بیداری اسلامی حاصل قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ است

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ مبدا جنبش اسلامی ملت ایران علیه استبداد و استعمار به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود، گفت: امروز و پس از گذشت ۶۰ سال از آن خیزش مردمی بیداری اسلامی و رواج استکبار ستیزی در گوشه و کنار دنیا از جمله دستاوردهای آن قیام است.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز دوشنبه همزمان با شصتمین سالگرد قیام خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از بزرگ‌ ترین ثمرات و دستاوردهای همان نهالی است که به دست خلیل زمانه در پانزده خرداد ۱۳۴۲ کاشته شد و در بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست.

وی در پاسخ به این سوال که در روز ۱۵ خرداد چه روی داد و چگونه حماسه‌ ای بزرگ خلق شد، گفت: هر حرکت و هر قیامی نیاز به مبدا آغازی دارد همان طور که رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حرکت ایشان از مکه به مدینه باعث روز شمار تقویم مسلمانان شد و زمینه ای شد تا راه و هدف اسلام نمایان شود و این هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود که اینگونه رقم خورد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ طلاب و روحانیون باعث شد زمینه و هدف بالاتری نسبت به اهداف انقلاب شکل گیرد و به طبع آن قیام های متصل به آن مثل قیام مردم ورامین و تبریز باعث شد این قیام مثل هجرت پیامبر منشا اثر باشد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم در پاسخ به این سوال که رژیم سفاک پهلوی چه تصویری از کشتار ۱۵ خرداد ارائه داد، افزود: بیشتر وقت ها حوادث تاثیر گذار به وسیله حکام جور سرپوش گذاری (سانسور) شدید می شود یا به گونه ای خبر را وارونه جلوه می دهند که اثر معکوس داشته باشد در جریان عاشورا حکومت اموی و یزید به گونه ای خواستند حرکت امام حسین علیه السلام و یارانش را وارونه جلوه دهند ولی با روشنگری حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها نقشه آنان نقش بر آب شد و مردم فهمیدند که حکومت چه خیانت کاری است حرکت های انقلاب و به ویژه حرکت ۱۵ خرداد مردمی هم از این گونه موارد هستند در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شاه می خواست جنایتش را مخفی کند ولی با روشنگری علما و قیام مردم ورامین، تبریز و قم به اهدافش نرسید.

کاظمی در پاسخ به این سوال که چرا ۱۵ خرداد را سر فصلی برای تاریخ نهضت انقلاب اسلامی توصیف می کنند، اظهار کرد: هر نهصتی نیاز به مبدا دارد که مردم و نخبگان آنها را به خود متوجه می کند و این مبدا است که در شکیل گیری نهضت مهم است اگر مبدا دنیایی و غیر خدایی باشد نهضتی که شکل می گیرد غیر خدایی و دنیایی می شود اگر نهضت بر مبنای الله و آخرت باشد نهضت خدایی می شود حرکت و مبدا ۱۵ خرداد بود که مردم را بیدار کرد و آنها را به سوی حکومت الله سوق داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بزرگداشت روزی مانند ۱۵ خرداد دارای اهمیت است، بیان کرد: چون هر کس برای اصالتش نیاز دارد به ریشه نگاه کند ریشه و حرکت هر قیامی مبدا آن است و قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ریشه و اصل انقلاب اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس تبلیغات اسلامی قشم در پاسخ به این سوال که اگر بنا به ارایه فهرستی از پیام‌ های روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ باشد، این فهرست واجد چه پیام‌ هایی است، تصریح کرد: ۱۵ خرداد یعنی بیدار کردن وجدان های خفته که منشا اثر بودند تا دست اهریمنان و مستکبرین را از سر مردم مظلوم قطع کنند و این عمل تا برپایی حکومت عدل جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر چه سی و چهارمین سال از عروج ملکوتی و ارتحال جان سوز آن مجاهد نستوه می گذرد ولی انقلاب اسلامی همچنان با درایت و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری با عزت و اقتدار وصف نشدنی بدون توجه به دسیسه های دشمنان قسم خورده این نظام الهی با صلابت هر چه تمام تر به پیش می رود و هر روز به تعداد علاقه مندان و شیفتگان امام و انقلاب در این گیتی پهناور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲ آغاز نهضت و موتور محرکه برای پیروزی انقلاب اسلامی با امدادهای غیبی الهی به رهبری امام خمینی (ره) و حضور جان فشانه مردم بود.

یوم‌الله پانزدهم خرداد نقطه عطف و حماسه ای ماندگار در تاریخ مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار است که با نام و اندیشه های متعالی حضرت امام خمینی (ره) پیوندی ناگستنی دارد.

به برکت قیام خونین شهدای ۱۵ خرداد است که امروز سراسر جهان پیام استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نهضت بزرگ خمینی کبیر (ره) را دریافت کرده اند و وظیفه همه ماست تا رهرو آن مبارزان راستین در جهت ترویج فرهنگ اسلام و انقلاب باشیم.

یوم‌الله ۱۵ خرداد نقطه عطف و حماسه ای ماندگار در تاریخ مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار است که با نام و اندیشه های متعالی حضرت امام خمینی (ره) پیوندی ناگستنی دارد و این نهضت به رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) و حمایت مردم تا قیام حضرت ولی عصر(عج) ادامه دارد.

در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، مردم شهرستان‌ های ورامین و پیشوا با اطلاع از دستگیری امام راحل پای پیاده و کفن پوش به سمت تهران به حرکت در آمدند در این مسیر هفت تن از جوانان این دیار به نام‌های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ، معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی در پل تاریخی باقرآباد به دست نیروهای رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha