۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85131890
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادامه جدال سیاسی عمران خان با ارتش قوی پاکستان

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85131890
ادامه جدال سیاسی عمران خان با ارتش قوی پاکستان

تهران- ایرنا - با وجود فشارهای سیاسی سنگین علیه عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و حتی بازداشت او توسط نیروهای امنیتی، وی همچنان دست از رویارویی با ارتش قدرتمند و دستگاه اطلاعاتی ارتش برنداشته و همچنان آنها را بطور علنی متهم به تلاش برای تخریب فضای سیاسی کشور کرده است؛ اقدامی که می تواند آتش خشم ارتش را بیشتر کرده و شرایط را برای وی سخت تر سازد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، عمران خان پیشتر به دست داشتن ارتش در سرکوب حزب انصاف تحریک پاکستان اشاره کرده بود وی در مصاحبه ای در لاهور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پشت پرده این سرکوب گفت : « سرکوب اخیر کاملا سازمان یافته بود. سازمان یافته بدین معنا که آشکارا از سوی ارتش سازمان یافته بود و اکنون دیگر پنهان نیست. »

عمران خان گفته است که تردید ندارد او بار دیگر توسط نیروهای امنیتی و نظامی بازداشت و به زندان انداخته خواهد شد. عمران خان مدعی است که ارتش پاکستان بدنبال تخریب حزب سیاسی تحریک انصاف است؛ حزبی که عمران خان رهبری آن را برعهده دارد و از حمایت های مردمی نسبتا زیادی هم برخوردار است.

سخنگوی ارتش درباره اظهارات نخست وزیر سابق این کشور اظهارنظری نکرده است.

بن بست میان ارتش و عمران خان که برپایه نظرسنجی ها به عنوان محبوب ترین رهبر پاکستان شناخته می شود هنگامی که ماه گذشته دارایی ها و ساختمان های ارتش از سوی طرفدارانش غارت شد به اوج خود رسید. ناآرامی سیاسی در این کشور ۲۲۰ میلیونی که گرفتار آشفتگی های اقتصادی نیز است افزایش یافت.

عمران خان اعتراض های خشونت آمیزی را که پس از دستگیری کوتاه مدت وی انجام شد را " عملیات پرچم دروغین " خواند که وی را هدف قرار دادند. عملیات پرچم دروغین به عملیات‌هایی گفته می‌شود که توسط نهادهای نظامی، شبه‌نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور به‌وجود آید که گروه‌ها یا کشورهای دیگری این عملیات‌ها را انجام داده‌اند.

او همچنین هشدار داد ارتش برای جلوگیری از بازگشت وی به قدرت در انتخابات ماه نوامبر 2023 از این راه استفاده کرده و افزود : « این تنها راهی است که من را راهی زندان کنند. »

نخست وزیر سابق پاکستان گفت حدود ۱۵۰ پرونده ای که علیه وی ثبت شده پوچ و بیهوده است بنابراین تنها راه به زندان انداختن او، محاکمه در دادگاه نظامی است.

سازمان عفو بین الملل معتقد است دادگاه های ارتش پاکستان پیش از این بی توجهی به روند قانونی، فقدان شفافیت، اعترافات اجباری و اعدام پس از دادگاه های ناعادلانه را نشان داده اند.

عمران خان در پایان تاکید کرد قدرتمندترین سازمان اطلاعاتی کشور یعنی سازمان اطلاعات داخلی ارتش پاکستان(آی اس آی) قطعا در سرکوب دست داشته است و ۲ تن از اعضای ارشد حزبش برای توضیحات به این سازمان فراخوانده شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha