۱۰۷ روستای شهرستان قصرقند نیازمند شبکه آبرسانی هستند

چابهار- ایرنا- رئیس شورای اسلامی قصرقند و عضو شورایعالی کشور گفت: این شهرستان با ۱۵۳ روستا، ۱۶ هزار خانوار و با ۶۴ هزار نفر جمعیت؛ ۱۰۷ روستای آن فاقد شبکه آبرسانی بوده و نیازمند قرار گرفتن در طرح بزرگ جهاد آبرسانی به سیستان و بلوچستان است.

محمدکریم عزیزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: قصرقند با وجود داشتن بیش از ۱۰۰ قنات پر آب و غنی بودن سفره های آب زیرزمینی، وجود سد زیردان، رودخانه خروشان کاجو و واقع شدن ۹۵ درصد روستاهای بخش‌های مرکزی و ساربوک در حاشیه این رودخانه از نعمت اجرای شبکه آبرسانی محروم است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ اشتراک آب شهری و سه هزار و ۶۰۰ اشتراک آب روستایی در قصرقند وجود دارد که همین آمار نشان می‌دهد که از مجموع ۱۶ هزار خانوار ۹ هزار خانوار از آب سالم و بهداشتی محروم هستند، افزود: نباید مردم بیش‌از ۱۰۰ روستا از آب سالم و شبانه‌روزی محروم باشند.

عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور از نبود اعتبار برای ناوگان آبرسانی سیار انتقاد کرد و افزود: پرداخت حقوق کارکنان آب و فاضلاب در شهرستان‌های مختلف سیستان و بلوچستان عقب افتاده است.

وی بیان کرد: در قصرقند مسوولان حوزه وزارت نیرو هیچ بهانه‌ای نمی‌توانند داشته باشند چون هم می‌توان از سد زیردان کل روستاهای ساربوک و بخش مرکزی و تلنگ را با اجرای خط انتقال آب، نصب تصفیه خانه و اجرای شبکه آبرسانی در کمتر از چند ماه از آب شبانه روزی بهره‌مند کرد.

عزیزی با اشاره به اینکه قصرقند با این همه آب و کشت ۲ بار برنج در سال و وجود صدها هکتار باغات انبه و نخلستان‌ها، مردم در روستاها بیش‌از ۵۰ سال در انتظار شبکه آبرسانی، ساخت منبع آب و حفر چاه باشند، ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی باید کم کاری مدیران و ترک فعل آنان را بررسی و با آنان برخورد کنند که چرا در طرح جهاد آبرسانی سهم قصرقند صفر است.

وی با بیان اینکه از سد زیردان باید آب روستاهای چندوکان و حاجی آباد و سایر روستاهای بخش ساربوک و بالادست سد با اجرای خط انتقال تامین شود افزود: متاسفانه روستاهای چند متری سد زیردان و حاشیه رودخانه کاجو آب ندارند در حالیکه تنها نظاره گر ذخیره سازی میلیون‌ها مترمکعب آب پشت سد زیردان و یا هر چند وقت آب رودخانه کاجو باشند.

رئیس شورای اسلامی قصرقند گفت: به عنوان نماینده مردم شهرستان قصرقند و نماینده شوراهای اسلامی سیستان و بلوچستان از وزیر نیرو و مسوولان حوزه آب و فاضلاب درخواست می‌کنیم از نزدیک بازدیدی از روستاهای شهرستان قصرقند داشته باشند و مشکلات را بصورت میدانی بررسی و برای رفع سریع آنها اقدام کنند.

وی بیان کرد: بجز آب مردم قصرقند در حوزه راه نیز مشکلات زیادی دارند که هم‌اینک از مجموع ۷۱۱ کیلومتر راه بیش‌از ۳۹۷ کیلومتر خاکی، رودخانه‌ای و مالرو است که نیاز به آسفالت دارند.

۱۰۷ روستای شهرستان قصرقند نیازمند شبکه آبرسانی هستند

۲۶ روستای کاجو قصرقند در انتظار تکمیل چند کیلومتر راه

عزیزی اظهارداشت: مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند در انتظار تکمیل و آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه روستای جنگل در مسیر رودخانه ۱۸ نفر در اثر واژگونی خودرو فوت و ۹۳ نفر زخمی شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی بیش‌از هفت هزار نفر تسریع شود.

رئیس شورای اسلامی قصرقند با اشاره به اینکه نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش‌از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: در زمان بارندگی، بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می‌شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راه‌ها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.

عزیزی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می‌کند و سبب تربیت نیروی انسانی مجرب که منجر به توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نباید پیمانکار ضعیف در طرح‌های مهم راه کاجو انتخاب شود و اعتبار قطره چکانی اختصاص یابد اظهارداشت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو، موجب طغیان چندین باره این رودخانه می‌شود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می‌کند.

بارندگی و قطع راه ارتباطی ۴۱ روستا

رئیس شورای اسلامی قصرقند گفت: این شهرستان ۶۴ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو قرار دارند و راه آنان از دل این رودخانه می‌گذرد و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل در پشت سیل می‌مانند.

وی افزود: در مجموع ۴۱ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می‌گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

عزیزی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۳۰ روستای حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می شود.

وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور گفت: مسوولان برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم بیشتر تلاش و نباید مردم نا امید شوند؛ متاسفانه مردم شاهد کلنگ زنی بیمارستان قصرقند طی سه مرحله بودند و این پروژه همچنان بلاتکلیف است.

وی بیان کرد: مرکز درمان بستر دمبیگان قصرقند با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان هزینه همچنان برای خدمات رسانی بلاتکلیف هست و قرار بود شبانه روزی شود ولی انجام نشده است.

عزیزی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان نسبت به تامین تخت‌های بیمارستانی، پزشک و متخصص در قصرقند اقدام کند

وی از عدم استقرار ادارات مستقل در قصرقند انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را طی کنند و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha