هواشناسی سیستان و بلوچستان هشدار سطح قرمز دریایی صادر کرد/تشکیل توفان حاره‌ای

زاهدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از صدور بالاترین سطح هشدار هواشناسی دریایی(قرمز) برای مناطق ساحلی این استان خبر داد.

محسن حیدری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: از امروز به مدت هفت روز شکل‌گیری توفان حاره‌ای در شمال اقیانوس هند در فاصله یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتری بندر چابهار را نشان می‌دهد و بر اساس مدل‌های فعلی مسیر حرکت آن به سمت شمال و شمال غرب است.
وی افزود: برای مناطق اقیانوس هند و دریایی عرب رخداد رگبار و رعد و برق شدید وزش باد شدید تا خیلی شدید و توفانی شدن دریا در منطقه فعالیت توفان پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عرب و پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان انجام شود.

وی بیان کرد: براساس بررسی آخرین نقشه های پیش یابی آسمان سیستان و بلوچستان قسمتی ابری، تا پایان هفته در ارتفاعات مرکزی و جنوبی استان بعدازظهرها رشد ابر و رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش تندباد موقتی انتظار می‌رود.

حیدری اظهارداشت: در شمال سیستان و بلوچستان از پنجشنبه سرعت باد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار بوده که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.
زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha