مرکز تحقیقات زیستی مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی جنوب کرمان راه‌اندازی شد
عکس آرشیوی است

جیرفت- ایرنا- جنوب کرمان به علت همجواری با ۲ استان مرزی کشور با تهدیدهای زیستی و بهداشتی مواجه است که در راستای شناسایی و کنترل آنها روز پنجشنبه با حضور مدیران کشوری، مرکز تحقیقات زیستی مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی این منطقه راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جنوب کرمان با کشت ۸۵ گونه گیاهی در بسیاری از تولیدات کشاورزی در کشور رتبه اول و دوم را دارد و به همین دلیل با چالش هایی همچون مهاجمان و آفت های زیستی روبه‌روست که اگر کنترل نشوند می تواند بر تولید محصولات غذایی کشور آسیب جدی بزند.

از سوی دیگر همجواری با استان های مرزی که ورود برخی بیماری ها را از طریق مهاجران تشدید می کند ضرورت هوشیاری برای کنترل هرگونه بیماری انسانی و مسائل بهداشتی را بالاتر می برد و در همین راستا نیز مرکز تحقیقات مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی جنوب کرمان راه اندازی شد.

مرکز تحقیقات زیستی مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی جنوب کرمان راه‌اندازی شد

وجود ۱۰ مهاجم زیستی در کشور

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشوردر آیین راه اندازی این مرکز گفت: در حوزه پدافند غیرعامل و مهاجمان زیستی هم باید همچون حوزه‌های دفاعی موفق باشیم چون دشمن در این حوزه هم فعال هستند.

علی محمد لطیفی با تاکید بر تهدیدات حوزه زیست و سلامت افزود: تعداد، تنوع مراکز و پایگاه‌های زیستی بویژه آزمایشگاه‌های بیولوژیک فراسرزمینی آمریکا نشانه فعالیت این کشور و ظرفیت تهدیدهاست.

وی تهدیدها بر پایه ژنوم انسان، پروژه ژنوم ایرانی، برنامه برای عقیم سازی و تلاش برای کاهش جمعیت را از دیگر تهدیدات این حوزه برشمرد و ادامه داد: دیده بانی و رصد برنامه های دشمن اهمیت دارد که بتوانیم برنامه‌ای برای مقابله با آنها داشته باشیم.

لطیفی یادآور شد: ۱۰ مهاجم زیستی در کشور داریم که علاوه بر کنترل آنها باید ضمن دیده بانی قوی برای مقابله با موارد جدیدی که در آینده ممکن است پیش بیاید، آماده باشیم.

مرکز تحقیقات زیستی مشترک حوزه بهداشت و کشاورزی جنوب کرمان راه‌اندازی شد

ابزار غذا و سلامت

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل هم در این آیین گفت: غذا، دارو و سلامت مهمترین ابزاری است که دشمن می تواند از آن سوئ استفاده، نظام را با چالش روبه‌رو کند و ناکارآمد نشان دهد.

حمیدرضا خالدی اضافه کرد: این حوزه ها بزرگترین ظرفیت برای ایجاد برانگیختگی و ناآرامی در جامعه را دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا ۳۰۰ هزار موسسه جهانی را مدیریت می کند یادآور شد: غذا و داروی آمریکا در جهان به مرجعی تبدیل شده و مسئول آن از ساختاری گزینش می شود که با سازمان های دیگر آنها متفاوت است.

خالدی با بیان این پرسش که جامعه علمی ما چقدر ما را در این زمینه تقویت کرده و فرصت ایجاد می کند اضافه کرد: با انتشار مقاله در عرصه‌های خارجی در عمل مدیریت دانش دشمن را تقویت می کنیم و آنها می توانند نسبت به تولید انواع دارو، واکسن و آنالیز اطلاعات ژنومی تصمیم گیری کنند، بنابراین باید سیاست علمی ما هم تغییر کند.

۷۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه کشاورزی در جنوب کرمان

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان نیز در این نشست گفت: ۹۰ درصد معیشت مردم جنوب استان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به کشاورزی است.

احمد احمدپور افزود: ۷۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان است و ۴۴۰ میلیون دلار از طریق صادرات این منطقه ارز آفرینی داشته است.

وی ادامه داد: اگر در جنوب استان کرمان مشکلات و کمبودهایی در حوزه هایی همچون آزمایشگاه های مرجع، گمرک و استاندارد را پیگیری کنیم ظرفیت صادرات بیش از یک میلیارد دلار می شود.

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: سوسک سرخرطومی حنایی سال ۱۳۹۶ از یک پاجوش در امارات به کشور وارد شد.

ارزآوری خرمای جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم در این آیین گفت:این منطقه با ۲۰۳ هزار تن تولید خرما رتبه دوم تولید خرمای کشور را دارد و ظرفیت ۱۶۵ میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات برای خرمای منطقه وجود دارد.

پیمان نامور با بیان اینکه اکنون نزدیک به هشت هزار هکتار از باغات خرمای جنوب استان آلوده به سوسک سرخرطوی حنایی شده است ادامه داد: از زمان ابتلا چهار هزار و ۳۰۰ درخت برابر با ۸۶ درصد از نخل های آلوده درمان شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha