۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85124501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستانی‌ها ۱۲۳ را بیشتر بشناسند

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبر: 85124501
کردستانی‌ها ۱۲۳ را بیشتر بشناسند

سنندج- ایرنا- مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی که بیشتر با شماره تلفن سه رقمی ۱۲۳ آن را می شناسند، راهکاری مناسب برای حل و یا کاهش بحران‌ها، آسیب های اجتماعی و اختلافات خانوادگی است اما هنوز هم بسیاری از مردم آنگونه که باید با این مرکز آشنایی ندارند.

به گزارش ایرنا، بی شک رشد آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای نیازمند ارائه خدمات اجتماعی و مداخلات تخصصی از سوی کارشناسان خبره و با تجربه است، لذا از سال‌ها پیش مرکزی با عنوان اورژانس اجتماعی در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شد تا بتواند با ارائه خدمات مطلوب راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد.

این مرکز با بخش‌های مختلف شامل مرکز مداخله در بحران، خط ۱۲۳، پایگاه خدمات اجتماعی و خدمات اجتماعی سیار و همچنین مراکز نگهداری از زنان و دختران فراری و آسیب دیده و کودکان کار زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت می کند.

مرکز اورژانس اجتماعی به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در موضوعاتی همچون اختلافات خانوادگی، همسر آزاری، کودک‌آزاری، کودکان کار و خیابانی به افرادی که متقاضی دریافت خدمات هستند، خدمات رسانی می کند.

این مرکز در استان کردستان از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر درتمام شهرهای استان به غیر از شهرستان سروآباد فعال بوده و خدمات مختلف مشاوره ای به مردم استان ارائه می دهد.

اما اینکه مردم تا چه اندازه با این مرکز آشنایی دارند و میزان استقبالی که از خدمات این مرکز می شود موضوعی است که باید بیشتر روی آن کار شود چرا که شواهد نشان می دهد هرچند نسبت به گذشته آشنایی مردم با این مرکز بهتر شده اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با وظایف و رسالت مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کردستان و میزان اشنایی مردم با این مرکز مصاحبه ای را محسن شجاعی معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان انجام داده ایم که مشروح آن در ذیل می آید.

ایرنا: به عنوان نخستین سوال بفرمایید که اورژانس اجتماعی در چه بخش‌هایی به مردم استان خدمات ارائه می دهد؟

کردستانی‌ها ۱۲۳ را بیشتر بشناسند

شجاعی: اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۸۹ به صورت رسمی در استان کردستان فعالیت خود را به عنوان مرکز مداخلات اجتماعی آغاز کرد و پس از آن به اورژانس اجتماعی تغییر نام یافت و فعالیت‌های خود را در چند بخش به مردم ارائه می دهد.

اورژانس اجتماعی همانگونه که از نامش پیداست یک فوریت اجتماعی است که مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی اصلی‌ترین وظایف حوزه اورژانس اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی همانگونه که از نامش پیداست یک فوریت اجتماعی است که مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی اصلی‌ترین وظایف حوزه اورژانس اجتماعی است.

در مجموع فعالیت‌های این مرکز در چهار بخش شامل مرکز مداخله در بحران‌، خط تلفن سه رقمی ۱۲۳، خودرو خدمات اجتماعی سیار و پایگاه های خدماتی اجتماعی ارائه می شود.

ایرنا: خدمات ارائه شده در این بخش‌هایی که اعلام کردین به چه صورت است؟

شجاعی: مرکز مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی و اجتماعی به افرادی که دچار مشکلاتی از جمله اختلافات خانوادگی هستند خدمات ارائه می دهد و پایگاه خدمات اجتماعی نیز در نقاط حاشیه و آسیب خیز شهرها فعال است و مرکزی برای دسترسی آسان، سریع، تخصصی و به موقع مردم به خدمات اجتماعی به شمار می رود.

در بخش خدمات سیار اجتماعی نیز خودروهای سیار با حضور روانشناسان و مددکاران اجتماعی در نقاط مختلف شهر مستقر هستند و موضوعاتی که به آنان اطلاع داده شود بعد از حضور در محل پیگیری و نسبت به رفع مشکل اقدام می کنند.

خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی نیز که از جمله فعالیت های اصلی این مرکز است و هر کسی در زمینه های اجتماعی همانند کودک آزاری، همسر آزاری، اختلافات خانوادگی، کودکان کار و خیابانی و فرار دختران و پسران با مشکل روبرو باشد می‌تواند مشکل خود را با مددکاران و مشاوران امور اجتماعی از طریق تماس تلفنی در میان بگذارد.

ایرنا: مردم استان تا چه اندازه با فعالیت‌های این مرکز آشنایی دارند و میزان استقبال مردم از خدمات چگونه است؟

شجاعی: آشنایی مردم با اورژانس اجتماعی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و بیشترین ارتباط مردم هم از طریق خطر تلفن ۱۲۳ است اما هنوز افراد زیادی هستند که با این مرکز اشنایی ندارند و در مجموع همانند مراکز دیگری همچون ۱۱۰ یا ۱۱۵ در میان جامعه جا نیفتاده است و نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است.

خط تلفن ۱۲۳ که آسانترین راه برای در میان گذاشتن مشکلات وآسیب هایی است که فرد به آن دچار شده است یک خط تلفن شبانه روزی و رایگان است و کارشناسان ما ۲۴ ساعته پای خط هستند و در تمام نقاط استان قابل دسترسی است، ضمن اینکه در شهرستان سنندج نیز متمرکز است.

ایرنا: آیا این مرکز علاوه بر این حوزه ها در بخش‌های دیگری هم به اسیب دیدگان خدمات ارائه می دهد؟

شجاعی: بله نگهداری از زنان و دختران در معرض آسیب از دیگر فعالیت‌های اورژانس اجتماعی است و زنان و دخترانی که بدلایلی از جمله اختلافات خانوادگی بدون سرپناه هستند در این مراکز نگهداری می شوند و به آنان خدمات مختلف ارائه خواهد شد، ضمن اینکه با مداخلات به موقع و دعوت از خانواده‌ها، تلاش می شود زمینه بازگشت این افراد به خانه فراهم شود.

در زمینه ارائه خدمات به زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، ما هیچ پشت نوبتی نداریم و هرکس در هر زمانی دچار بحران شده و شخصا و یا از هر طریقی به ما مراجعه کند پذیرش خواهد شد در زمینه ارائه خدمات به زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض آسیب، ما هیچ پشت نوبتی نداریم و هرکس در هر زمانی دچار بحران شده و شخصا و یا از هر طریقی به ما مراجعه کند پذیرش خواهد شد، البته پس از آن برای گزارش مددکاری حکم قاضی گرفته می شود اما کسی نیست که مراجعه کند و به دلایلی پذیرش نشود.

مرکز کودکان کار و خیابان از دیگر فعالیت‌های این اورژانس است که توسط موسسات خیریه و با نظارت بهزیستی فعالیت کرده و این کودکان را مورد حمایت قرار می دهند.

ایرنا: در حال حاضر چه تعداد مرکز اورژانش اجتماعی در استان فعال است؟

شجاعی: در حال حاضر ۹ مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای استان فعال است و تنها شهر فاقد این مرکز سروآباد است که آن هم بدلیل اینکه جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر دارد و تلاش می کنیم در آینده نزدیک در این شهرستان هم آن را فعال کنیم.

علاوه بر این مراکز پایگاه خدمات اجتماعی هم داریم که در چهارچوب برنامه ای با عنوان توانمندسازی اجتماعی محور محلات ۲۰۲۰که ۲ هزار و ۲۰ منطقه قرار است در ایران مورد پوشش قرار گیرد که سهم ما در سطح اول ۲ مرکز بود که در ناحیه منفصل شهری نایسر و منطقه حاشیه فرجه راه‌اندازی شده و فعال است.

ایرنا: چه برنامه‌هایی در حوزه اورژانس اجتماعی برای سال جاری در استان دارید؟

شجاعی: یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال جاری توسعه محلات و پایگاه های خدمات اجتماعی در محلات حاشیه و نواحی منفصل شهری است و علاوه بر آن با توجه به نزدیکی فصل تابستان بحث ساماندهی جدی کودکان کار در دست اقدام قرار دارد.

هچنین علاوه بر برنامه‌ ریزی برای انجام بهتر و مطلوب تر فعالیت‌های روزمره، موضوع راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان سروآباد نیز در سال جاری با جدیت دنبال می شود.

کردستانی‌ها ۱۲۳ را بیشتر بشناسند

ایرنا: و سخن پایانی شما...؟

شجاعی: انتظار داریم از طریق رسانه مرکز اورژانس اجتماعی بویژه تلفن ۱۲۳ و خدماتی که از طریق آن به مردم ارائه می شود به جامعه شناسانده شود و مردم نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنند که تلفن ۱۲۳ بصورت شبانه روزی در خدمت آنان بوده و در تمام نقاط استان با تلفن ثابت و موبایل در دسترس است لذا مشکلات خود را از این طرح به گوش مددکاران و روان شناسان ما برسانند تا به موقع نسبت به حل آن اقدام شود.

مرکز اورژانس اجتماعی در ۹ شهر استان کردستان فعال است و با بهره گیری از نیروی انسانی و خودروهای ویژه خدمات متنوعی به آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی ارائه می کنند.

شماره تلفن ۱۲۳ نیز به صورت شبانه روزی با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان با هدف مداخله در بحران با بهره گیری از پایگاه های سیار مرکز فوریت های اجتماعی و مشاوران و مددکاران اجتماعی در خدمت مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha