تلنگر صاعقه به قامت یکسال در بخش برق و آب اسفندقه جیرفت

جیرفت- ایرنا- جمعیت حدود پنج هزار نفری دولت‌آباد بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت طی سه روز اخیر آب نداشتند؛ اهالی می‌گویند پس از صاعقه و بروز نوسان برق، موتورپمپ سوخت و سپس آب قطع شد؛ مشکلی که در یکسال اخیر باز هم رخ داده و تلفن های همراه نیز از کار افتاده است.

به گزارش ایرنا گرچه مسئولان شورا و مدیران دولتی می گویند با پیگیری فرماندار موتورپمپ تهیه و مشکل قطع آب امروز برطرف می شود اما اهالی توقع دارند مشکل به طور اساسی حل شود؛ هرچند مدیر امور برق امیدواری می دهد پس از فعال شدن پست جدید برق، این مشکلات حل شود.

گفته می شود به دلیل اینکه کلیدخانه تجهیزات برق منطقه ای در بخش مرکزی اسفندقه قدیمی شده است پایداری کمتری دارد و با کوچکترین اتصال، برق کل منطقه زیرپوشش آن قطع می شود که پست جدیدی در حال فعال شدن است تا با راه اندازی آن پایداری برق نیز افزایش یابد.

صاعقه دردسرساز

رییس شورای دولت آباد مرکز بخش اسفندقه روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از یک سال و نیم پیش هرچند وقت با کوچکترین رعد و برق، آب، برق و موبایل قطع می شود و با اینکه بارها نامه نگاری کرده ایم پیگیری نشده است اما در چند روز اخیر که برق و متعاقب آن آب قطع شد فرماندار پیگیر بود تا موتورپمپ تهیه شود.

حمزه برهمن افزود: مردم در این مدت، گالن به دست از چشمه ها و قنات آب می گرفتند اما دیروز با پیگیری فرماندار تانکر آب برای مردم ارسال شد تا کمی از مشکلات کمبود آب کاسته شود.

وی ادامه داد: پمپ آب خریداری شده است و امروز نصب می شود ولی امیدواریم مشکل برق هم حل شود و به سال های دیگر موکول نشود.

برهمن اضافه کرد: این کارها مقطعی است، پارسال هم یک هفته آب نداشتیم و پمپ را عوض کردند؛ امسال باز پمپ سوخته است اما اگر مشکل برق را حل می کردند این مشکلات برای ما نمی افتاد.

وی با اشاره به اینکه فاصله این چاه با مرکز بخش زیاد است گفت: یک موتورخانه دیگر در مرکز داشتیم که رها شده و اگر همین راه می افتاد در شرایطی که مشکلی برای آن مرکز پیش بیاید، می توان از این مرکز نزدیک تر استفاده کرد.

رییس شورای دولت آباد افزود: قانون اجازه استفاده از پول از محل سازمان دهیاری ها را برای رفع این مشکل نمی دهد؛ در سال های گذشته این امکان قانونی وجود داشت و هرسال در بودجه سالانه بخشی را برای این هزینه ها در نظر می گرفتند اما امسال از ردیف بودجه دهیاری ها برداشته شده است.

وی یادآور شد: شهرک بنیاد مسکن دولت آباد در شرایط عادی هم از فشار آب بسیار ضعیفی برخوردار است و همه از تانکر برای ذخیره آب استفاده می کنند.

توضیح بخشدار

بخشدار مرکزی اسفندقه هم با اشاره به اینکه جمعیت بخش مرکزی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ پنج هزار نفر است گفت: پمپ آب به دلیل نوسان برق سوخت و امروز با تعویض آن، آب وصل شده است.

یدالله محمدی سلیمانی در واکنش به برخی انتقادهای اهالی که آبفا تانکر آب به میزان موردنیاز ارسال نکرده است افزود: در این بین یک تانکر آب از آبفا و یک تانکر هم از اداره امور عشایر گرفتیم و در میان مردم توزیع کردیم.

پست جدید فعال شود پایداری برق افزایش می‌یابد

مدیر امور برق شهرستان جیرفت هم به خبرنگار ایرنا گفت: رعد و برق ولتاژ بالایی است که بر روی دستگاه های برقی اثر می گذارد و از کنترل خارج است.

مجتبی شادجو افزود: برق منطقه ای پست جدیدی تاسیس کرده است اما به ما اطلاع نداده که کی می توان از آن بهره برداری کرد.

وی اضافه کرد: قبل از اینکه برق منطقه ای به ما اطلاع و پست را تحویل دهد، ما در حال انجام کارهای مقدماتی هستیم.

شادجو ادامه داد: با فعال شدن این پست به جای یک خط از ۲ خط برخوردار خواهیم بود که در صورت قطع یکی از این خطوط یک خط دیگر فعال است و پایداری شبکه را بالا می برد.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه کلیدخانه تجهیزات برق منطقه ای در بخش مرکزی اسفندقه قدیمی شده است پایداری کمتری دارد و با کوچکترین اتصالی، برق کل منطقه زیرپوشش آن قطع می شود که با فعال شدن پست و کلیدخانه جدید پایداری برق افزایش می یابد.

برای گرفتن توضیحات شرکت آب و فاضلاب درمورد انتقاد اهالی از تاخیرها در ارسال تانکر و تامین آب شرب به میزان نیاز در موقع قطعی، خبرنگار ایرنا با مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت تماس گرفت که پاسخگو نبود.

شهرستان جیرفت در ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha