امنیت غذایی استان یزد با نظارت مداوم دامپزشکی محقق شده است

یزد – ایرنا - مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: امنیت غذایی در این استان با نظارت ۲۴ ساعته و مداوم محقق شده و شبکه دامپزشکی نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی مردم دارد.

"علی فاتحی نیا" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: رسالت شبکه دامپزشکی، حفظ و حراست از فرآورده های دامی است که در حوزه دام و طیور و آبزیان تولید می شود .

وی ادامه داد: در حوزه مبارزه با بیماری ها نیز پیشگیری و تشخیص و درمان پیش از موعد و جلوگیری از گسترش بیماری نقش مهمی دارد و لذا واکسیناسیون بعنوان یکی از مهم ترین راههای پیشگیری در استان یزد بطور وسیع و گسترده انجام شده است .

مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: تب برفکی یکی از بیماری های مرتبط با دام است که خسارت های اقتصادی بسیار بزرگی را می تواند به کشور وارد کند که خوشبختانه طی یکسال گذشته همه گیری را در این بخش نداشتیم؛ ضمن آنکه افزون بر ۷۴ هزار و ۸۶۹ دام سنگین را واکسینه کردیم که منجر به پیشگیری شده است.

فاتحی نیا ادامه داد: در دام سبک نیز طی ۲ مرحله واکسیناسیون انجام شد و ۹۵۴ هزار و ۷۰۰ راس واکسن دریافت کردند و جمعیت دامی واجد شرایط استان طبق دستورالعمل کشور بطور کامل واکسینه شد و مشکل خاصی نبود همچنین از بیماریهای ویروسی دیگر آبله است که می تواند خسارت اقتصادی داشته باشد لذا ۳۱۵ هزار و ۹۲۹ راس گوسفند و ۱۸۷ هزار و ۹۴۱ راس بز واکسینه شدند.

وی افزود : از بیماریهای دیگر ویروسی ، طاعون است که در این زمینه برای نشخوارکنندگان کوچک تعداد ۶۳۰ هزار و ۶۷۹ راس واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان اینکه در بیماریهای مشترک دام و انسان نیز اقدامات بسیار زیادی انجام شد از وجود بیش از ۸۰۰ عامل مشترک بین دام و انسان خبر داد و اظهار داشت: واکسیناسون سگ های صاحب دار در دستور کار قرار گرفت و تعداد هشت هزارو ۲۵ قلاده سگ های گله و صاحب دار واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه از بیماری های دیگر مشمشه است که باکتریایی و بین انسان و تک سمی ها مشترک است تاکید کرد: سه هزار و ۵۰۰ راس جمعیت اسب استان تحت پوشش است که برای ۲ هزار و یکصد راس اسب تست مشمشه انجام شده و استان یزد مشکل خاصی نداشته است .

مدیرکل دامپزشکی یزد افزود: فقط در یک مورد شناسایی داشته ایم که آمار قابل توجهی نبود همچنین در خصوص شهرستان زارچ و مرگ ناگهانی تعدادی اسب که خبر آن منتشر شد نیز همکاران ما در ساعات اولیه مراجعه و نمونه ها گرفته شد و در اعلام نهایی مشخص شد مسمومیت بود.

امنیت غذایی استان یزد با نظارت مداوم دامپزشکی محقق شده است

فاتحی نیا ادامه داد: از دیگر بیماری ها سل است که مشترک بین انسان و حیوان است و لذا در دامداری های سنگین و صنعتی تعداد ۲۹ هزارو ۳۶۰ راس دام سنگین تست سل انجام شد و روش ما تست و کشتار است.

وی افزود: همچنین در یکسال گذشته تعداد ۱۵۶ هزار و ۲۳۴ راس دام سبک تست تب مالت و واکسن داشته ایم و در دام سنگین نیز تعداد ۳۲ هزار و ۵۰ راس خونگیری دام سنگین انجام شد و بالغین دام سنگین نیز تعداد ۴۰ هزار و ۹۵ راس واکسینه و در زیر یکسال نیز تعداد ۱۹ هزار و ۳۵۰ راس واکسینه شده اند و برای واکسیناسیون تب مالت کاملا به صورت رایگان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: نظارت های بهداشتی شامل کشتارگاهها نیز می شود و علاوه بر حضور ناظر شرعی ، بازدید ها و بازرسی ها نیز انجام می شود که قبل و در حین کشتار انجام می دهند تا گوشت به صورت بهداشتی با مهر و برچسب همراه شود و در مراکز عرضه نیز مستمر بازرسان دامپزشکی در ۱۲ شهرستان استان حضور دارند.

فاتحی نیا اظهار داشت : ۲۷ نفر بازرس در سطح استان از تمام مراکز عرضه فروآده های خام دامی بازرسی دارند و در سامانه بازرسی دامپزشکی نیز به صورت آنلاین این بازرسی ها ثبت می شود تا برای نظارت های مستمر مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی یزد گفت: در زمینه کشتارگاه ها نیز در یکسال گذشته نظارت دائم بوده است و ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی دام در استان داریم که دو کشتارگاه صنعتی و ۷ مورد سنتی است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha