روند بارش‌ها در نقاط مختلف شهرستان شاهرود کاهشی است

شاهرود - ایرنا - رییس اداره هواشناسی شاهرود با ارایه آمار بارش‌ها در ایستگاه‌های زیرپوشش این شهرستان گفت: روند بارندگی در نقاط مختلف شاهرود نسبت به بلندمدت کاهشی است.

علیرضا آقایان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روستای تاش با ۷.۵ میلیمتر بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش باران در استان سمنان را به نام خود ثبت کرد.

وی ابراز داشت: میزان بارندگی در روستای تاش شاهرود از ابتدای سال آبی، مهرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون، ۲۶۱.۵ میلیمتر ثبت شده که نسبت به همین بازه زمانی طی سال گذشته (۱۴۰۰) ۹۰ میلیمتر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به بلند مدت(طی ۱۰ سال گذشته) در منطقه تاش ۲۴.۶ میلیمتر کاهش داشته است، ابراز کرد: میانگین میزان بارندگی در این منطقه طی ۱۰ سال گذشته ۲۸۶.۱ میلیمتر بوده است.

رییس اداره هواشناسی شاهرود با اشاره به اینکه شهر شاهرود نسبت به بلند مدت ۴۸.۳ میلیمتر کاهش بارندگی داشت، ادامه داد: میانگین بارش در بلند مدت ۱۴۱.۸ بوده است که این میزان ۳۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آقایان، میزان بارندگی در شهر شاهرود طی سال زراعی را ۹۳ و نیم میلیمتر عنوان کرد و گفت: بارش باران در این شهر نسبت به سال زراعی گذشته ۲۶.۳ میلیمتر افزایش داشته است.

وی میزان بارش باران در روستای نگارمن شاهرود طی شبانه روز گذشته را چهار میلیمتر اعلام کرد و افزود: در همین بازه زمانی در شهر مجن ۲.۲ میلیمتر بارندگی به ثبت رسید.

وی به هشدار نارنجی صادره از سوی اداره کل هواشناسی استان سمنان اشاره کرد و گفت: وزش باد شدید، احتمال رگبار، رعد و برق و تگرگ از بعداز ظهر امروز چهارشنبه تا پایان روز جمعه در شهرستان شاهرود پیش بینی شده است.

به گفته رییس اداره هواشناسی شاهرود، بارندگی در ارتفاعات شدت بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha