دریا؛ کلید جهش اقتصادی کشور

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 85134165
دکتر مرتضی توکلی
دریا؛ کلید جهش اقتصادی کشور

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به مناسبت ۱۸ خرداد روز جهانی اقیانوس در یادداشتی آورده است: رویکردهای جهانی نشان دهنده توجه بسیاری از کشورها به دریا به عنوان یک ظرفیت عظیم توسعه و اقتدار است. در کشور ما نیز دریا کلید جهش اقتصادی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

دریا موهبتی الهی است که آغاز و تداوم حیات نباتی و جانوری و استمرار تعادل نظام‌مند چرخه حیات مرهون آن است. مناظر زیبا و چشم نواز، منابع سرشار زنده و غیرزنده، حمل و نقل روان و ارزان و تأمین امنیت و دفاع از سرزمین، تنها بخشی از منافع و مزایای دریا برای ساکنان کره خاکی است. رویکردهای جهانی نشان دهنده توجه بسیاری از کشورها به دریا به عنوان یک ظرفیت عظیم توسعه و اقتدار است.

۸ ژوئن (۱۸ خرداد) که روز جهانی اقیانوس نامگذاری شده است به عنوان یک روز نمادین جهت افزایش آگاهی و معرفی اقدامات و سیاست های کلی آمایش سرزمین مبنی بر توسعه و پیشرفت مناطق و صنایع دریایی است.

توجه دقیق، عالمانه و آگاهانه به مسائلی مانند ورود آلاینده هایی از قبیل آلودگی های نفتی، پلاستیک ها، فاضلاب های صنعتی و شهری به دریا، صید بی رویه، توسعه صنعتی ناپایدار، تغییرات شدید تراز آب دریا به ویژه در دریای خزر، توسعه لایه کم‌اکسیژن در دریاهای جنوبی، اسیدی‌تر شدن دریاها، کاهش تنوع زیستی، ورود گونه‌های مهاجم از طریق آب توازن کشتی‌ها و موضوعاتی شبیه آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دریا؛ کلید جهش اقتصادی کشور

همچنین شناخت منابع و منافع دریایی و بهره برداری پایدار از آنها مانند تامین آب شیرین مورد نیاز شهرهای ساحلی، شناسایی منابع انرژی دریایی اعم از منابع تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر، صید و صیادی در آب‌های دور و نزدیک، آبزی‌پروری ساحلی- دریایی و پرورش ماهی در قفس، گردشگری دریایی، حمل و نقل و صنایع دریایی- اقیانوسی وجه دیگری است که اهمیت روزافزون دریا و اقیانوس را به عنوان کلید جهش اقتصادی کشور مورد تاکید قرار می دهد.

بر این اساس؛ توجه به این نکته بسیار حایز اهمیت است که پایه شناخت موضوعات مطروح توجه به رشته های علوم و مهندسی اقیانوسی- جوی و توسعه و تامین فناوری‌های مورد نیاز برای پایش و مشاهدات اقیانوسی- جوی است که همت همگانی را برای حمایت از مراکز علمی معتبر کشور در این عرصه طلب می‌کند که منجر به بهره گیری هر چه بیشتر از قابلیت های موجود بخش دریایی و خلق ظرفیت های جدید در سطح ملی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha