گمانه زنی روزنامه سوری از نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در حاشیه نشست آستانه

تهران - ایرنا - روزنامه الوطن سوریه پیش بینی کرد که نشست چهار جانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در سطح معاونان وزیران خارجه در حاشیه نشست مذاکرات صلح آستانه برگزار شود.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع آگاه در مسکو نوشت: این نشست چهارجانبه در ژوئن (۳۰ و ۳۱ فروردین) امسال در مسکو برگزار خواهد شد و در این نشست معاونان وزیران خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه حضور خواهند داشت.

این روزنامه به نقل از منابع خود نوشت که این دیدار در حاشیه نشست مذاکرات صلح آستانه که قرار است در روزهای ۲۰ و ۲۱ ژوئن در مسکو برگزار شود، انجام خواهد شد.

«مذاکرات صلح آستانه» یا «روند آستانه» گفت‌ وگوهایی است که از ژانویه ۲۰۱۷ (بهمن ۱۳۹۵) با حضور ایران، روسیه و ترکیه در شهر آستانه قزاقستان آغاز شده است تا به جنگ در سوریه پایان دهد.

اواخر سال ۲۰۱۶ زمانی که وین و ژنو نتوانستند راه حلی برای چالش بحران سوریه ارائه دهند، تهران و مسکو با همکاری آنکارا پیشنهاد برگزاری نشست‌هایی با محتوا و مکان متفاوت دادند و قرعه به نام شهر آستانه قزاقستان افتاد و این دور از گفت و گوها به روند آستانه شهرت یافت.

نمایندگان این سه کشور، به همراه نمایندگان سوری و معارضان دولت سوریه در این مذاکرات حضور دارند.

روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع خود در مسکو با اشاره به اینکه قرار است در حاشیه دور جدید مذاکرات آستانه، نشست چهار جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه برگزار شود، افزود: «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه به عنوان نماینده سوریه در این نشست حضور خواهد داشت.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز دیروز (دوشنبه) به نقل از «کورهان قراقوش» مدیر پرونده سوریه در وزارت خارجه ترکیه تاکید که این نشست برای دستیابی به توافق برای حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه تعیین‌کننده خواهد بود.

در این پیوند، پایگاه خبری تحلیلی اثر پرس سوریه نوشت: برآوردها تایید می‌کند که ترکیه پس از پیروزی «رجب طیب اردوغان» در انتخابات جدید ریاست جمهوری این کشور مسیر نزدیک شدن به سوریه را ادامه خواهد داد.

در همین راستا، «سرکیس قصارجیان» روزنامه‌نگار سوری متخصص در امور ترکیه پیش بینی کرد که نزدیکی سوریه - ترکیه ادامه خواهد یافت و تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تحلیل‌ها تاکید می‌کنند که اردوغان با واقعیت سیاسی جدیدی در خاورمیانه مواجه است و وقوع تغییرات عمده در سیاست آینده آنکارا دور از انتظار نیست.

همچنین در این پیوند، پایگاه خبری «میدل ایست آی» انگلیس به نقل از چند منبع نوشت که سیاست‌های خارجی آینده اردوغان بر چهار پایه «تنوع بخشیدن به متحدان این کشور»، «جلوگیری از بحران‌های بزرگ دیپلماتیک»، «سرعت بخشیدن به تلاش‌های صلح با سوریه، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس» و «حفظ استقلال ترکیه» استوار خواهد بود.

روزنامه العرب نیز در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرد که اردوغان امروز با دنیای متفاوتی در منطقه که کشورهای آن بر اساس مشارکت دست خود را به سوی ترکیه دراز می‌کنند، مواجه است و اردوغان برای یافتن منافع ترکیه باید سیاست‌های پنج سال آینده خود را تغییر دهد.

اثر پرس سوریه اضافه کرد: در میان این تحلیل‌ها و ارزیابی‌های عربی و خارجی، «اردوغان» ۲ روز قبل دو وزیر جدید دفاع و امور خارجه را به جای «مولود چاووش اوغلو» و «خلوصی آکار» که به نزدیکی به آمریکا معروف است، منصوب کرد.

«آیدین سیزیر» تحلیلگر سیاسی ترکیه درباره ارتباط این تغییرات با مسیر نزدیکی سوریه و ترکیه اظهار داشت که «هاکان فیدان» رئیس اطلاعات ترکیه که به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه منصوب شد، فرد مسلط در روابط ترکیه و روسیه و همچنین ترکیه و سوریه است.

به گفته وی، فیدان در تمامی دیدارهای اردوغان با همتای روس خود «ولادیمیر پوتین» و مقامات روسی شرکت داشته و بارها با مقامات سرویس‌های اطلاعاتی سوریه گفت وگو کرده است.

اثر پرس در پایان نوشت: باید اشاره کرد که دولت سوریه مدام تاکید می‌کند که هیچ پیشرفتی در مسیر نزدیکی سوریه و ترکیه حاصل نخواهد شد مگر آنکه آنکارا در خصوص خواسته‌های دمشق مبنی بر خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و توقف حمایت آنکارا از گروه‌های تروریستی در سوریه گام‌های جدی بردارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha