۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85130436
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافقنامه امنیتی جنوب شرق آسیا زمینه ساز تعادل در منطقه

تهران- ایرنا- مقامات ارشد مالزی، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا روز شنبه اعلام کردند توافقنامه دفاعی پنج قدرت جهانی در جنوب شرق آسیا که بیش از ۵۲ سال از ایجاد آن می گذرد، زمینه را برای افزایش تعادل در تنش های منطقه ای فراهم خواهد آورد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، "آندرو لیتل" وزیر دفاع نیوزیلند در حاشیه نشست امنیتی «شانگریلا» در سنگاپور در خاطرنشان کرد توافقنامه دفاعی پنج قدرت جهانی همواره نقش مهمی را در جهت دهی به همکاری های جمعی در نیوزیلند ایفا کرده است.

وی تصریح کرد: با تداوم تنش بین امریکا و چین، توسعه روابط با کشورهای کوچکتر می تواند سبب بروز تعادل در منطقه شود.

لیتل، "ان جی اینج هن" وزیر دفاع سنگاپور، "ریچارد مارلز" معاون نخست وزیر و وزیر دفاع استرالیا، "سری محمد حسن" وزیر دفاع مالزی و "بن والاس" وزیر دفاع بریتانیا در این نشست، در خصوص این توافقنامه امنیتی سازنده و صلح آمیز بحث و گفت وگو کردند.

همچنین مقامات ارشد این پنج کشور در خصوص تحولات منطقه ای و چالش های امنیتی گفت وگو کردند.

بیستمین گفت وگوی شانگریلا قرار است از ۲ تا ۴ ژوئن (۱۲ الی۱۴ خرداد) در سنگاپور در حال برگزاری است.

بنا به گزارش روزنامه ژاپنی «نیکی آسیا»، وزیران و مقامات نظامی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا در سنگاپور گردهم می‌آیند و در مورد ضروری‌ترین چالش‌های پیش روی منطقه آسیا و اقیانوس آرام به بحث و مشورت خواهند پرداخت و درعین حال دیدارهای دوجانبه نیز با یکدیگر خواهند داشت.

روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور گزارش داد که کانون گفت وگوی شانگریلای امسال مانند گذشته بر روابط چین و امریکا متمرکز خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha