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، «میخائیل میشوستین»، نخست وزیر روسیه که به چین سفر کرده است در یک مجمع تجاری در شانگهای، گفت: انتظار دارد تجارت دوجانبه در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

در سال ۲۰۲۲، تجارت میان چین و روسیه به رکورد ۱۹۰.۲۷ میلیارد دلار رسید.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک، تجارت چین و روسیه در سه ماهه اول ۳۸.۷ درصد افزایش یافت و همکاری‌ها در حوزه انرژی همچنان عامل اصلی تثبیت کننده روابط دوجانبه است.

از یک سو، تحت تحریم های غرب، روسیه سرعت تحولات اقتصادی خود به سمت شرق را تسریع کرده است.

لی چیانگ، نخست وزیر چین در دیدار با میخائیل میشوستین همتای روس خود چشم انداز همکاری روسیه و چین را درخشان ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد روند این همکاری ها رو به توسعه است.

به گفته وی، تجارت دو کشور در سال جاری رو به رشد و پویا است و میزان رشد آن 40 درصد بوده است.

لی شین، مدیر مرکز مطالعات روسیه و آسیای مرکزی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای، گفت: بازار وسیع و بازگشت سریع اقتصادی چین, آن را برای جهان پرسود می‌سازد و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

لی خاطرنشان کرد: اگر دو کشور شتاب تجاری خود را از ابتدای سال ۲۰۲۳ حفظ کنند، رشد ۲۰۰ میلیارد دلاری به آسانی در دسترس است.

میشوستین در طول این مجمع، طیف وسیعی از زمینه ها را برای همکاری بیشتر، از انرژی گرفته تا همکاری های کشاورزی، مالی و صنعتی، که در آن به دنبال گسترش همکاری با چین است، نام برد.

میشوستین خاطرنشان کرد: همکاری انرژی با چین همچنان یک اولویت بی قید و شرط برای روسیه است و عرضه گاز طبیعی و زغال سنگ به طور پیوسته افزایش یافته است.

وی افزود: روسیه علاوه بر سوخت فسیلی، در حال آماده سازی پروژه های جدید با چین در بخش انرژی های تجدیدپذیر است.

میشوسین همچنین اضافه کرد: روسیه و چین باید در ساده‌سازی دسترسی متقابل به بازارهای کشاورزی و همکاری برای تقویت امنیت غذایی فعال‌تر باشند. نخست وزیر روسیه تاکید کرد تجارت دوجانبه محصولات کشاورزی با سرعت بیشتری در حال توسعه است.

میشوستین در زمینه همکاری های مالی گفت: دو کشور برای تقویت حاکمیت اقتصادی، همکاری های مالی دوجانبه را از طریق تسویه ارز محلی افزایش خواهند داد.وی خاطرنشان کرد: تسویه ارزهای محلی دوجانبه به نزدیک به دو سوم کل تسویه در سال ۲۰۲۲ رسیده است و از حدود ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری یافته است.

کشتی سازی، تولید هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی و مجتمع صنعتی چوب زمینه های دیگری برای همکاری روسیه و چین هستند.

گزارش‌های دیگر رسانه‌ها سفر میشوستین را با درگیری‌های روسیه و اوکراین مرتبط دانستند و گفتند که این دیدار نشانه‌ای است که «دو کشور به‌دنبال تقویت بیشتر روابط هستند» با وجود بحران. و اینکه این دیدار وابستگی اقتصادی فزاینده مسکو به چین را نشان داد.

میشوستین در حین ارائه گزارش سالانه دولت به دومای دولتی در ماه مارس سال جاری، گفت که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ در برابر تحریم‌های غرب ایستادگی کرد و اکنون به مسیر رشد بازگشته است. و برخی از سازمان های بین المللی پیش بینی کردند که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ شاهد پویایی مثبت خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha