افتتاح قطعه اول آزادراه تبریز - بازرگان آغاز راه برای اتصال ایران به منطقه قفقاز
عکس تزئینی

تبریز- ایرنا - قطعه اول آزادراه تبریز- بازرگان در قالب جاده ابریشم از زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی؛ آماده افتتاح در دور دوم سفر رییس جمهور به این استان بوده و افتتاح این قطعه، راه را برای تکمیل پروژه و اتصال ایران به منطقه قفقاز فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، قطعه اول آزادراه تبریز - مرند- بازرگان به طول ۶۴ کیلومتر در حد فاصل تبریز - صوفیان قرار داشته و برای آماده سازی آن ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بهره برداری از آن موجب تسهیل و تسریع ترانزیت (حمل و نقل) کالا و مسافر در این مسیر می شود.

این پروژه از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.

این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است.

آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است و اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

افتتاح قطعه اول آزادراه تبریز - بازرگان آغاز راه برای اتصال ایران به منطقه قفقاز

قطعه اول آزادراه تبریز - بازرگان آماده بهره برداری است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند در حال اجراست، گفت: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز - مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته می‌شود.

امیر بخشی زاده، افزود: اجرا و تکمیل این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و تاکنون بیش از ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان را به موقع پرداخت می کند، اظهار کرد: سهم وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.

بخشی زاده، ادامه داد: در دور اول سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته، ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در بازه ۲ ساله برای اجرای آزادراه تبریز - مرند - بازرگان اختصاص یافت.

۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور به آزادراه تبریز - بازرگان پرداخت شد

مدیر پروژه آزادراه تبریز - مرند نیز با بیان اینکه در سفر سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۶ هزار میلیارد ریال در بازه زمانی ۲ ساله برای اجرا و بهره برداری این پروژه اختصاص یافت، گفت: از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده است و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال بعلاوه ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده از اعتبار سال گذشته پرداخت می شود.

فرزین آقازاده، پیشرفت فیزیکی کل پروژه آزادراه تبریز - بازرگان را حدود ۲۷ درصد اعلام کرد و افزود: این پروژه با برآورد اولیه ۲۱ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

وی با اشاره به رکود چند ساله این پروژه به علت عدم تامین مالی، اظهار کرد: در سال گذشته با تزریق اعتبار، پروژه دوباره جان گرفت و عملیات اجرایی آن شروع شد.

به گزارش ایرنا ، آیت الله سیدابراهیم رییسی آخر هفته جاری (روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری) به عنوان پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha