۴۴ مرکز، گندم تولیدی کشاورزان اردبیل را خریداری می‌کنند

اردبیل-ایرنا-مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: ۴۴ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های این استان راه‌اندازی شده و این مراکز از ۱۶ خرداد ماه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

علی نوبخت روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: ۵۰ درصد مراکز خرید گندم در شمال استان و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر شهرستان‌های استان راه اندازی شده که به مدت دو و نیم ماه با بیش از ۵۰۰ نیروی انسانی،، گندم تولیدی کشاورزان استان را خریداری می کنند.

وی اظهار کرد: همزمان با آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان بیله سوار مغان، مقدمات خرید گندم در شمال استان شروع شده اما به دلیل بالا بودن رطوبت گندم از کشاورزان منطقه خواسته شده که از برداشت زودهنگام خودداری کنند تا متحمل افت بیشتر در مراکز خرید نشوند.

نوبخت با بیان اینکه کشاورزان در برداشت گندم عجله نکنند، افزود: قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت مشخص شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست وزرات جهاد کشاورزی، خرید گندم تا پنج خرداد ماه به عهده تعاون روستایی بود اما بعد از بررسی بیشتر این وزارتخانه، خرید گندم در استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، اردبیل، گلستان،کردستان و همدان به اداره کل خدمات بازرگانی محول شد و در حال حاضر هیچ مشکل و کمبودی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز خرید وجود ندارد.

خشکسالی رتبه کشوری اردبیل را در تولید گندم کاهش داد

نوبخت با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۲۳ درصدی داشته است، افزود: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند حتماً با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید هیچ گونه مشکلی پیش نیاید.

قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت مشخص شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری می‌شود

وی درباره پیش بینی میزان خرید گندم از کشاورزان استان افزود: سال گذشته ۲۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امسال هم پیش بینی می‌شود میزان خرید گندم به ۲۰۰هزار تن برسد که بر این اساس در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش خرید گندم خواهیم شد و دلیل اصلی آن خشکسالی و نبود بارش در شمال استان است.


۴۴ مرکز از ۱۶ خرداد گندم تولیدی کشاورزان اردبیل را خریداری می‌کنند

پرداخت ۱۰۰ تومان برای هر کیلو به گندم قراردادی

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه قیمت خرید گندم قراردادی با قیمت خرید تضمینی متفاوت است، افزود: در کشت قراردادی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

نوبخت اظهار کرد: از ابتدای آذرماه تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی این استان در سامانه هوشمند کشت قراردادی به ثبت رسیده و تاکنون چهار هزار و ۱۱۹ کشاورز اطلاعات خود را در سامانه کشت قراردادی ثبت کرده اند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل اضافه کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر قیمت گندم در بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

وی افزود: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی تفاهمنامه‌ای با جهاد کشاورزی به امضا برساند.

نوبخت با اشاره به مشوق‌های کشت قراردادی برای کشاورزان استان اظهار کرد: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به کشاورزان عرضه می‌شود. ضمن اینکه نه تنها هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده است، بلکه در زمان برداشت محصول، تسویه‌ حساب خواهد شد.

وی ادامه داد: کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده نوع خاصی از محصول شامل غلات و دانه‌های روغنی را کشت می‌کنند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل، تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت عنوان کرد.


۴۴ مرکز از ۱۶ خرداد گندم تولیدی کشاورزان اردبیل را خریداری می‌کنند

کشاورزان اردبیل از برداشت زودهنگام محصولات خودداری کنند

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل به کشاورزان استان توصیه کرد از برداشت زودهنگام محصولات به علت داشتن رطوبت احتمالی خودداری کنند و افزود: کشاورزان استان پیش از شروع خرید تضمینی از برداشت محصولات تولیدی خودداری کرده و در زمان‌های اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی نسبت به برداشت محصولات اقدام کنند.

نوبخت اظهار کرد: کشاورزان برای جلوگیری از اتلاف وقت و معطلی باید قبل از مراجعه به مراکز خرید تضمینی در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهادکشاورزی ثبت نام کنند تا در زمان مراجعه به مراکز خرید بدون معطلی محصولات تولیدی خود را تحویل دهند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل درباره پرداخت بهای گندم خریداری شده هم گفت: برای تسریع در روند پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده به کشاورزان لازم است مراکز خرید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت و ارسال چک لیست‌ها به بانک عامل اقدام کنند.

کمبودی در تامین آرد استان اردبیل وجود ندارد

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه هیچ کمبودی در تامین آرد در استان وجود ندارد، گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۸۳ هزار تن آرد بین نانوایان منطقه توزیع شده است افزود: همچنین در این مدت یک‌هزار و ۵۰۰ تن آرد مازاد برای تامین نان مورد نیاز شهروندان و مسافران در بین نانوایان استان توزیع شد.

وی اظهار کرد: آرد و گندم به اندازه کافی تامین و توزیع شده و برای فصل تابستان که شاهد ورود مسافران و گردشگران در استان خواهیم بود ، هیچ کمبودی در آرد و نان وجود نخواهد داشت.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با بیان اینکه سرانه مصرفی آرد در این استان بیشتر از سرانه کشوری است ، افزود: سرانه آرد استان ۱۲.۷۰ کیلوگرم بوده و دلیل اصلی بالا بودن آن استفاده بیشتر مردم از نان سنتی و نبود مصرف نان صنعتی است.


۴۴ مرکز از ۱۶ خرداد گندم تولیدی کشاورزان اردبیل را خریداری می‌کنند

وی با بیان اینکه ماهانه ۱۶ هزار تن آرد بین نانوایی‌های استان توزیع می‌شود، ادامه داد: ۲ هزار و ۵۸۳ واحد نانوایی در استان اردبیل فعال هستند و همه این واحدها به کارتخوان‌های جدید متصل شده‌اند.

نوبخت با اشاره به این که ۱۲ کارخانه تولید آرد در استان وجود دارد، گفت: نانوایان می‌توانند با استفاده از سامانه اینترنتی از هر کارخانه‌ای که بخواهند، آرد خریداری کنند.

وی ادامه داد: هرماه کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، فرمانداری‌ها ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و شرکت خدمات بازرگانی دولتی از کارخانه‌های آرد استان بازدید کرده و ظرفیت ذخیره‌سازی گندم و آرد، مسائل بهداشتی، آزمایشگاهی، دستگاه‌های بوجاری و کیفیت آرد و گندم را بررسی می‌کنند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با اشاره به هدررفت آرد در برخی از نانوایی‌های استان گفت: با اینکه با کنترل و دقت بسیار، آرد بین نانوایان استان توزیع می‌شود اما سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای اولین بار نشان داد که بخشی از آرد یارانه‌ای توزیعی بین نانوایان به نان مردم تبدیل نمی‌شود و در سایر بخش‌ها به مصرف می رسد.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر نانوایی‌های استان افزود: دستگاه‌های مربوطه بر نحوه پخت و عرضه نان در نانوایی‌ها نظارت می‌کنند و سعی بر این است با همکاری کارخانه‌های آرد، کیفی‌ترین آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شود.

نوبخت با بیان اینکه وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در انبارهای این استان مطلوب بوده و کالاها به اندازه کافی در انبارها موجود است افزود: با هدف تنظیم بازار سال گذشته بیش از هشت هزار تن کالای اساسی شامل برنج و شکر در استان توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

هر سال بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha