وضعیت فرزندآوری ایران در بدترین شرایط ۷۰ سال گذشته قرار دارد

اصفهان - ایرنا - مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت گفت: موضوع جوانی جمعیت به مرز بحران رسیده است و وضعیت فرزندآوری کشورمان در بدترین شرایط ۷۰ سال گذشته قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل اکبری شامگاه پنجشنبه در ششمین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان در سالن اجتماعات استانداری اصفهان، افزود: تلاش دشمن‌ بر این است تا تحت‌ عنوان نظم نوین جهانی، جمعیت کره زمین را محدود کند بنابراین در این شرایط باید هوشیارانه بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و رویکرد آینده ما چیست.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در این راستا حرکت‌های معناداری در سراسر کشور شکل بگیرد و اجرای قانون جوانی جمعیت از سازمان‌های کشوری مطالبه شود.

مشاور عالی وزیر کشور متذکر شد: براساس سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه تبیین کردند بایستی نرخ باروری به ۲ و نیم درصد برسد.

اکبری افزود: تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی بایستی در خصوص رفع چالش جمعیت، برنامه‌های عملیاتی داشته باشند و افق برنامه‌ریزی در حوزه جوانی جمعیت، پیاده سازی فرمایش مقام معظم رهبری باشد.

فعالیت در حوزه جوانی جمعیت امری مجاهدانه است

استاندار اصفهان نیز در این نشست، فعالیت در حوزه جوانی جمعیت را امری مجاهدانه توصیف کرد و گفت: طبق مصوبات گذشته، کارگروه جوانی جمعیت در همه دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل شود.

سیدرضا مرتضوی افزود: ضرورت دارد گفتمان این نشست در دستگاه‌های استان ساری و جاری باشد.

وی تاکید کرد: دستگاه ها برای گفتمان سازی جمعیتی در حوزه مأموریتی خود باید به صورت آتش به اختیار برنامه داشته باشند و بدانند افق ما پیاده سازی فرمایشهای مقام معظم رهبری در جامعه است.

ورود به حوزه جوانی جمعیت، مدیریت بحران است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: در این جلسه تلاش کردیم به جای ارائه گزارش کار از افق های آینده سخن بگوییم.

محمدرضا جان‌نثاری ادامه داد: موضوع جوانی جمعیت مساله عادی نیست و به مرز بحران رسیده است و باید بحران را با قوانین و عملکرد خاص خود اداره و مدیریت کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت:ضرورت دارد برای جوانی جمعیت برنامه کاربردی و کارشناسی شده داشته باشیم و گفتمان جوانی جمعیت باید ایجاد شود و در تمام تصمیمات مدیران تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.

به گفته مسوولان اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان در رده سالمندی قرار می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha