دانشمندان ایرانی پراستنادترین در کشاورزی/تولید آفت‌کش زیستی و دریافت جایزه کنز

تهران- ایرنا- یکی از منتخبان سومین دوره رقابت علمی کنز با اشاره به سطح علمی دانشمندان ایرانی گفت: محققان ایرانی در حوزه تحقیقات مرتبط با کشاورزی بسیار فعال بوده‌اند و این موضوع را هنگام ارجاع‌دهی و استناد به نویسندگان ایرانی متوجه می‌شویم.

ایمان صالح یکی از ۶ منتخب سومین دوره رقابت علمی کنز در شاخه کشاورزی و صنایع غذایی و اصالتا لبنانی، دستیار آموزشی در دانشگاه قطر، دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی میکروبی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه آمریکایی بیروت است. او پیش از ادامه تحصیلات به عنوان مربی در دانشگاه قطر کار ‌کرده است، بعد از مدتی تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه داد و حوزه تحقیقاتی وی استفاده از کنترل‌کننده‌های زیستی در حوزه کشاورزی به عنوان آفت‌کش در گیاهان و میوه‌هاست.

وی با دستاورد عصاره برگ گیاه درخت کهور پاکستانی به عنوان آفت‌کش زیستی برای جلوگیری از فاسدشدن میوه‌ها و گیاهان در این رقابت حضور داشت و در مراسمی روز جمعه (۲۲ اردیبهشت) در پارک فناوری پردیس، جایزه خود را دریافت کرد.

دانشمندان ایرانی پراستنادترین در حوزه کشاورزی/تولید عصاره آفت‌کش زیستی و دریافت جایزه کنز
ایمان صالح در حال دریافت جایزه کنز

صالح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ضمن اشاره به این دستاورد توضیح داد: ما هنوز برای ثبت اختراع اقدام نکردیم و باید عنصر شیمیایی مورد نیاز را برای این آفت‌کش گیاهی که از عصاره برگ یک درخت به دست‌ می‌آید، بیابیم و بعد برای ثبت اختراع اقدام کنیم.

وی افزود: ما از این عصاره برای گیاهان و میوه‌های زیادی استفاده کردیم و این عصاره توانسته عمر قفسه‌ای آنها را افزایش دهد و از نفوذ قارچ‌ها روی میوه‌ها جلوگیری کند.

امکان همکاری دانشمندان ایرانی و قطری

صالح در مورد شیوه آشنایی با رقابت علمی کنز نیز گفت: فراخوان اولیه به دانشگاه ارسال شده بود و رئیس گروه در دانشگاه قطر برای من فرستاد و بسیار مرا تشویق کرد که در این رقابت شرکت کنم.

محقق حوزه کشاورزی گفت: وقتی از فراخوان مطلع شدم هدف اصلی این رقابت یعنی رقابتی برای دانشمندان کشورهای مسلمان و گردآوردن آنها کنار هم برای من جالب بود و مراحل را یکی بعد از دیگری طی کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از برگزاری جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود مطلع است، یا خیر گفت: وقتی به ایران رسیدیم از مسئولان برگزاری رقابت کنز در مورد جایزه مصطفی(ص) نیز شنیدم.

صالح در مورد سطح علمی دانشمندان ایرانی در منطقه و به طور کلی جهان نیز گفت: از آنجا که من از مدت‌ها قبل مشغول نوشتن و انتشار مقاله‌های علمی در حوزه کشاورزی بوده‌ام، متوجه شده‌ام که دانشمندان ایرانی در حوزه تحقیقات مرتبط با کشاورزی بسیار فعال بوده‌اند و این موضوع را هنگام ارجاع‌دهی به نویسندگان علمی متوجه می‌شویم. می‌دانم کارها و ابتکارات آنها قابل توجه است.

این محقق حوزه زیست‌شناسی در مورد امکان همکاری‌های علمی بین محققان ایرانی و قطری نیز گفت: امکان همکاری در این زمینه وجود دارد به شرط آنکه موضوع مناسب و تحقیقی نیازمحور وجود داشته باشد. زیرا بنیاد قطر (Qatar Foundation) در این کشور مسئول تامین هزینه مالی تحقیقات علمی است و به این دلیل درخواست‌های زیادی به بنیاد از دانشگاه‌های سراسر جهان برای تامین بودجه می‌رسد، بنابراین برای اینکه یک طرح تحقیقاتی مصوب شود باید دلایل قوی برای انجام آن وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: بنیاد قطر تنها طرح‌های تحقیقاتی داخل قطر را از نظر مالی تامین نمی‌کند و درصدی مشخص از بودجه‌ هم برای طرح‌های خارجی دارد ولی برای تامین این طرح‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد.

دانشمندان ایرانی پراستنادترین در حوزه کشاورزی/تولید عصاره آفت‌کش زیستی و دریافت جایزه کنز

به گزارش ایرنا، رقابت علمی کنز KANS (کاربرد علم و اندیشه در جامعه "Knowledge Application and Notion for Society ") با تمرکز و توجه ویژه به جامعه علمی و محققان جوان جهان اسلام به عنوان آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی، برگزار می‌شود.

در این رقابت دانشمندان جوان شامل دانشجویان، مخترعان، پژوهشگران و اساتید جوان زیر ۴۵ سال جهان اسلام می‌توانند با ارسال دستاوردهای علمی و فناوری خود شامل ایده، مقاله، کتاب، اختراع و محصولات جدید به دبیرخانه رقابت در قالب فایل تصویری در این رقابت شرکت کنند. اولین دوره رقابت علمی کنز سال ۱۳۹۷ و دومین دوره سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

فراخوان شرکت در سومین دوره از آبان ۱۴۰۱ منتشر شد و علاقه‌مندان تا بهمن فرصت داشتند آثار خود را برای دبیرخانه ارسال کنند. منتخبان این رقابت ۲۲ اردیبهشت و در پارک فناوری پردیس تقدیر شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha