رئیس جمهوری اریتره: جنگ اوکراین را ناتو و آمریکا۳۰ سال پیش علیه روسیه اعلام کردند

تهران – ایرنا - «ایسایاس آفورکی -Isaias Afewerki" رئیس جمهوری اریتره با انتقاد از سلطه طلبی غرب به سرکردگی آمریکا، درباره جنگ اوکراین گفت که سابقه بحران کنونی به ۳۰ سال گذشته باز می گردد و در واقع ناتو و آمریکا این جنگ را سه دهه قبل با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی علیه روسیه اعلام کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای رسانه روسی اسپوتنیک که با رئیس جمهوری اریتره مصاحبه‌ای انجام داده است، به نقل از وی نوشت: مناقشه بین روسیه و اوکراین در حقیقت جنگی است که طی ۳۰ سال قبل از سوی آمریکا و ناتو علیه فدراسیون روسیه اعلام شده است.

بنابراین گزارش، آفورکی در این مصاحبه اختصاصی گفت: ایده «جنگ اوکراین» و یا حتی جنگ بین فدراسیون روسیه و اوکراین در کل حقیقت ندارد، بلکه این جنگ از سوی ناتو و واشنگتن طی ۳۰ سال گذشته علیه روسیه اعلام شده و و روسیه حق دفاع از خود را دارد.

رئیس جمهوری اریتره: جنگ اوکراین را ناتو و آمریکا۳۰ سال پیش علیه روسیه اعلام کردند
« ایسایاس آفورکی» (Isaias Afewerki) رئیس جمهوری اریتره

قانون جنگل

رئیس جمهوری اریتره در این مصاحبه رفتار غرب به سرکردگی آمریکا را در استفاده از زور به مانند قانون جنگل توصیف کرد.

آفورکی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: شما نمی توانید از زور و یا از هرگونه جبری برای مطیع ساختن ملت ها استفاده کنید، این امر غیر قابل قبول است، (چراکه) این قانون جنگل است و ما (کشورهای جهان) باید از این قانون جنگل خارج شویم و ملت ها باید آزاد و به مانند یک انسان زندگی کنند، موضع ما کاملا روشن است، ما مخالف سلطه و برتری جویی یک کشور (بر سایر کشورهای جهان) هستیم.

تارنمای این رسانه خبری روسی در ادامه به نقل از رئیس جمهوری اریتره نوشت: (چنین طرز تفکری) در واقع بلافاصله پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که آمریکا را به تنها قدرت جهانی بدل ساخت، بوجود آمد و واشنگتن در آن زمان در صدد مهار سایر کشورها برآمد و این سیاست مهار کشورها به مانند یک اعلام جنگ بود.

آفورکی در ادامه این مصاحبه گفت: با توجه به سابقه دوران جنگ سرد، اشتیاق مهار کردن روسیه از ۳۰ سال پیش وجود داشت، این امر تازه ای نیست که چنانچه شما ملتی را محدود می سازید که نتواند رشد کند، رقابت کند، و قادر نباشد تا مشارکتی داشته باشد، در آن صورت علیه آن اعلام جنگ کنید.

تحریم؛ مجازات تسلیم نشدن در برابر آمریکا

رئیس جمهوری اریتره: جنگ اوکراین را ناتو و آمریکا۳۰ سال پیش علیه روسیه اعلام کردند

رئیس جمهوری اریتره در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به اینکه (امروزه) نه تنها کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و چین با چنین استراتژی از سوی آمریکا مواجه اند، افزود: عملا هر کشوری که (از تسلیم شدن و) از زانو زدن در برابر «ایدئولوژی هژمونی» آمریکا سر باز زند، مجازات خواهد شد، مهار روسیه، مهار چین، مهار اریتره، مجازات برای این و آن، تحریم ها در اینجا و آنجا، ما نیازمند نظم جدید در جهان هستیم چرا که باید از این چرخه سلطه خارج شویم.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین به دنبال نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی واشنگتن در پنجم اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون کشورهای غربی بخصوص کشورهای عضو ناتو با حمایت های هنگفت مالی و نظامی از اوکراین در قبال روسیه، مسیر دیپلماسی برای برقراری آتش بس و صلح در این جنگ را کنار گذارده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha