۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۸
کد خبر: 85132815
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامپزشکی ابرکوه نسبت به شیوع بیماری تب مالت در این شهرستان هشدار داد

یزد - ایرنا - سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان ابرکوه ، در خصوص افزایش احتمال ابتلا به بیماری تب مالت بر اثر مصرف لبنیات سنتی و فله‌ای و عدم استفاده از لبنیات پاستوریزه دراین شهرستان هشدار داد.

دکترحسن شیخی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه تب مالت یکی از خطرناک‌ترین و مسری‌ترین بیماری‌های مشترک بین‌ انسان و دام است، اظهار کرد: باکتری بروسلا در انواع مختلف شیر، خامه و پنیر تازه برای دوره های زمانی متغیر زنده باقی می مانند، پنیر غیر پاستوریزه تهیه شده از شیر غیرپاستوریزه که به مدت طولانی باکتری را در خود حفظ می کند و دیگر فرآورده های دامی آلوده مانند جگر و گوشت که به صورت خام یا نیم پز مصرف می شود، نیز منبع این عفونت محسوب می شود.

وی درمورد علایم این بیماری تصریح کرد: علائم تب مالت از چند روز تا چند ماه پس از ابتلا به عفونت بروز می کند و شامل تب، لرز تعریق، درد مفاصل، خستگی، درد کمر و سردرد است که معمولاً عفونت آن می تواند با آنتی بیوتیک درمان شود و ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد با این حال دوره های عود بیماری شایع است.

شیخی در خصوص نحوه پیشگیری از تب مالت در دام‌ها، خاطر نشان کرد: پیشگیری و کنترل بیماری در حیوانات از طریق مایه کوبی دام ها، رعایت اصول بهداشتی ، امنیت زیستی و شناسایی و حذف دام های آلوده انجام می شود.

وی تاکید کرد: پیشگیری بیماری در انسان مستلزم مصرف لبنیات پاستوریزه، استفاده از دستکش هنگام قطعه کردن گوشت، استفاده از وسایل حفاظتی همچون دستکش، ماسک و لباس کار مخصوص هنگام ورود به دامداری است .

این مسئول بابیان اینکه عامل بیماری تب مالت در شیر جوشیده از بین می‌رود(جوشاندن شیر به مدت ۳_۵ دقیقه) ، یاد آورشد : پنیر نیز باید به مدت ۲ماه در آب نمک اشباع نگهداری شود.

این مسئول بابیان اینکه دامداران ، سلاخ ها و قصاب ها در دسته گروه های پرخطر ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام هستند، تاکید کرد: اگر دامی مبتلا به تب مالت باشد، جنین سقط شده آن باید به روش بهداشتی دفن و ترشحات از محل خارج و مکان ضدعفونی شود و مکانی جدا برای زایمان دام‌ها درنظر گرفته تا اگر دامی مبتلا به تب مالت باشد،‌ دیگر دام‌ها را به این بیماری مبتلا نکند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha