۱۳ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۱۰
کد خبر: 82098266
T T
۰ نفر
سایه سنگین تنش های منطقه ای بر نشست امنیتی شانگریلا در سنگاپور

كوالالامپور – ایرنا – تنش های منطقه ای در دریای جنوبی چین بر نشست امنیتی 'شانگریلا' سنگاپور كه بزرگترین نشست امنیتی آسیا محسوب می شود، سایه افكنده است و نزدیك بودن تصمیم دادگاه لاهه در مورد اختلاف چین و فیلیپین از اصلی ترین موضوعات بحث های این نشست خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نشست امنیتی 'شانگریلا' كه برای 15 سال متوالی در سنگاپور برگزار می شود سال گذشته نیز به نقطه تقابل چین با آمریكا تبدیل شد كه در آن واشنگتن و همپیمان های منطقه ای كاخ سفید خواستار توقف ادعای مالكیت پكن بر مناطقی از دریای جنوبی چین می شوند و از سویی مقامات چین خود را مجاز به دفاع از مناطق تحت مالكیت خود می دانند.
شبكه خبر آسیا وابسته به سنگاپور روز پنجشنبه نشست امسال شانگریلا را آخرین فرصت غیررسمی آمریكا و چین برای رایزنی با كشورهای مختلف برای كسب حمایت بیشتر پیش از تصمیم نهایی دیوان دائمی داوری لاهه دانست.
فیلیپین پیش از این با مطرح كردن شكایت خود در ارتباط با ادعای پكن بر مالكیت آبهای دریای جنوبی چین مقامات این كشور را به چالش كشیده است.
آمریكا در پانزدهمین نشست امنیتی 'شانگریلا' تلاش می كند سایر كشورها و قدرت های منطقه از جمله اعضای اتحادیه كشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن)، هند و ژاپن را قانع كند تا به صورت عمومی حمایت خود را از فیلپپین اعلام كنند تا حق اكتشاف و بهره برداری مانیل در آبهای مورد مناقشه تضمین شود.
چین نیز از سویی در تلاش است صلاحیت این دادگاه را در مورد تصمیم گیری در خصوص تنش های دریایی رد كرده و كشورها را از اتخاذ موضع عمومی دور كند و از این طریق از انتقادهای احتمالی غرب فاصله بگیرد.
'گیرگ پولینگ' مدیر بخش شفافیت دریایی آسیا در مركز مطالعات بین الملل و استراتژیك واشنگتن بر این اعتقاد است كه ارزش این پرونده این است كه برای یك دوره طولانی شهرت چین را تحت تاثیر قرار می دهد و فشار زیادی به این كشور وارد می كند.
به اعتقاد وی، اما اگر چین بتواند بسیاری از كشورها را با خود همراه كند، می تواند بخش قابل توجهی از انتقادها را بكاهد.
در این نشست امنیتی كه كشورهای مختلف حضور دارند، جایگاه اعضای اتحادیه آ.سه.آن كه چهار عضو آن شامل مالزی، برونئی، ویتنام و فیلیپین با چین بر سر آبهای دریای دریای جنوبی چالش دارند، نسبت به سایر كشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در این نشست سه روزه كه از روز جمعه آغاز می شود همچنین قرار است 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر فعلی تایلند كه بیش از دو سال است با كودتا قدرت را در اختیار گرفته است، به عنوان سخنران اصلی به بیان دیدگاه های خود بپردازد.
پایان یافتن تحریم های آمریكا علیه ویتنام در زمینه فروش سلاح نظامی و انتخاب 'رودریگو دوترته' به عنوان رئیس جمهور جدید فیلیپین كه تاكنون با اظهارات جنجالی برخی نگاه ها را به خود جلب كرده، از دیگر مباحثی است كه در این نشست منطقه ای مورد توجه شركت كنندگان قرار خواهد داشت.
نشست امنیتی شانگریلا نیز هر چند توسط سنگاپور به عنوان عضو اتحادیه آن.سه.آن كه جمعیت وسیع نژاد چینی بهره می برد، برگزار و هدایت می شود، اما طی چند سال اخیر به عرصه ای برای یكه تازی آمریكا و همپیمانانش به منظور مقابله با چین تبدیل شده است .
سال گذشته نیز در چهاردهمین نشست شانگریلا چیزی جز صدای مخالفت با چین بلند نشد. چین طی چند سال اخیر در سطح جانشین ستاد كل ارتش وارد این نشست امنیتی شده هر چند آمریكا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و دیگر همپیمانان كاخ سفید در سطح وزیر دفاع در شانگریلا حضور یافته اند تا رسانه ای تر شده و صدای مخالفت با سیاست های پكن را با استفاده از غول های رسانه ای خود جهانی تر كنند.
آساق**241**1611