۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85131935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سناتور آمریکایی: گزارش قتل خبرنگار فلسطینی علنی شود

تهران– ایرنا– یکی از سناتورهای آمریکایی انتشار علنی گزارش واشنگتن در مورد نحوه قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی–آمریکایی شبکه الجزیره به دست نیروهای رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که کریس وَن هولن، سناتور ایالت مریلند دیشب (۱۵ خرداد) خواهان خروج گزارش قتل شیرین ابوعاقله از طبقه بندی شد. این خبرنگار دو تابعیتی الجزیره یکی از روزنامه ‌نگاران بنام بود که به مدت دو دهه درگیری‌های اسرائیل و فلسطین را پوشش می‌داد. وی مه (اردیبهشت/ خرداد) ۲۰۲۲ حین پوشش تهاجم ارتش اسرائیل به فلسطینیان کرانه باختری هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

اسرائیل می‌گوید ابوعاقله که جلیقه و کلاه ایمنی کارکنان رسانه ها را بر سر داشت، احتمالاً به‌ طور غیر عمد توسط یک سرباز اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این رژیم با این حال گمانه زنی کرده که ممکن است این خبرنگار مورد اصابت گلوله فلسطینی‌ها قرار گرفته باشد. خانواده ابوعاقله معتقدند که او به عمد کشته شده و به گفته شاهدان عینی، هیچ جنگجوی فلسطینی در محل فعالیت وی تیراندازی نکرده بود.

هماهنگ کننده امنیتی آمریکا برای اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین (USSC) تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده ولی این گزارش همچنان محرمانه است. ون هولن، یکی از دموکرات‌های کمیته روابط خارجی سنا، در بیانیه‌ای گفت که گزارش این مقام وابسته به وزارت امور خارجه حاوی اطلاعات مهمی در مورد مرگ ابوعاقله است.

ون هولن گفت که این گزارش اطلاعات و یافته‌های مرتبط با عملکرد یگان های نظامی اسرائیلی درگیر در آن عملیات و همچنین سایر یگان های اسرائیلی عامل در کرانه باختری را شامل می‌شود.

ون هولن گفت: در حالی که تیم مذکور به دلیل نداشتن دسترسی به شاهدان کلیدی «نتوانستند تحقیقات مستقلی انجام دهند»، انتشار عمومی گزارش همچنان برای اطمینان از پاسخگویی تل آویو در قتل به ضرب گلوله یک شهروند آمریکایی حیاتی است.

شبکه الجزیره در ماه دسامبر شکایتی را در این مورد تسلیم دیوان کیفری بین المللی کرد. خانواده ابوعاقله نیز از چنین تلاش‌ هایی حمایت کرده و در عین حال اقدام دولت بایدن را در این باره خواستار شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha