۱۷ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85133810
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استولتنبرگ: عضویت اوکراین در ناتو در صورت شکست در جنگ با روسیه بی معنا است

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هشدار داد که اگر اوکراین در جنگ با روسیه پیروز نشود، لزومی ندارد درباره عضویت کی‌یف در این ائتلاف نظامی صحبت شود.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، استولتنبرگ چهارشنبه در سخنانی ویدیویی به میزبانی «مرکز امنیت نوین آمریکا» اظهار کرد: اگر اوکراین نتواند موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل و دموکراتیک در اروپا حفظ کند اصلا لزومی ندارد درباره عضویت آن در ناتو صحبت شود.

وی در عین حال تاکید کرد که ناتو باید درباره ارائه تضمین‌های امنیتی به اوکراین به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

استولتنبرگ گفت، وقتی که جنگ به پایان می‌رسد ناتو باید ترتیباتی ایجاد کند تا روسیه به سادگی نتوان نیروهایش را برای انجام یک حمله دیگر مستقر کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد طبق ماده ۵ پیمان واشنگتن، ناتو فقط به کشورهایی که در این پیمان عضویت کامل دارند، تضمین‌های تمام و کمال ارائه می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین جمعه گفت: تنها عضویت کامل در ناتو می‌تواند به معنای واقعی از این کشور محفاظت کند و کشورش به تلاش برای دریافت ضمانت‌های امنیتی از سوی غرب ادامه می‌دهد.

اوکراین سپتامبر ۲۰۲۲ درخواست خود برای پیوستن به ناتو را به بهانه عملیات نظامی مسکو علیه این کشور مطرح کرد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هفته گذشته نوشت زلنسکی به متحدان غربی خود گفته که در نشست ماه ژوئیه (تیر ماه) سران ناتو در لیتوانی شرکت نمی‌کند مگر آنکه این ائتلاف ضمانت‌های امنیتی «محسوس و محکمی» یا نقشه راهی برای عضویت این کشور در ناتو را ارائه کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha