۸ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۱
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85125010
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی خرید ۱۸۰ هزارتن محصول از طرح کشت قراردادی گندم در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: ۴۵ هزار و ۴۳۵ هکتار اراضی گندم آبی استان در قالب کشت قراردادی است و پیش‌‎بینی می‌شود ۱۸۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت و خریداری شود.

"حجت الله بیرانوند" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجری دولتی طرح کشت قراردادی در استان ها اداره کل غله و خدمات بازرگانی می باشد و برای این امر هماهنگی های لازم بین دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی و نهادهای پشتیبان صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: پرداخت ۵۰ درصد از بهای کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان و ۲۰ درصد تخفیف سهم کشاورز از بیمه محصولات کشاورزی زمان تحویل گندم از جمله مزایای این طرح برای کشاورزان است.

به گفته وی بر خلاف خرید تضمینی که هزینه حمل به کشاورزان پرداخت نمی شود در کشت قراردادی به ازای هر تن، ۱۰۰ هزار تومان نیز تحت عنوان کمک هزینه حمل به کشاورزان طرف قرارداد پرداخت خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری دولتی ضمن بررسی کارشناسی نقاط قوت و ضعف طرح در سال گذشته و طراحی یک نرم افزار کاربردی، حضور فیزیکی کشاورزان را به منظور انعقاد قرارداد به حداقل رساند و با حذف بروکراسی اداری و تنظیم قراردادها بصورت سنتی، فرآیند اجرای طرح را تسهیل و شفاف نمود.

بیرانوند با اشاره به اینکه لرستان از استان های پیشرو در طرح کشت قراردادی است افزود: این طرح، مقدمه ای برای اجرای درست برنامه های الگوی کشت است که تنها در اراضی آبی انجام شد بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از هر هکتار به طور متوسط چهار تن محصول گندم تولید خواهد شد.

به گفته وی در کشت قراردادی، تامین کود شیمیایی و بیمه محصول بدون واریز وجه از طرف کشاورزان انجام و این مبالغ پس از برداشت محصول و خرید تضمینی، از مطالبات آنها کسر می شود.

۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان وجود دارد که از این میزان ۱۹۲ هزار هکتار دیم و بیش از ۴۵ هزار هکتار آبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha