عادی‌سازی روابط برازیلیا- کاراکاس؛ «مادورو» در برزیل

تهران- ایرنا- در ادامه تلاش‌های ونزوئلا و برزیل برای برقراری پیوند تاریخی روابط دیپلماتیک پس از یک دوره وقفه، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا با هدف پیشبرد دستورکار برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور، راهی برزیل شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌ سور، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین در اجلاس سران کشورهای آمریکای جنوبی که قرار است روز سه شنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) برگزار شود، شرکت خواهد کرد.

ونزوئلا و برزیل از اول ژانویه (۱۱ دی) پس از تحلیف لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

این نزدیکی پس از یک وقفه سه ساله است: زمانی که ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری وقت برزیل (۲۰۱۹-۲۰۲۲)، خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخت.

در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین- اردیبهشت ۱۳۹۹)، برزیل به عنوان بخشی از تنش در روابط با دولت نیکلاس مادورو، پس از خروج دیپلمات‌ها و مقامات خود از سفارت و کنسولگری‌ها، ماموریت خارجی خود در ونزوئلا را به صورت رسمی تعطیل کرد.

در حال حاضر، دولت‌های مادورو و داسیلوا، در هر دو کشور سفیران و نمایندگی‌های دیپلماتیک دارند.

آخرین سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به برزیل، در سال ۲۰۱۵ و به منظور شرکت در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری دیلما روسف (۲۰۱۱- ۲۰۱۶) بود.

وزرای امور خارجه ونزوئلا و برزیل، جمعه گذشته در گفت‌وگویی تلفنی بر اراده خود برای پیشروی در مرحله تجدید روابط دوجانبه تاکید کردند.

برقراری روابط دیپلماتیک با کشورها بدون دخالت در امور داخلی، از ویژگی‌های بارز سیاست خارجی برزیل بوده و اجرای این سیاست در قبال ونزوئلا نه تنها به سود دو کشور خواهد بود بلکه در همگرایی منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha