۲۴ موضوع پر اهمیت‌‎ برای مقابله با چالش‌های جمعیتی اُستان اصفهان شناسایی شد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان گفت: هیات‌های اندیشه ورز در ۲۸ شهرستان اُستان با بررسی شناسنامه و چالش‌های جمعیتی شهرستان های اُستان، ۲۴ موضوع پر اهمیت‌‎تر برای حل چالش‌های جمعیتی اُستان را شناسایی و برای آن‌‎ها راهکار ارایه کرده‎ اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرضیه استکی عصر پنجشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان افزود: پس از ابلاغ قانون "قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" در سال گذشته، دستگاه های اجرایی اُستان سعی کردند علاوه بر عملیاتی کردن این قانون تا حد امکان راهکارهایی را برای افزایش جمعیت اُستان، شناسایی و ارایه دهند.

وی یادآور شد: در تمامی ۲۸ شهرستان اُستان فرمانداران کمیته های ۳ نفره ای شامل یکی از کارشناسان فرمانداری،رابط دستگاه‌های اجرای در شهرستان و یک نماینده از مردم شهرستان را معرفی کردند که این کمیته ها متولی شناسایی چالش های جمعیتی در شهرستان‌ها شدند.

وی تاکید کرد: در کنار این کمیته ها با مشورت هیات‌های اندیشه ورز راهکارهایی تا سطح روستاها برای حل چالش های جمعیتی در شهرستان های استان پیشنهاد شد و شناسنامه جمعیتی شهرستان‌ها نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفت و در رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" از بین ۲۸ فرمانداری ،چهار شهرستان که تلاش بیشتری در این زمینه کردند انتخاب شدند.

استکی افرود: هیات‌های اندیشه ورز با صرف وقت زیاد در مرکز و شهرستان‌های استان با بررسی شناسنامه جمعیتی مناطق مختلف در لایه‌های مختلف، چالش های جمعیتی اُستان را بررسی و در بسیاری موارد راهکارهایی نیر ارایه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های جمعیتی اُستان در شهرستان های مختلف اُستان، متنوع و دارای اثرگذاری های مختلفی است و برخی از شهرستان‌ها با مشکل نرخ پایین رشد جمعیت، برخی با چالش طلاق و برخی دیگر با مشکل پیری جمعیت بیشتر مواجه هستند.

وی گفت: هیات‌های اندیشه ورز در حوزه مسایل جمعیتی اُستان ابتدا با جمع آوری و شناسایی مشکلات ۱۸۰موضوع و پس از آن ۸۰ موضوع پر اهمیت‌تر که تاثیر منفی زیادی در رشد جمعیت استان دارند را شناسایی کردند و در نهایت ۲۴ موضوع پر اهمیت تر به‌همراه راهکارهای حل آن را پیشهاد دادند.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان افزود: هدف اصلی از برگزاری رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" و رویدادهای مشابه، فرهنگ‌سازی در زمینه مسایل مرتبط با جمعیت و فرزندآوری است.

وی ادامه داد: امسال با برگزای جشنواره جایزه جوانی جمعیت در هفت حوزه مرتبط با جمعیت و فرزندآوری نفرات برتر توسط تیم‌های داوری شناسایی و معرفی شدند و امروز تجلیل از آن ها انجام می شود.

وی تاکید کرد: در مرحله نخست یا این رویداد حدود ۹۰ از به عنوان آثار ارسالی دریافت و از سوی کمیته داوری در استان مورد ارزیابی قرار گرفت و در هر بخش سه فرد یا سه نهاد به دبیرخانه رویداد ملی "جایزه جوانی جمعیت"جهت شرکت در این رقابت کشوری معرفی شدند.

وی خاطرنشان کرد: اُستان اصفهان از ابعاد گوناگون دارای ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی است و با توجه به این ظرفیت امیدواریم سال آینده تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد.

وی اظهار داشت: امروز از اشخاص حقوقی و حقیقی برتر در بخش‌های نهادهای اجرایی، رسانه، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد، نخبگان و مدیران که در زمینه اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده اقدامات موثری در سطح استان انجام دادند قدردانی می‌شود.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان تصریح کرد: برگزیدان بخش خانواده رویداد ملی و اُستانی "جایزه جوانی جمعیت" در آینده ای نزدیک در مراسم جداگانه‌ای مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

در این آیین که ۳۵ نفر از مجموع شرکت کنندگان فراخوان رویداد جایزه ملی جمعیت استان به عنوان برگزیده معرفی شدند؛ از سرکار خانم "فاطمه زمانی" خبرنگار مرکز ایرنا اصفهان برای اطلاع رسانی اخبار و تولید گزارش های حوزه جمعیت و خانواده تجلیل شد.

 ۲۴ موضوع پر اهمیت‌‎ برای مقابله با چالش‌های جمعیتی اُستان اصفهان شناسایی شد

به گزارش ایرنا، استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تند تر از میانگین کشور است.

به گفته مسوولان اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت استان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha