۱۲ خوشه صنعتی در قالب کنسرسیوم صادراتی استان اردبیل امکان‌سنجی شد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: امکان‌سنجی و مطالعه ۱۲ خوشه صنعتی در قالب کنسرسیوم صادراتی با هدف توسعه صادرات در استان هدفگذاری شده است.

هاشم علایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به رویکرد حاکم بر مدیریت صنعت در استان و تلاش برای توسعه صادرات اظهار کرد: این خوشه‌ها شامل صنایع چوب و مبلمان، گردشگری، صنایع فلزی، صنایع شیرآلات بهداشتی، فنی و مهندسی ساختمان، صنایع پوشاک، آب معدنی، انواع نخ، عسل، طیور، سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های معدنی است که راه اندازی آن منجر به رونق تولید و صادرات و همچنین گستره فعالیت خوشه‌ها در استان خواهد شد.

وی اظهار کرد: از این تعداد خوشه‌های مورد مطالعه، سه خوشه صنعتی لبنیات، پلاستیک و فرش دستبافت در استان راه‌اندازی شده و سه خوشه صنعتی صنایع چوب و مبلمان، پوشاک و شیرآلات هم به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان اردبیل در ادامه صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطر در بین اعضای کنسرسیوم، کاهش هزینه‌های اداری، حمل و نقل و انبار و در نهایت بهبود و ارتقای سودآوری را از مزیت‌های تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان عنوان کرد.

علایی یادآورشد: کنسرسیوم صادراتی، یک ائتلاف داوطلبانه از شرکت‌هاست که هدف از تشکیل آن، تبلیغ کالاهای تولیدی و ارائه خدمات به اعضای کنسرسیوم در خارج از کشور و تسهیل صادرات محصولات از طریق فعالیت‌های مشترک است که با همکاری هرچه بیشتر میان کنسرسیوم‌های مختلف ، این فعالیت‌ها از افزایش و جهش فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد شد.

وی حمایت از تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی را یکی از برنامه‌های این شرکت ذکر کرد و افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برنامه‌های متنوعی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط در دستور کار خود دارد که حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی از جمله این برنامه‌هاست.

علایی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی بر ایجاد و شکل‌گیری کنسرسیوم‌ها نقش راهبری داشته و با تشکیل آنها صادرات محصولات مرتبط با آن از انسجام و قدرت بیشتری برخوردار شده که منجر به افزایش صادرات استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همچنین درباره حمایت‌های مالی شرکت شهرک‌های صنعتی از کنسرسیوم‌های صادراتی در استان گفت: حمایت از شناسایی عامل توسعه، کمک به تحقیقات بازاریابی، کمک به اخذ مجوزها و گواهینامه‌های لازم برای صادرات، ثبت شرکت و اخذ پروانه در کشور هدف، ایجاد سایت، تهیه کاتالوگ، از حمایتهایی است که شرکت شهرکهای صنعتی از تولید کنندگان و تشکیل دهندگان کنسرسیوم در دستور کار دارد.

وی حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی ، دعوت از هیات‌های خارجی و اعزامی، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در بازار هدف، از جمله کمک هزینه اجاره دفتر و انبار، سردخانه و استخدام نیروهای بازاریاب، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازار هدف، را از دیگر حمایت‌ها در این بخش ذکر کرد.

علایی همچنین با اشاره به راه اندازی کلینیک کسب و کار با حضور مشاوران و کارشناسان کاربلد استان افزود: این کلینیک با هدف عارضه یابی و بهبود عملکرد و احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال تشکیل شده که با پایش واحدهای راکد، در سال گذشته ۲۴ واحد راکد در استان به چرخه تولید بازگشت.

وی در پایان از راه اندازی مرکز خدمات فناوری در اردبیل خبر داد و گفت: عملیات اجرایی ساختمان فناوری شهرک صنعتی ۲ اردبیل هم با هدف واگذاری دفاتر به مشاوران، کارشناسان و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در دست اجرا قرار گرفته است.

استان اردبیل دارای ۲۰ شهرک و نواحی صنعتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha