۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۵۳
کد خبر: 85132686
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازیابی هویت از اولویت‌های دولت سیزدهم است

اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: نظام جمهوری اسلامی دارای عقبه بزرگ تمدنی است از این رو بازیابی هویت، به عنوان یکی از اولویت های محوری دولت سیزدهم، در دستور است.

به گزارش ایرنا، بهنام نظری عصر سه‌شنبه در پنجمین پیش نشست همایش ملّی هویت و پیشرفت با محوریت استان مرکزی با موضوع هویت در قرآن کریم افزود: هویت بخشی فردی و اجتماعی به عنوان مولفه هایی در جامعه مطرح هستند که منجر به توسعه و شکوفایی جامعه می‌شود.
وی تاکید کرد: اکنون تمام توطئه‌های دشمن برای نابودی کشور به خاطر ریشه دار بودن هویت ملی و دینی نظام جمهوری اسلامی است در حالی که در چهل‌واره دوم انقلاب این مهم پایدارتر شده و از این حیث سرآمد هستیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار کرد: این استان، به عنوان پایتخت مفاخر ایران مطرح است و این امر، سبب شده بار سنگینی از هویت ملی بر دوش این خطه نهاده شده و این مهم مدنظر ویژه قرار گیرد انقلابی که افتخار برگزاری جشن ۴۴ سالگی آن را داریم به برکت وجود رهبر و پشتوانه مردم است.
نظری ادامه داد: باید در راستای هویت بخشی به استان از ظرفیت نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد بیشترین بهره گیری شود چرا که آنچه می تواند جامعه را از چالش‌های عصر مدرن نجات دهد، بحث هویت است.
وی خاطرنشان کرد: در جنگ ترکیبی طراحی شده از سوی دشمن، نابود کردن هویت کشور هدفگذاری شده که برگزاری این همایش‌ها می‌تواند به عنوان مدافع هویت ملی نظام مدنظر ویژه باشد.

سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: شورای سیاست گذاری هویت استان مرکزی با ریاست استاندار، معاونان و اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل شد که به دنبال آن هیات اندیشه ورز هویت با حضور اساتید دانشگاه و حوزه اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت.
محمد امین باقری با بیان اینکه هیات اندیشه ورز هویت استان در یکسال گذشته بیش از ۶۰ نشست تشکیل داده است افزود: در این نشست‌ها برای سطوح مختلف نخبگان، مردم و سازمان ها اقدامات مناسبی انجام شده است.
وی تاکید کرد: همایش ملی هویت در بیست و یکم تیرماه برگزار می شود که فراخوان مقاله از سه ماه قبل آغاز شده و تاکنون ۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که در حال داوری و ارزیابی هستند.
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار کرد: همچنین برگزاری جشنواره هویت و پیشرفت مدنظر است که آثار بسیار مناسبی در احصا عناصر هویت استان که مرتبط با میراث فرهنگی و هنر استان مرکزی دارد مدنظر است که این جشنواره نیز در تیرماه برگزار می شود.
باقری خاطرنشان کرد: برنامه تحول و تعالی فرهنگی و اجتماعی استان هم ذیل این کارگروه شکل گرفته که در حال تدوین است که از تیرماه در سطح دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و دانشگاههای استان اجرا می شود.
استاد دانشگاه و چهره‌ برجسته قرآنی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه ۲ واژه در قرآن به مفهوم هویت اشاره می کند، گفت: نخست کلید واژه "نفس" که اساسی ترین کلمه است که آن را متمایز می کند و علاوه بر آن،واژه "شاکله" است چرا که هر عمل در انسان، متاثر از شاکله آن است.
هانی چیت چیان افزود: آنچه از ابتدا تا انتهای خلقت یک جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد به عنوان هویت تمدنی مطرح است و می توان بیان‌ کرد هویت به عنوان پایه اصلی شکل دهی فرآیندها و ساختارها است.
وی تاکید کرد: یکی از موضوعات جدی در مباحث اندیشه دینی، تقویت و بسط هویت است و با تعریف ابعاد هویت در جامعه میتوان به این مهم دست یافت.
چهره برجسته قرآنی کشور ادامه داد: مولفه های "اقلیم و جغرافیا "و "زن" از ارکان تعیین کننده هویت اجتماعی و تمدنی هویت است که در بحث آمایش های سرزمینی، نسبت بین هویت و پیشرفت را تعریف می کند.
چیت چیان با بیان اینکه هویت بدون حکمرانی انجام نمی‌شود، گفت: چنانچه بخواهیم هویت را به نوجوان یاد بدهیم، باید نخست قوه تفکر این جامعه هدف را فعال کنیم تا مفاهیم پایه شکل گیرد در غیر اینصورت صحبت از هویت هیچگونه معنایی ندارد.











اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha