دبیرکل شطرنج آسیا: ایران در زمره کشورهای پیشتاز شطرنج قرار دارد

تهران- ایرنا- دبیر کل شطرنج آسیا با تمجید از استعدادهای شطرنج ایران گفت: فدراسیون ایران از فعالترین فدراسیون های شطرنج قاره کهن به شمار می رود و ایران در زمره کشورهای پیشتاز در توسعه این رشته است.

هشام طاهر علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تمجید از میزبانی ایران در این دوره از رقابت های غرب آسیا اظهار داشت: سطح مسابقات بسیار بالا بود نفرات خوبی از ایران حضور داشتند و میزبانی ایران نیز در حد یک تورنمنت جهانی بود. در گذشته بازیکنان به خاطر ورودی رقابت ها نمی توانستند در مسابقات حضور داشته باشند اما در این دوره شرکت کنندگان غرب آسیا به راحتی توانستند به ایران بیایند و نورم های لازم را برای درجه استادی و استاد بزرگی کسب کنند. همچنین قهرمانان این مسابقات موفق شدند جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کردند.

دبیرکل شطرنج آسیا در تمجید شطرنج ایران نیز گفت: ایران از نظر میزان فعالیت یکی از بهترین های آسیا است و ماهانه حدود ۱۰۰ مسابقه در این کشور برگزار می شود. ایران در چند سال گذشته یک نسل جدید را به جهان معرفی کرده و اکنون نیز نیاز به پرورش یک نسل مدعی و جدید دارد. البته ظرفیت خوبی در ایران وجود دارد و می تواند دوباره به روزهای خوب خود بازگردد، البته این به راحتی نیست بلکه نیاز به برنامه مدون و مستمر دارد. اکنون نیز بزرگانی مانند مقصودلو و طباطبایی از ایران در جهان شطرنج حضور دارند. ایران از نظر تعداد بازیکن ریتینگ دار در رده چهارم جهان و دوم آسیا قرار دارد.

هشام با اشاره به توسعه شطرنج آسیا افزود: قاره کهن یکی از خواستگاه های شطرنج جهان است و از گذشته نیز همواره مدعی بوده است. ذینگ لیرن چینی با قهرمانی در شطرنج جهان به یک دهه سلطه مگنوس کارلسن پایان داد و می تواند چند سال در این رشته مدعی باشد همچنین قهرمان شطرنج زنان جهان از آسیا است. همچنین روسیه به شطرنج آسیا آمده و این موجب توسعه و رقابتی شدن این رشته در قاره کهن خواهد شد. کشورهای خوبی در شطرنج آسیا وجود دارد و حتی کشوری مانند ایران موفق شد در المپیاد شطرنج به عنوان قهرمانی جهان برسد. این نشان از ظرفیت کشور شما ایران در آسیا دارد.

وی ادامه داد: شطرنج بعد از حدود ۱۲ سال به بازی های آسیایی برگشته و این موجب خواهد شد تا کشورها روی آن سرمایه گذاری کنند. همچنین این رشته در داخل سالن برگزار خواهد شد و قرار است که در بازی های آسیایی ۲۰۲۶ نیز حضور داشته باشد همچنین شطرنج نابینایان در بازی های پاراآسیایی حضور دارد و ایران در دوره گذشته نیز مدال های زیادی کسب کردند.

دبیرکل شطرنج آسیا با اشاره به تاثیر گذاری آسیایی ها در تصمیم های فیده گفت: ما یک همکاری چند جانبه با فیده دارم. رییس فدراسیون جهانی ارتباط خوبی با ما دارد و مشورت خواهد گرفت. البته باید بگویم که با حضور روسیه در شطرنج آسیا عملا رئیس فدراسیون جهانی نیز آسیایی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha