شورای اروپا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به اتخاذ تصمیم‌های شجاعانه فراخواند

تهران- ایرنا- شارل میشل رئیس شورای اروپا از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا برای بهبود روابط دوجانبه تصمیم‌های شجاعانه اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، میشل سه‌شنبه در توئیتی نوشت: مهم این است که دو طرف از اتخاذ مواضع حداکثری خودداری کرده و هدفشان گفت‌وگو باشد.

وی افزود: پس از بیش از ۳۰ سال مناقشه، التیام زخم‌ها به زمان نیاز دارد. لازم است تصمیم‌های شجاعانه اتخاذ شود.

میشل تاکید کرد که انتظار دارد رهبران دو کشور در جلسه آتی خود در مولداوی به مذاکرات درباره عادی‌سازی روابط خود ادامه دهند.

وی افزود که تاکید بر حاکمیت و تمامیت ارضی متقابل، پیشرفت در مورد تعیین مرزها و کاهش خطر در مناطق مرزی از مسائل مهم است.

رئیس شورای اروپا خاطرنشان کرد که گفت‌وگو میان باکو و ارمنی‌های ساکن ناگورونو-قره‌باغ درباره حقوق و امنیت ساکنان این منطقه حائز اهمیت است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان قرار است اول ژوئن (۱۱ خرداد) در مولداوی و در حضور امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان دیدار کنند.

پاشینیان و علی‌اف پنجشنبه گذشته در مسکو دیدار و بر برسمیت شناختن تمام ارضی یکدیگر و شناسایی قره‌باغ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان تاکید کردند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند ولی آتش‌بس بین دو طرف بارها نقض شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha