سرویس جاسوسی انگلیس به همدستی با سیا در شکنجه دو شهروند سعودی متهم شد

لندن- ایرنا- پایگاه اطلاع‌رسانی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که سرویس جاسوسی انگلیس به‌دلیل همدستی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای شکنجه دو مرد سعودی پیش از بازداشت آنها در گوانتانامو، با اتهامات جدیدی روبروست.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از «میدل ایست آی»، این دو شهروند سعودی به نام‌های مصطفی الحوساوی و عبدالرحیم النشیری، آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا را به توطئه و مشارکت با مقام‌های آمریکایی در "برنامه بازداشت مخفیانه، شکنجه و بازجویی" متهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، وکلای مدافع ‌آن‌ها شکایت‌هایی را به دادگاه ویژه رسیدگی به اتهامات سرویس‌های امنیتی انگلیس ارائه کرده‌اند. دادگاه هفته پیش با رسیدگی به پرونده الحوساوی موافقت و استدلال‌های دولت انگلیس را مبنی بر عدم صلاحیت قضایی دادگاه رد کرد.

دادگاه با صدور حکمی اعلام کرد: «اگر ادعاهای مطرح شده درست باشد، تحقیقات در این باره ضروری است. اگر هم صحت نداشته باشد، به همان اندازه مهم است که موضوع روشن، تا اعتماد عمومی حفظ شود.»

این درحالیست که الحوساوی یکی از پنج زندانی محبوس در گوانتانامو است که به دخالت در ماجرای حمله ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده متهم است. میدل‌ایست‌آی نوشت: اگر آن‌ها مجرم شناخته شوند با احکام بالقوه اعدام روبرو هستند. اما هیچ یک از این پرونده‌ها هنوز به مرحله محاکمه نرسیده است، چون بحث‌های حقوقی پیش از محاکمه، در مورد بازجویی و شکنجه آن‌ها در گوانتانامو و مراکز مخفیانه سیا جریان دارد.

الحوساوی در مارس ۲۰۰۳ در راولپندی پاکستان در کنار خالد شیخ محمد کسی که مغز متفکر حمله ۱۱ سپتامبر خوانده می‌شود دستگیر و به سازمان سیا تحویل شد. او سپس در تعدادی از زندان‌های سیا حبس شد و در آنجا مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت.

بر اساس گزارش سنای آمریکا در مورد برنامه شکنجه‌های سازمان سیا، الحوساوی در یکی از بازداشتگاه‌های افغانستان چنان تحت معاینات مقعدی قرار گرفت که دچار جراحات شدید و مشکلات بهداشتی شد.

مقامات ایالات متحده بازداشت او را تا زمانی که نامبرده در سپتامبر ۲۰۰۶ به زندان گوانتانامو منتقل شد، تائید نکردند. اما در دادخواست الحوساوی آمده است که "شواهد معتبر" وجود دارد مبنی بر اینکه آژانس‌های جاسوسی انگلیسی سؤالات یا اطلاعاتی را در اختیار مقامات آمریکایی که از نامبرده بازجویی می‌کردند، قرار داده‌ و در عین حال اعترافاتی را دریافت کرده‌اند درحالی که می‌دانستند او تحت شکنجه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش میدل‌ایست‌آی، رای دادگاه انگلیس مورد استقبال سازمان «ردرس» که پرونده شکنجه الحوساوی را دنبال می‌کند، قرار گرفته است. این سازمان معتقد است این اولین تحقیقات کاملی است که توسط دادگاه درباره زندان‌های مخوف «سیا» صورت می‌گیرد.

از سویی وکلای النشیری آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیایی را به "کمک، تسهیل و/یا توطئه با مقامات آمریکایی در بدرفتاری با وی" متهم کرده‌اند. او در اکتبر ۲۰۰۲ در امارات متحده عربی دستگیر شد. نامبرده متهم است که در حمله القاعده به یک کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده، در عدن یمن دست داشته است.

بر اساس گزارش سنا، النشیری با وجود همکاری با بازجویان، بارها مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است. «هیو ساوتی» وکیل النشیری طی اسناد ارائه شده به دادگاه گفت که آژانس‌های انگلیسی در شکنجه و بدرفتاری با موکل او شریک بوده‌اند.

دادگاه حقوق بشر اروپا پیشتر طی حکمی اعلام کرده بود که لهستان، لیتوانی و رومانی با اجازه دادن به سیا برای شکنجه افراد در زندان‌های مخوف این سازمان در کشورهای یادشده، حقوق بشر را نقض کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha