۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85127583
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اسطوره کشتی دزفول را دریابیم

۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۱
کد خبر: 85127583
رقیه کردی
اسطوره کشتی دزفول را دریابیم

دزفول-ایرنا- غلامرضا قصاب اسطوره کشتی دزفول که هشت سال کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران بوده همچنان منتظر عملی شدن وعده‌های سه سال پیش درخصوص اختصاص یک سالن ورزشی است.

به گزارش ایرنا غلامرضا قصاب متولد یکم فروردین ۱۳۳۵ نخستین خوزستانی شرکت‌کننده در بازی‌های المپیک است؛ او در رقابت‌های ۶۲ کیلوگرم فرنگی مردان در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ شرکت کرد و هشت سال کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران بود.

وی همچنین پنج دوره عضو تیم ملی پیشکسوتان بوده و یک مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در مسابقات کشتی پیشکسوتان جهان برای ایران به ارمغان آورد.

اسطوره کشتی دزفول را دریابیم

مردادماه سال ۹۹، وسایل این پیشکسوت کشتی دزفول بدون هماهنگی از سالن ورزشی که در اختیارش بود تخلیه شد و ناراحتی این کشتی‌گیر ارزنده خوزستانی را به همراه داشت.

چنین برخوردی با این پیشکسوت کشتی که یکی از سالتوزن‌های تاریخ کشتی ایران و دارنده چندین مدال جهانی و المپیک بود جامعه ورزشی دزفول و کشور را آزرده خاطر کرد.

با پیگیری‌های انجام شده و رسانه‌ای شدن موضوع، روابط عمومی آموزش و پرورش دزفول در آن زمان درخصوص تخلیه خانه کشتی شهید آخوند رجب بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: براساس اعلام مسوول سالن کشتی شهید آخوند رجب، مشکلات ساختمانی از جمله تجمع آب در کنار دیواره ساختمان و روی سقف سالن به هنگام بارندگی، وجود موریانه‌های بسیار زیاد در سالن و خطرات احتمالی برای ورزشکاران باید اقدام لازم برای بازسازی این سالن صورت می‌گرفت لذا کارشناسان اداره نوسازی مدارس شهرستان دزفول در چندین نوبت این موضوع را بررسی و از محل بازدید کردند.

در این بیانیه عنوان شد: نداشتن ایمنی ساختمان سالن کشتی شهید آخوندرجب به صورت مکتوب به مدیریت آموزش و پرورش ابلاغ شد؛ به همین دلیل و به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی، حفظ جان ورزشکاران و جلوگیری از حوادث جبران ناپذیر دیگر، تخلیه سالن البته با در نظر گرفتن فرصت کافی به مدیریت سالن کشتی اعلام شد.

در این توضیحات تاکید شد که باهماهنگی مدیر سالن، وسایل و اموال آموزش و پرورش به صورت موقت از سالن آخوند رجب که حدود ۶ ماه تعطیل بوده، خارج و به سالن کشتی مجموعه ورزشی شهید ناحی منتقل شدند؛ این جابجایی صرفا در راستای بهسازی و ایمن سازی سالن کشتی شهید آخوند رجب صورت گرفته که پس از انجام تعمیرات لازم و اخذ تاییده از اداره نوسازی، دوباره مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

اینگونه سالن ورزشی از دست اسطوره کشتی دزفول خارج و مسوولان وقت قول مساعد برای تامین سالن ورزشی برای این کشتی گیر پیشکسوت و حتی نامگذاری میدان یا خیابانی به نام این پیشکسوت دادند.

اسطوره کشتی دزفول را دریابیم

تعمیرات سه سال قبل سالن کشتی بهانه بود

اکنون با وجود گذشت سه سال هنوز این وعده‌ها عملی نشده است؛ احسان قصاب فرزند این پیشکسوت کشتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اتفاقاتی که سه سال پیش افتاد مسوولان قول‌هایی برای اختصاص سالن به پدرم دادند و مسوولان شورا نیز قول دادند خیابان یا میدانی به نام پدرم نامگذاری کنند ولی در عمل هیچ کدام محقق نشد.

وی با بیان اینکه تعمیرات سالن آخوند رجب یک شیطنت بود و هیچ تعمیری طی این سال‌ها انجام نشده است، افزود: پس از پیگیری‌های فراوانی که در این خصوص انجام شد مقرر شده زیرپله استیج مجدیان برای تمرین به این پیشکسوت کشتی اختصاص یابد.

قصاب ادامه داد: پدرم از روحیه بسیار بالایی برای آموزش به جوانان علاقه‌مند به کشتی برخوردار است و قصد دارد در صورتی که این وعده عملی شود با هزینه شخصی نسبت به آموزش جوانان علاقه‌مند به ورزش اقدام کند و حتی هزینه‌های سفر ورزشکاران به مسابقات را نیز شخصا پرداخت می‌کند.

فرزند این اسطوره کشتی اظهارکرد: حیف است چنین انرژی که در پدرم وجود دارد از بین برود؛ امیدواریم وعده مسوولان عملی شود و از این پیشکسوت پرانرژی در راستای توسعه ورزش حمایت شود.

یکی از سالن‌های استادیوم مجدیان در اختیار غلامرضا قصاب قرار می‌گیرد

رییس اداره ورزش وجوانان دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای رفع مشکل این پیشکسوت کشتی، مکانی در سالن شهید سبحانی به ایشان اختصاص داده شد ولی وی قاضای سالن اختصاصی داشت.

خادمعلی تهذیبی افزود: با پیگیری‌های انجام شده در شورای ورزش که با حضور مدیرکل ورزش و جوانان، نماینده و فرماندار دزفول برگزار شد مقرر شد یکی از سالن‌های زیرمجموعه استادیوم مجدیان که در شرف اتمام است در اختیار ایشان قرار گیرد.

وی با اشاره به سابقه خوب این پیشکسوت کشتی بیان کرد: استادیوم مجدیان مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند که امیدواریم به زودی تجهیز شود.

رییس اداره ورزش وجوانان دزفول اظهار امیدواری کرد این استادیوم در اسرع وقت تجهیز و هفته دولت یا هفته تربیت بدنی به مرحله بهره برداری برسد؛ پس از تکمیل سالن موردنظر در اختیار این پیشکسوت کشتی قرار خواهد گرفت.

اسطوره کشتی دزفول را دریابیم

به گزارش ایرنا غلامرضا قصاب کشتی را از کودکی و به صورت خودجوش روی ماسه‌های لب رودخانه دزفول آغاز کرد و در این راه رحیم قصاب برادر بزرگتر, مشوق اصلی‌اش بود؛ ۱۵ سال داشت که در کشتی‌های محله‌ای مورد توجه زنده یاد احمد فیلی‌پور مربی کشتی خوزستان قرار گرفت تا از این پس باشگاه کشتی، سالن و تشک بخشی بزرگی از زندگی این ورزشکار باشد.

در آغاز کشتی آزاد را انتخاب کرد و در وزن ۴۳ کیلوگرم و در دیدارهای دوستانه میان اندیمشک، شوشتر، و ... حضور یافت اما همه چیز برای فرزند شایسته دزفول از آذرماه ۱۳۵۰ آغاز شد؛ جایی که مسابقات انتخابی رده جوانان برای گزینش یک تیم به منظور رویارویی با تیمی مهمان از شوروی سابق، برگزار شد.

در آن روزها برادر بزرگ، رحیم قصاب عضو تیم منتخب خوزستان بود اما آسیب دیدگی مانع حضورش شد تا زنده یاد فیلی پور برادر کوچکتر غلامرضا قصاب را تنها با ۱۶ سال سن راهی سالن هفت تیر تهران کند تا با حریفانی بزرگتر از خود در رده سنی امید رقابت کند.

او در این دوره ستاره وزن خود بود و به غیر از فیروز علیزاده قهرمان جهان در سال ۱۹۶۹ بر سایر مدعیان فائق آمد بدین ترتیب دیدار نهایی میان علیزاده و قصاب ترتیب یافت؛ هرچند قصاب ۱۷ بر سه شکست خورد اما طول مبارزه هیچگاه چهره یک تسلیم شده را به خود نگرفت و یک لحظه علیزاده را آسوده نگذاشت.

او در برابر کریم زرینی کشتی گیر معروف خراسانی نیز خوب ظاهر شد اما زمانیکه با اجرای زیبای فن سالتو او را به مخاطره انداخته بود خود به سختی آسیب دید و بر اثر شکستگی غضروف بینی نتوانست به مسابقه ادامه دهد.

این تنها بخشی از افتخارات غلامرضا قصاب است و انتظار می‌رود در راستای تکریم این پیشکسوت کشتی ایران وعده مسوولان عملی و سالن موردنظر در اختیار وی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha