۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85139408
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

اردوغان و علی اف با یکدیگر دیدار کردند

۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85139408
اردوغان و علی اف با یکدیگر دیدار کردند

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در باکو دیدار کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری استار، اردوغان در این دیدار گفت: ترکیه حاضر است در هر زمان که لازم باشد، کنسولگری خود را در شهر شوشا دایر کند و اگر سرکنسولگری ما در این شهر افتتاح شود، این پیامی متفاوت برای کل جهان به ویژه ارمنستان خواهد بود.

او افزود: باکو و آنکارا مصمم هستند که روابط دوجانبه خود را که بر اساس بیانیه شوشا به سطح اتحاد در هر زمینه ارتقا یافته است و وزیر امور خارجه ترکیه بدون معطلی در این مورد اقدام خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با علی اف گفت که اگر موضوع کریدور زنگه‌زور را به سرعت حل کنیم، در تقویت روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان مؤثر خواهد بود.

او با اشاره به سخنان علی اف مبنی بر «اجتناب ناپذیر بودن افتتاح کریدور زنگه‌زور» گفت: این کریدور فرصت را برای همکاری همه کشورها فراهم خواهد کرد.

اردوغان همچنین خواستار فعالسازی کریدور میانی متصل به دریای خزر و استفاده حداکثری از مسیر ارتباطی باکو - تفلیس- قارص شد و گفت: این مسیر برای ما سود زیادی خواهد داشت و به همین علت ارتباط ریلی دو کشور باید هر چه زودتر گسترش یابد.

او همچنین با تاکید بر همکاری بیش از پیش آنکارا - باکو در زمینه انرژی و با اشاره به نگرانی اروپا در زمینه تأمین انرژی و به خصوص گاز افزود: این نگرانی با همکاری جمهوری آذربایجان و از طریق ترکیه قابل رفع است و ما به سهم خود در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

علی اف نیز در این دیدار گفت: ۲ سال پیش اعلامیه شوشا برای همکاری مشترک دو کشور امضا شد و با این قرارداد، ترکیه و جمهوری آذربایجان به طور رسمی متحد شدند.

او از حمایت اردوغان و کشور ترکیه از جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ قدردانی کرد و افزود: در دیدار و مذاکرات امروز برنامه همکاری آینده خود به خصوص در سیاست خارجی و منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادیم.

وی همکاری مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی و منطقه‌ای را مهم خواند و بیان کرد: در سال جاری میلادی ۱۶ رزمایش نظامی توسط جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود که ۶ مورد آن تاکنون برگزار شده است مابقی نیز با مشارکت ترکیه برگزار خواهد شد.

علی اف اضافه کرد: بعد از جنگ دوم قره باغ، طرح توسعه ارتش جمهوری آذربایجان طبق مدل ارتش ترکیه در حال اجراست و با همکاری ترکیه، روند پیشرفت خوبی هم دارد.

وی با اشاره به افزایش هر ساله حجم حمل و نقل مواد خام از دریای خزر اظهار کرد: این امر اهمیت کریدور میانی را در شرایط فعلی دو چندان کرده و بر این اساس، مقامات دو کشور در این سفر در مورد لزوم افتتاح هر چه سریع‌تر کریدور زنگه‌زور مذاکره کردند.

علی‌اُف گشایش کریدور زنگه‌زور را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و اتحاد بین ترکیه و جمهوری آذربایجان را برای دو طرف مهم خواند و گفت: مطمئن هستم که این اتحاد در سال‌های آینده توسعه بیشتری خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha