۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱:۲۱
کد خبرنگار: 863
کد خبر: 85129822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحلیلگر صربستانی: هدف امام خمینی (ره) دربسیج همه ملت برای انقلاب ایجاد جامعه‌ای اسلامی بود

تهران- ایرنا- بوبانا آنجلکویچ تحلیلگر سیاسی صربستانی در سمینار «امام خمینی (ره)؛ حکمت، دین، دولت» با بیان اینکه انقلاب ایران با شعار نه شرقی و نه غربی برای قدرت‌های غرب و دوستان صهیونیست آنها نوعی زلزله ویرانگر بود، گفت: هدف امام خمینی (ره) در بسیج همه ملت برای انقلاب ایجاد جامعه‌ای اسلامی و سالم بود.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، به مناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و همکاری خانه روزنامه نگاران بلگراد (press centar) سمیناری با عنوان «امام خمینی (ره)؛ حکمت، دین، دولت» در صربستان برگزار شد.

در این سمینار بوبانا آنجلکویچ روزنامه نگار از مرکز مطالعات بین المللی اوراسیا و تحلیلگر سیاسی صربستانی، صرولیوب پتروویچ پژوهشگر موسسه مطالعات اروپا، مریم خالقی نژاد پژوهشگر مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه از ایران - بصورت غیرحضوری - و امیر پورپزشک رایزن فرهنگی سخنرانی کردند.

پورپزشک رایزن فرهنگی ایران در سخنرانی خود با موضوع بحران هویت از منظر امام خمینی (ره) گفت: از بین جنبه‌های مختلف اندیشه ایشان آنچه در زمانه و شرایط فعلی چالش بسیاری از جوامع در حال توسعه و توسعه یافته است و اساسا شالوده و مبنای حرکت انقلابی ایشان را نیز تشکیل می‌دهد، موضوع بسیار مهم هویت و بحران هویت است. انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران اساسا واکنشی به وضعیتی بود که هویت و شخصیت واقعی ایرانیان را منکوب کرده و نهضت امام خمینی در حقیقت در پی بازیابی هویت و شخصیت گمشده و از دست رفته بود.

وی افزود: از نظر حضرت امام (ره) وابستگی هویتی یک ملت سرآغاز وابستگی در دیگر زمینه‌ها خواهد بود. قدرت‌های بزرگ برای تسلط بر کشورهای دیگر ابتدا آنها را از جهت فکری، شخصیتی و هویتی وابسته می‌سازند و سپس در وابسته ساختن آنها در امور سیاسی، اقتصادی و نظامی توفیق می‌یابند لذا هر کشور و ملتی که به دنبال استقلال عمل در ابعاد گوناگون می‌باشد، ابتدا می‌بایست به بازنگری در هویت تاریخی خود بپردازد و از این جهت به استقلال رسد تا بتواند روی پای خود بایستد.

پورپزشک با برشمردن مهمترین علل بروز بحران هویت از منظر امام خمینی (ره)، سه علت اصلی را از نظر امام خمینی (ره) تبلیغات گسترده و منفی در مورد ضعف و عقب ماندگی هویت و شخصیت مسلمانان و جامعه ایرانی، گسترش فساد و بی بند و باری در بین جوانان و تضعیف و جداسازی فرهنگ خودی از ساختار هویتی جامعه ذکر کرد و گفت: رهنمود امام خمینی برای برون رفت از این وضعیت خودشناسی و خودباوری و زدودن وابستگی فرهنگی و استقلال فرهنگی است.

مریم خالقی نژاد پژوهشگر و عضو انجمن دوستی ایران و صربستان نیز در سخنان خود افزود: مبانی معرفتی امام (ره)، در قالب اندیشه‌های فقهی، فلسفی و عرفانی امام (ره)، حقیقت «انسان» به عنوان مهمترین منبع دیپلماسی بیان می‌شود.

وی با بررسی محورهای چهارگانه دیپلماسی عمومی شامل ﮔﻔﺘﻤﺎنﺳﺎزی، تبیین گفتمان، اقناع سازی و مدیریت تصویر، تاثیر اندیشه‌ها و گفتمان حضرت امام (ره) را بر دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرارداد و گفت: بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران، در معرفی و جهت‌دهی به افکار عمومی و برقراری ارتباط با سایر ملت‌ها و دولت‌ها، نسبت به انقلاب اسلامی و نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، نقش مهم و اساسی داشته است.

عضو انجمن دوستی ایران و صربستان در ادامه افزود: اﻣﺎم ﺧﻤﻴﻨﻲ (ره) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان رﻫﺒﺮ و ﺑﻨﻴﺎنﮔﺬار ﻧﻈﺎم ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان، ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در اﻳﺠﺎد ﮔﻔﺘﻤﺎن اﺳﻼم ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺪل ﻧﻈﺎم ﺣﺎﻛﻤﻴﺘﻲ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﺑﺪون واﺑﺴﺘﮕﻲ و اﻟﮕﻮﺑﺮداری از ﻣﻜﺎﺗﺐ ﺷﺮﻗﻲ و ﻏﺮﺑﻲ، ﺑﺎ ﭘﻴﻮﻧﺪ و ﻣﻔﺼﻞﺑﻨﺪی ﻣﻴـﺎن ﮔﺰارهﻫﺎی دﻳﻨﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻳـﻚ ﻧﻈـﺎم ﺳﻴﺎﺳـﻲ ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﻣﺸـﺮوﻋﻴﺖ اﻟﻬـﻲ و ﻣﻘﺒﻮﻟﻴﺖ ﻣﺮدﻣﻲ در اﻳﺮان اﻳﺠﺎد کند.

خالقی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ﺗﻮﺣﻴﺪﻣﺤﻮری، ﻧﻔﻲ ﺳﻠﻄﻪﮔﺮی و ﺳﻠﻄﻪﭘﺬﻳﺮی، ﻋﺪاﻟﺖﺧﻮاﻫﻲ و ﻇﻠﻢﺳﺘﻴﺰی انقلاب اسلامی که برگرفته از آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) است، گفت: ایشان ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺟﻬﺎن و ﺣﺘﻲ ﻓﺮاﺗﺮ از آن، ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﻋﺎﻟﻢ را ﻣﻮرد ﺧﻄﺎب ﻗـﺮار داده و موجب شدند انقلاب اسلامی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻓﺮاﻣﻠﻲ ﺑﻪ ﻳﻚ ﭘﺪﻳﺪه ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ شود.

صربولیوب پئوویچ محقق انستیتوی مطالعات اروپا هم در این نشست در مورد شکل گیری ایدئولوژی انقلابی امام خمینی(ره) به همراه نگاهی به زندگی نامه امام و سیستم سیاسی فلسفی ولایت فقیه و پیروزی در انقلاب اسلامی ایران سخن گفت.

او همچنین به اهمیت تداوم انقلاب ۱۹۷۹ در صحنه بین الملل و حرکت‌های ایجاد شده در کشورهایی که پس از ایران ولایت فقیه را به عنوان اصل سیاسی پذیرفته‌اند از جمله لبنان، عراق، کویت و دیگر کشورها اشاره کرد.

صربولیوب گفت: ایده انقلاب توسط ایشان در دهه ۶۰ آغاز شد و مخالفت‌های ایشان با دولت وقت موجب تبعید به ترکیه و عراق شد و فرزند ایشان در دوران تبعید به احتمال قوی توسط نیروهای امنیتی ساواک به شهادت رسید. امام خمینی (ره) از روحانیونی بود که اسلام و سیاست را در کنار یکدیگر می‌دانست‌.

محقق انستیتوی مطالعات اروپا در ادامه به سخنان امام خمینی اشاره کرد که حرکت ما هدفی اسلامی دارد و آن هم نه فقط برای ایران و این یعنی ایران نقطه آغازین است و مسلمانان دیگر کشورها باید از جمهوری اسلامی الهام بگیرند.

وی افزود امام شخصیت ناسیونالیستی نداشت و در قبال اهل تسنن ایده برادری را مطرح کرد.

این پژوهشگر صرب گفت: در اندیشه‌های امام، دولت دارای چهار وظیفه اساسی اجرای عادلانه قوانین شرعی؛ مبارزه با ظلم و پایمالی حقوق افراد عادی و مبارزه با فساد مالی و ریشه کنی آن؛ مبارزه با قوانینی که در برابر دین وضع می‌شوند و جلوگیری از دخالت خارجی در مسائل مسلمانان است.

صربولیوب همچنین به نقل از امام خمینی (ره) افزود: تئوری صدور انقلاب به دیگر کشورها یکی از ایده‌ها و اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران بود ولی نه به این منظور که به سایر کشورها حمله و تعدّی کنیم لیکن با استفاده از رسانه‌ها و افرادی یا گروه‌هایی که به نقاط دیگر سفر می‌کنند می‌توانیم سایر ملت‌ها را به شیوه‌ای خاص با اسلام آشنا کنیم که آن را قبول کرده و بپذیرند. در آن هنگام بود که شاهد سفر گروه‌هایی از کشورهای اسلامی عربستان، بحرین، پاکستان و... به ایران شدیم و بدین صورت یک مرکز جهانی خصوصا برای شیعیان در حال شکل گیری بود.

وی گفت: آثار امام خمینی (ره) به میزان میلیونی در جهان توزیع شد و نیروهای اسلامی لبنان به دو دسته عمل و حزب الله تقسیم شدند. در پی حرکت امام خمینی افرادی همچون امام موسی صدر، شیخ محمد فضل الله و باقر الحکیم شیوه ولایت فقیه را به عنوان مدلی برای دولت شیعه انتخاب کردند و در پی آن گروه‌های متعدد اسلامی در کشورهای دیگر از انقلاب ایران الگو گرفتند.

همچنین بوبانا آنجلکویچ روزنامه نگار، تحلیلگر سیاسی صربستانی و عضو جنبش بین المللی اوراسیا هم در سخنان خود در این سمینار با مقایسه حکومت دموکراسی از نظر افلاطون و ارسطو، حکومت اسلامی امام خمینی (ره) را حکومتی کامل خواند و گفت: انقلاب اسلامی ساختار حکومت دموکراتیک را بهبود بخشید و منجر به وجود آمدن نظام جمهوری مبتنی بر دین و اصول دمکراتیک شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران ماهیتی فرهنگی و مبتنی بر ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی داشت. انقلاب ایران با شعار نه شرقی و نه غربی برای قدرت‌های غرب و دوستان صهیونیست آنها نوعی زلزله ویرانگر بود که به نقاط دیگر جهان سرایت کرد از جمله در نیکاراگوئه که رژیم دست نشانده آمریکا همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در ایران سقوط کرد.

آنجلکویچ گفت: این انقلاب اولین انقلاب در دوران معاصر بود که در آن مذهب عامل اساسی برای گسترش قیام مردمی بود و نشان داد که قدرت ایمان فراتر از ذهن تحلیلی فعالان سیاسی است.

وی افزود: امام خمینی (ره) توانسته بود به درستی مردم را مورد خطاب قرار دهد و رژیم شاه را که خواستگاه منافع انگلیس و آمریکا بود، ساقط کند. هدف امام خمینی (ره) در بسیج همه ملت برای انقلاب با عنوان جهاد سازندگی ایجاد جامعه‌ای اسلامی و سالم بود.

او در ادامه افزود: با ساخت جامعه نوین اسلامی، کارشکنی‌ها و دسیسه‌ها ادامه یافت و سفارت آمریکا، مرکز فرماندهی این اقدامات از طریق ستون پنجم بود. در این اقدامات بسیاری از یاران امام که ستون‌های مستحکم انقلاب بودند شهید شدند. در کنار حملات تروریستی کشورهای عضو اوپک با اصرار انگلیس و آمریکا قیمت نفت را کاهش دادند.

وی گفت: با همه توطئه‌ها، انتخابات برای تعیین نوع حکومت برگزار شد و ۹۸.۲ درصد از رأی دهندگان انقلاب اسلامی را انتخاب کردند.

خوانش اشعاری از دیوان اشعار امام راحل توسط هنرمند جوان صرب به زبان صربی و پخش کلیپ از دیگر بخش‌های این سمینار بود.

همچنین نمایشگاهی از تصاویر حضرت امام خمینی (ره) در محل برگزاری سمینار برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha