معاون فرهنگ وارشاد اسلامی فارس: از مشکلات و مسایل اصحاب رسانه بی‌تفاوت نمی‌گذریم

شیراز - ایرنا - معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای در سطح ملی انجام می‌شود، گفت: با این حال از مشکلات و مسائل اصحاب رسانه فارس بی‌تفاوت نمی‌گذریم و همه دغدغه‌های این قشر احصا و به سیاست‌گذاران ملی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا خوش‌اقبال روز چهارشنبه اظهار کرد: حمایت از رسانه‌ها به صورتی کلان در این دوره مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و بر اساس سیاست‌گذاری انجام شده قرار است با تقویت صاحب‌امتیازان مطبوعات و مدیران مسئول رسانه‌ها امکان حمایت از خبرنگاران فراهم شود.

وی افزود: خانه مطبوعات استان فارس باید به‌عنوان زبان رسمی ‌رسانه‌های فعال در استان و بازوی رسمی ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالانه خواسته‌ها و مطالبات اصحاب رسانه را دنبال کند و به عنوان نهادی صنفی از پیگیری مطالبات به عنوان یک مجموعه صنفی خسته نشود.

خوش‌اقبال اضافه کرد: در صورتی که خانه مطبوعات کم‌کار و منفعل باشد، شاهد کنشی برای مطالبه خواسته‌های اهالی رسانه نخواهیم بود و در نتیجه واکنشی نیز دریافت نمی‌شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: مطالبه‌گری مداوم خانه مطبوعات، دستگاه دولتی را در پیگیری خواسته‌های اهالی رسانه از سیاست‌گذار کلان پویاتر می‌کند.

معاون فرهنگ وارشاد اسلامی فارس: از مشکلات و مسایل اصحاب رسانه بی‌تفاوت نمی‌گذریم

تسهیلگری دولت سیزدهم برای اهالی رسانه

وی از تلاش‌های معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت بنیادهای اصلی رسانه خبرداد و گفت: قرار است با تغییر سازوکارهای سامانه «ای رسانه» شرایط صدور کارت خبرنگاری، بارگذاری‌ اطلاعات رزومه و نمونه کارها و دیگر خدمات این سامانه تسهیل شود.

معاون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: قرار است پرداخت یارانه کاغذ برای روزنامه و مطبوعات و حمایت مالی از رسانه‌های برخط افزایش یابد تا مدیران مسئول این رسانه‌ها بتوانند از خبرنگاران حمایت کنند.

خوش اقبال اضافه کرد: معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم در حال انجام رایزنی‌هایی برای تغییر آیین‌نامه‌های دست‌وپاگیر گذشته است.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وعده داد: در سفر پیش روی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور به شیراز به‌عنوان نخستین مهمان «دکه رسانه» امسال، مسائل خرد مادی و معنوی خبرنگاران و عکاسان خبری استان با او در میان گذاشته می‌شود.

بی توجهی به فرهنگ نوشتاری عامل حق‌التحریرهای ناچیز خبرنگاری است

وی بی‌توجهی به فرهنگ نوشتاری را عامل اصلی حق‌التحریرها و حق التألیف‌های ناچیز خبرنگاری دانست و اذعان کرد: این بی‌اهمیتی به فرهنگ نوشتاری به حقوق همه اهل قلم اعم از نویسنده، مولف و خبرنگار تسری یافته است.

خوش اقبال با بیان اینکه اهالی قلم مهجورترین قشر هنرمندان کشور هستند، گفت: با گسترش سایت‌های خبری اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی شمار خبرنگاران فعال در روزنامه‌های چاپی کاهش یافته و در رسانه‌های برخط نیز ناچار به کار با دریافت حق‌التحریرهای ناچیز مشغول بکار هستند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به کم‌رنگ‌شدن زبان ادبی در رسانه‌ها، تاکید کرد: خبرنگار باید فارغ از جریان‌های سیاسی، برای تقویت بنیه ‏علمی ‌و فرهنگی بکوشد و با بهره‌گیری از مؤلفه‌های زبان ادبی در برابر شبکه‌های اجتماعی، جریان هدفمند و قابل ‏تأمل را ‏با زبانی فاخر دنبال کند.

وی با اذعان به اینکه سال گذشته در جشنواره مطبوعات فارس داوران از کم‌رنگ‌شدن زبان و ادبیات فارسی در نوشته‌های رسانه‌ای گله‌مند بودند، توصیه کرد: نویسندگان کوتاه نویس مانند خبرنگاران با مطالعه مداوم و افزایش دایره کلمات خود دست به نگارش‌هایی فراتر از نوشته‌های ردی و گذری شبکه‌های اجتماعی بزنند تا از این رهگذر زبان فارسی تقویت شود.

خوش‌ اقبال اعلام کرد: امسال با همراهی خانه مطبوعات در حال راه‌اندازی کارگاه‌هایی برای آموزش جریان‌های ادبی هستیم تا به تقویت و غنای زبان در رسانه‌ها کمک شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به احیای انجمن‌های ادبی فارس در سال گذشته، گفت: تا کنون بیش از ۴۰ کارگاه ادبی در انجمن‌ها راه‌اندازی شده که مورد استقبال اهالی رسانه شهرستان‌های این استان نیز قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha