۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۱۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85131477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مناطق محروم زنجان چشم انتظار دریافت خدمات  درمانی مناسب + فیلم

زنجان - ایرنا - مناطق محروم استان زنجان از جمله شهرستان خدابنده چشم انتظار دریافت خدمات درمانی مناسب است که در صورت تخصیص اعتبارات و انجام حمایت‌های لازم، گام‌های بلندی در این زمینه برداشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، امروزه ارائه خدمات درمانی به عنوان یکی از حمایت های دولت از شهروندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون ارتباط مستقیمی با سلامت بیمه شدگان و خانواده آنها دارد و استمرار این خدمات برای همه آحاد جامعه بسیار مهم است.

ارایه خدمات درمانی در مناطق محروم و کم برخوردار همواره مورد توجه دولتمردان بوده است ولی به رغم خدمات صورت گرفته تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، سازمان های مختلفی در این حوزه فعالیت می کنند که از جمله آنها سازمان تأمین اجتماعی است که از سال ١٣۶٩ ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان را برعهده دارد.

این سازمان می تواند به صورت مستقیم، خدمات درمانی را برای بیمه شدگان تامین کند یا بخش های دولتی و خصوصی را در این زمینه به کار بگیرد.

تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان شامل ارائه تمامی خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بیمارستانی، ارائه خدمات توانبخشی برای بیمه شدگان آسیب دیده، تحویل وسایل کمک پزشکی برای اعاده سلامت و جبران نقص جسمانی یا تقویت حواس بیمه شده است.

شهرستان خدابنده که از مناطق محروم استان به شمار می رود هم اکنون ۱۷۸ هزار و ۱۱۶ نفر جمعیت دارد که خدمت رسانی مضاعف به گروه های هدف و بیمه شدگان می تواند رضایتمندی آنها را بیش از گذشته فراهم کند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مهین محمدی مسوول درمانگاه سهروردی تامین اجتماعی خدابنده گفت و گو کرده و از او درباره اقدامات صورت گرفته پرسیده است.

مناطق محروم زنجان چشم انتظار دریافت خدمات  درمانی مناسب + فیلم

ایرنا: در زمان حاضر در شهرستان خدابنده، چه تعداد بیمه شده دارید؟

محمدی:درمانگاه تامین اجتماعی سهروردی یکی از پنج مرکز سرپایی اداره کل تامین اجتماعی استان و تنها مرکز درمانی ملکی در سطح شهرستان خدابنده است که در بهمن سال ۹۲ به صورت مشترک در ساختمان شعبه با زیربنای ۵۰۰ متر مربع فعالیت خود را به صورت شیفت صبح آغاز کرد و در زمان حاضر به ۳۸ هزار و ۳۹۸ بیمه شده شهرستان خدمت رسانی می کند.

شهرستان خدابنده به لحاظ دارا بودن بیش از ۳۰۰ روستا، یکی از شهرستان های بزرگ منطقه شمالغرب کشور به شمار می رود.

درمانگاه فعلی شامل بخش های کلینیک، واحدهای پزشکی عمومی، دندانپزشکی، مامایی و پارکلینیک، واحدهای آزمایشگاهی، تزریقات، داروخانه و پشتیبانی است.

تعداد شاغلان درمانگاه ۱۸ نفر است که از این تعداد ۱۳ نفر کادر درمان هستند و مابقی، کادر اداری را تشکیل می دهند، تمامی تلاش ها بر است خدمات درمانی مرکز به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد و هدف نهایی نیز رضایتمندی بیمه شدگان تحت پوشش در بالاترین سطوح است که در سرلوحه فعالیت ها قرار دارد.

از طرفی شمار ویزیت های بیمه شدگان پزشک عمومی در این درمانگاه نیز روند افزایشی داشته است به طوری که این رقم، سال ۹۳ بیش از ۶۰۰ مورد بود که در سال گذشته به ۵۵ هزار و ۸۱۱ مورد رسیده است.

میزان ویزیت پزشکان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، ۲۶ درصد و ویزیت مامایی و آزمایشگاهی نیز ۲ درصد افزایش داشته است.

ایرنا: در زمان حاضر برای ارتقای خدمات با چه چالش هایی مواجه هستید؟

محمدی: متاسفانه به دلیل نبود واحدهای صنعتی مستقر در این شهرستان، شمار بیمه شدگان تامین اجتماعی خدابنده چندان افزایشی نیست اما امیدوریم این مهم رخ دهد.

یکی از برنامه های آینده در درمانگاه سهروردی، تخصصی شدن خدمات است که لازمه تحقق آن افزایش شمار بیمه شده ها به بیش از ۴۰ هزار نفر است که اکنون با این میزان فاصله داریم.

در صورت آماده سازی ساختمان جدید و رسیدن به شاخص ۴۰ هزار نفر باید از ظرفیت همکاران متخصص برای خدمت رسانی مطلوب استفاده کنیم.

خدابنده یکی از مناطق محروم و سخت گذر استان زنجان به شمار می رود و همین موضوع یکی از چالش ها در توسعه خدمات سازمان است از سوی دیگر تخصصی شدن خدمات درمانگاه از مطالبات به حق شهروندان محسوب می شود و تحقق این مساله می تواند از تردد بی مورد بیماران به مرکز استان در طول سال جلوگیری می کند.

از طرفی اغلب پزشکان و کادر شاغل درمانگاه غیر بومی هستند که رفت و آمد آنان به ویژه در ماه های سرد سال با مشکلاتی همراه است.

روزانه حدود ۳۰۰ مورد ویزیت در درمانگاه سهروردی خدابنده انجام می شود که این میزان در تعطیلات نمود بیشتری دارد و به دلیل محدودیت در فضا امکان پذیرش بیماران بیشتر وجود ندارد درحالیکه اغلب آنها از روستاها مراجعه می کنند و بیشتر بار خدمت رسانی در شیفت صبح انجام می شود.

ایرنا:ساختمان جدید تامین اجتماعی خدابنده چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

محمدی: در زمان حاضر درمانگاه تامین اجتماعی خدابنده به شدت مشکل محدودیت فضای فیزیکی دارد، به طوری که کادر درمانی برای ارائه خدمات و بیمه شدگان در دریافت خدمت با مشکل مواجه هستند، از طرفی ازدحام مراجعه کنندگان هم چالش هایی را ایجاد کرده و به نوعی نارضایتی را به دنبال داشته است.

با همکاری های انجام گرفته، زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان جدید خدابنده تملک شد و کلنگ زنی آن در اسفند سال گذشته در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ متر صورت گرفت و انتخاب پیمانکار با برگزاری مناقصه انجام گرفت و در زمان حاضر در مرحله انعقاد قرارداد و صدور پروانه احداث قرار دارد.

از مسوولان شهرستان تقاضا می شود در پیشبرد کار و تسریع پروژه همکاری های لازم را داشته باشند.

با بهره برداری از این پروژه، گام بسیار بزرگی در ارائه خدمات درمانی در شهرستان خدابنده برداشته می شود و خدمت رسانی ما به شهروندان بیش از گذشته ارتقا خواهد یافت.

طبق برنامه ریزی ها، عملیات اجرایی پروژه هم در صورت همکاری های بین بخشی تا یک ماه آینده کلید خواهد خورد که برای اتمام آن اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و امیدواریم در بازه زمانی ۲ ساله به بهره برداری کامل برسد.

مناطق محروم زنجان چشم انتظار دریافت خدمات  درمانی مناسب + فیلم

ایرنا: در خصوص کمبودهای کنونی درمانگاه توضیح دهید.

محمدی: در زمان حاضر درمانگاه سهروردی در شیفت صبح خدمت رسانی می کند و یکی از برنامه های در حال اجرا ۲ شیفته کردن فعالیت های مرکز است و برای محقق شدن این مهم، اقدامات مختلفی انجام گرفته به طوری که یک پزشک عمومی به درمانگاه افزوده شده است تا یک پزشک در شیفت صبح و یک پزشک در شیفت عصر به مراجعه کنندگان خدمات رسانی کند.

همچنین ۲ پرستار و یک کارشناس دارویی نیز جذب شده و در حال به کارگیری یک پزشک عمومی دیگر هستیم.

متاسفانه ماندگاری پزشکان در شهرستان با مشکلاتی مواجه است و چندان رغبتی برای همکاری ندارند، هرچند در زمان حاضر مشکل خاصی به لحاظ پزشک عمومی نداریم اما برای خدمت رسانی روزانه باید پزشک عمومی دایمی داشته باشیم، از طرفی نبود مجوزهای جذب نیز برنامه ریزی برای استخدام کادر را با چالش مواجه می کند.

بخش دندانپزشکی درمانگاه نیز با توجه به امکانات و تجهیزات لازم غیر فعال است درحالیکه امکان به کارگیری ۲ دندانپزشک به صورت همزمان برای خدمت رسانی دوشیفته وجود دارد اما متاسفانه با وجود پیگیری ها و رایزنی های انجام گرفته متقاضی تمام وقت برای فعالیت در این بخش وجود ندارد، البته متقاضیان طرحی گزینه خوبی برای انجام این کار هستند اما مجوزی برای این کار نداریم که امیدواریم این مهم با تعامل به سرانجام برسد و با تحقق آن مشکل اساسی مرکز برطرف می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha