۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85133981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشکیل حزب سیاسی جدید در پاکستان با حضور هم حزبی های سابق عمران خان

اسلام‌آباد - ایرنا - تحولات سیاسی در پاکستان با تشکیل یک حزب جدید موسوم به «حزب استحکام پاکستان» متشکل از هم حزبی‌هاِی سابق نخست وزیر برکنار شده این کشور، درحالی وارد مرحله جدیدی می‌شود که جدال میان عمران‌خان و نهادهای امنیتی ادامه دارد و همزمان حزب تحریک انصاف نیز شاهد کناره گیری بیشتر اعضای خود است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، پس از اتفاقات مرتبط با بازداشت عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف در ۱۹ اردیبهشت امسال که منجر به اعتراض های خیابانی هواداران وی و رویارویی بی‌سابقه معترضان با نیروهای امنیتی و یورش به اماکن نظامی در چند شهر شد، محکومیت سراسری این رویدادها از سوی دیگر رهبران سیاسی از جمله مقامات ارتش، این حزب را به شدت تحت فشار قرار داد.

هرچند عمران‌خان یک روز پس از بازداشت با حکم مستقیم رئیس دیوان عالی پاکستان از زندان آزاد شد اما اعتراضات بی‌سابقه حامیان وی چالش جدیدی را برای جناح اصلی مخالف به رهبری عمران‌خان به وجود آورد تا جایی که طی هفته‌های اخیر بیش از یکصد نفر از افراد نزدیک به نخست وزیر برکنار شده پاکستان، مسوولان حزب تحریک انصاف، نمایندگان مجالس ملی و ایالتی این حزب راه خود را از عمران‌خان جدا کردند.

به گزارش منابع خبری پاکستان؛ ریزش حزب تحریک انصاف تا روزهای اخیر ادامه داشت تا جایی که برخی از شخصیت‌های سابق حزب تحریک انصاف به نام «جهانگیر خان‌ترین» و «علیم خان» که زمانی از نزدیک‌ترین افراد به عمران‌خان شناخته می‌شدند، با گردهم آوردن هم حزبی‌های جدا شده از تحریک انصاف، مشورت‌های درون گروهی برای تشکیل یک حزب جدید سیاسی را آغاز کردند که هدف آن برائت از هرگونه خشونت در عرصه سیاسی و عدم وابستگی به رویکردهای ضدنظام تعبیر می‌شود.

براساس این گزارش، بیش از یکصد نفر از مسوولان سابق و اعضای حزب تحریک انصاف که در طول چند هفته راه خود را از عمران‌خان جدا کردند، وارد حزب جدیدی شدند که به صورت رسمی با عنوان «حزب استحکام پاکستان» اعلام موجودیت کرد.

در عین حال نخست وزیر برکنار شده پاکستان که پیش‌تر آمادگی خود را برای مذاکره با دولت و تشکیلات قدرتمند نظامی این کشور برای برون رفت از بحران‌ سیاسی را اعلام کرده بود، اکنون به طور آشکارا ارتش پاکستان را متهم به نابودی حزب خود می‌کند.

رهبر حزب تحریک انصاف درحالی ارتش و تشکیلات قوی امنیتی کشورش را به طور مستقیم متهم به توطئه علیه مخالفان و نابودی حزب خود می‌کند که چند روز پیش ضمن آمادگی برای مذاکره با رهبران دولت و ارتش، گفته بود که از نظر وی توهین به نهادهای نظامی یا تضعیف ارتش هرگز قابل قبول نیست.

ارتش پاکستان ماه گذشته در واکنش بی‌سابقه به ناآرامی‌های سیاسی در این کشور در طول چند ماه گذشته، اتهامات عمران‌خان علیه نهادهای امنیتی را رد و هشدار داد که نیروهای مسلح پاکستان هرگز سخنان نسنجیده و بی‌اساس یک شخص سیاسی را تحمل نکرده و حق پیگیری این اتهامات از طریق مجاری قضایی را برای خود محفوظ می‌دانند.

عمران‌خان مدعی شد که هدف از روند محاکمه عاملان اغتشاشات اخیر در دادگاه‌های نظامی تلاشی دیگر برای بازداشت وی است و حوادث اخیر نیز یک طرح دروغین برای هموارتر کردن مسیر سرکوب جناح مخالف می‌باشد.

وی ارتش پاکستان را متهم به نابود کردن حزب تحریک انصاف و سرکوب هم حزبی‌های وی کرد. این درحالی است که صدها نفر از نمایندگان مجالس ملی و ایالتی حزب تحریک انصاف پس از حوادث روز ۱۹ اردیبهشت (اعتراضات خشونت آمیز طرفداران عمران‌خان درپی بازداشت وی) این حوادث را محکوم و راه خود را از حزب عمران‌خان جدا کردند. برخی از آنان حتی از عرصه سیاست خداحافظی کردند.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان همزمان مدعی است که مسوولان حزب وی و طرفداران، تحت فشار ارتش و پلیس مجبور به کناره گیری از سیاست یا استعفای اجباری از مسوولیت‌های حزبی شده‌اند.

هفته گذشته وزیر کشور پاکستان، نخست وزیر سابق این کشور و هواداران وی را متهم به اغتشاش و رویارویی با نهادهای امنیتی کرد و گفت که دولت درصدد محاکمه عمران‌خان در دادگاه نظامی است.

عمران‌خان نهم ماه می‌امسال (۱۹ اردیبهشت) به اتهام فساد مالی در اسلام‌آباد بازداشت شد که این اتفاق هوادارانش را به خیابان‌ها کشاند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان آن‌ها و نیروهای امنیتی در شهرهای راولپندی، لاهور و پیشاور رخ داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha