۴ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85121521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک مقام سازمان ملل : خشونت‌های اخیر در پاکستان نگران کننده است 

اسلام‌آباد- ایرنا - کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به تشدید خشونت‌ها درپی تحولات اخیر پاکستان ابراز نگرانی و بر لزوم حفظ فرآیندهای دموکراتیک و حاکمیت قانون در این کشور تاکید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، «ولکر ترک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مقر اروپائی این سازمان در ژنو در واکنش به رخدادهای اخیر در پاکستان خواستار احترام به حقوق بشر، فرآیندهای دموکراتیک، و حاکمیت قانون با مشارکت معنادار و آزاد همه بخش‌های جامعه شد.

وی همچنین نسبت به بازداشت‌های دسته جمعی، تشدید خشونت‌ها و تصمیم مسوولان پاکستانی برای محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی ابراز نگرانی و اظهار کرد که این امر با تعهدات بین المللی دولت اسلام‌آباد در حوزه حقوق بشر مغایرت دارد.

این مقام سازمان ملل به دولت پاکستان توصیه کرد که تحقیقات آزاد و شفاف نسبت به خشونت‌های اخیر در این کشور بویژه کشته شدگان در اعتراضات ۱۹ اردیبهشت انجام دهد.

درپی اعتراضات خشونت آمیز چند هفته پیش پس از بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان در اسلام‌آباد، شهرهای مختلف این کشور از جمله پیشاور، لاهور و راولپندی شاهد درگیری معترضان با پلیس و یورش آنان به اماکن دولتی و نظامی بود.

وزیر دفاع پاکستان اعلام کرد که تمامی افرادی که در حمله به تاسیسات نظامی و درگیری با نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند طبق قانون اساسی کشور از سوی دادگاه‌های نظامی پاکستان محاکمه خواهند شد در عین حال دولت اقدام برای تشکیل دادگاه‌های جدیدی نمی‌کند زیرا قوانین کشور از قبل روش محاکمه و مجازات اینگونه عناصر را تعریف کرده است.

وی روز گذشته گفت که دولت پاکستان درحال بررسی ممنوع کردن حزب تحریک انصاف (پی‌تی‌آی) است. این درحالی است که «عمران‌خان» نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف مدعی شد که مسوولان ارشد حزبش تحت فشار هستند تا از این حزب کناره‌گیری کنند.

دولت پاکستان هواداران عمران‌خان را متهم و مقصر اصلی حمله به اقامتگاه مقامات نظامی و اماکن تاریخی و دولتی اعلام کرده است. این اتهام از جانب حزب تحریک انصاف پاکستان رد شد و این حزب خواستار تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب مستقل از جانب دیوان عالی پاکستان شد تا جوانب موضوع را به طور شفاف و آزاد بررسی کند.

رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند که جدایی چهره‌های سرشناس سیاسی از حزب عمران‌خان، شوک بزرگی را به این حزب وارد کرده است. خانم «شیرین مزاری» وزیر سابق حقوق بشر و معاون رئیس حزب تحریک انصاف پس از چند روز بازداشت از زندان آزاد و طی کنفرانس خبری جدایی خود از حزب تحریک انصاف و کناره گیری از دنیا سیاست را رسما اعلام کرد. «فواد چودری» و «اسد عمر» از دیگر رهبران ارشد حزب تحریک انصاف نیز طی روزهای اخیر کناره گیری خود از عرصه سیاسی و استعفا از مسوولیت‌های خود در حزب عمران‌خان را اعلام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha