آرژانتین: حل مشکلات جهانی با تجویز نسخه واحد ممکن نیست

تهران- ایرنا- در حالی که آرژانتین در یک قدمی پیوستن به «بانک بریکس» قرار دارد، وزیر امور خارجه این کشور با شرکت در اجلاس وزرای خارجه گروه بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان) تاکید کرد مشکلات جهانی را نمی‌توان به صورت یکجانبه یا بدون در نظر گرفتن وضعیت خاص هر یک از کشورها حل‌وفصل کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، سانتیاگو کافیرو (Santiago Cafiero) وزیر امور خارجه آرژانتین در سخنرانی مجازی خود گفت: مشکلات جهانی را نمی توان به صورت یکجانبه حل کرد و همچنین نمی‌توان با چالش‌های جهانی از طریق دستورالعمل‌های عمومی بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های خاصی که ما کشورهای جنوب (اشاره به کشورهای در حال توسعه) از آن رنج می‌بریم، مقابله کرد.

کافیرو خاطر نشان کرد که سیاست خارجی آرژانتین بر اصولی مانند جست‌وجوی صلح در جهان، دوستی میان ملت‌ها، بازیابی کرامت انسانی، عدم مداخله میان دولت‌ها، تمامیت ارضی، اعتبار کامل حقوق بشر و احترام به تنوع به عنوان یک نیاز اصلی برای همزیستی دموکراتیک استوار است.

این مقام آرژانتینی یادآور شد که کشورهای در حال توسعه، کشورهایی هستند که بدترین پیامدهای بحران سیستمی کنونی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی، کود، انرژی و همچنین فشارهای مالی بیشتر را متحمل می‌شوند.

وی تاکید کرد: این شرایط، شکاف شمال- جنوب میان ملت‌های ما را به طور جدی بیشتر می‌کند.

مائورو ویِرا (Mauro Vieira) وزیر امور خارجه برزیل در نشست بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، گفت این کشور در تلاش است تا این گروه به شمار بیشتری از کشورها گسترش یابد.

به گفته وزرای خارجه بریکس، بیش از ۱۰ کشور علاقه‌مند به پیوستن به این بلوک هستند و پیوستن آرژانتین به این گروه، نسبت به سایر کشورها، در بازه زمانی کوتاه‌تر، محتمل‌تر است.

خبرگزاری تلام آرژانتین نیز روز پنج شنبه (۱۱ خرداد) به نقل از دیلما روسف رئیس بانک توسعه جدید بریکس (NDB) اعلام کرد که آرژانتین، یک قدم تا پیوستن به این نهاد مالی بریکس فاصله دارد.

روسف رئیس‌جمهوری سابق برزیل به سرخیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین که در سفری رسمی عازم چین شده است، از موافقت رسمی هیات مدیره بانک توسعه جدید بریکس برای بررسی پیشنهاد پیوستن این کشور آمریکای جنوبی خبر داد.

پیشنهاد پذیرش آرژانتین با حمایت برزیل، در نشست آتی بانک توسعه جدید بریکس در ماه اوت (مرداد- شهریور) مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این نهاد وام‌دهنده، توسط کشورهای عضو بریکس در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. پنج اقتصاد این بلوک بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

به نوشته تلام، عضویت آرژانتین در این بانک، زمینه برای دسترسی به کمک‌های مالی را فراهم می‌کند. در چارچوب شرایط ورود به این بانک، آرژانتین باید مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار در قالب اوراق قرضه دولتی از خزانه خود به بانک بریکس اعطا کند.

آرژانتین با بدترین بحران اقتصادی خود از زمان رکود بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ مواجه است؛ زمانی که بیکاری به بالای ۲۰ درصد رسید و بیش از نیمی از جمعیت به زیر خط فقر رسیدند.

بانک توسعه جدید بریکس با هدف تامین مالی زیرساخت‌ها و توسعه پایدار در کشورهای عضو و سایر اقتصادهای نوظهور راه‌اندازی شد. از دیگر اهداف این بانک، کمک به کشورهای عضو برای کاهش وابستگی به دلار و یورو است.

این نهاد وام دهنده چندملیتی به گسترش دامنه جهانی خود ادامه می‌دهد و در حال حاضر بنگلادش، امارات متحده عربی، اروگوئه و مصر را نیز شامل می‌شود. این بانک همچنین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پذیرش این کشور به عنوان دهمین عضو بانک بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha