۳ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85121352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم باید میراث بان و حافظ هویت تاریخی باشند

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰
کد خبر: 85121352
مردم باید میراث بان و حافظ هویت تاریخی باشند

کاشان _ ایرنا _ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: صیانت از میراث فرهنگی تنها وظیفه این اداره نیست بلکه آحاد مردم باید میراث بان و حافظ هویت تاریخی باشند.

احمد دانایی نیا چهارشنبه شب در آیین نکوداشت احیاگران بافت تاریخی و تجلیل از نماهای برتر کاشان افزود: وقتی یک بنای تاریخی در یک کشور توسعه یافته تخریب شود، بسیاری از مردم با نوشتن شعار روی پلاکارد به این موضوع اعتراض کرده و جلو تخریب بنا را می گیرند.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد ۵۴۰ هکتار بافت تاریخی کاشان تنها توسط یک اداره صیانت شود این یک خیال باطل است و همه مردم باید به نوعی میراث بان باشند و از بافت تاریخی صیانت کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان بیان کرد: اگر فردی در یک نقطه غیرتاریخی در کاشان قصد ساخت وساز دارد باتوجه به بافت تاریخی کاشان اقدام به ساخت و ساز کند و پیوست فرهنگی شهر حفظ شود.

استاد پیشکسوت معماری سنتی کاشان هم در این مراسم گفت: تا سال ۱۳۷۳ بحثی از مرمت واحیای بافت تاریخی نبود و بناهای ارزشمند و تاریخی این شهر تخریب و جای آنها ساختمان های بی هویت ایجاد می شد و کسی به بافت تاریخی شهر توجه نمی کرد.

سید ابراهیمی حلی افزود: از سال ۱۳۷۳ هیات امنای مرمت بناهای تاریخی ایجاد شد و بعد از چهار سال افرادی که مخالف بحث احیا و مرمت بافت تاریخی بودند از اقدامات ما استقبال کردند و به مرور زمان دستگاه های مختلف هم از ما حمایت کردند.

وی اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کاشان باید به بحث مقاوم سازی بناهای تاریخی توجه کند و دستگاه هایی ازجمله شهرداری و دانشگاه کاشان هم در این زمینه مسوول هستند و باید در حوزه مقاوم سازی بناهای تاریخی برنامه ریزی کنند.

یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی تا کنون در شهرستان کاشان شناسایی شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha