تولید بیشترین آثار علمی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه سلامت

تهران- ایرنا- رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: بر اساس بررسی نظام رتبه‌بندی تایمز طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بیشترین آثار علمی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه سلامت و تندرستی و کمترین تعداد انتشارات در زمینه صلح، عدالت و نهادهای قوی تولید شده است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، احمد فاضل‌زاده گفت: رصد تولیدات علمی و فناوری جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطح کلان و توسعه پایدار مهم و نشان دادن خط مشی تحقیقاتی به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری کشور و معرفی موضوعات کاربردی در سطح محلی و جهانی از جمله رسالت های مؤسسه است. اهداف توسعه پایدار مجموعه‌ای از ۱۷ هدف جهانی است که برای دستیابی به آینده بهتر و پایدارتر برای همگان، طراحی شده ‌است.

وی ادامه داد: این اهداف در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک فراخوان جهانی جهت اقدام برای پایان دادن به فقر، حفاظت از کره زمین و تضمین اینکه تا سال ۲۰۳۰ همه مردم از صلح و رفاه برخوردار خواهند بود، تصویب شد.

رییس موسسه استناد و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: به دلیل اهمیت این اهداف، نظام رتبه بندی تایمز هر ساله دانشگاه ها را در سطوح مختلف ارزیابی و رتبه بندی می‌کند، یک رتبه را با نام رتبه بندی تأثیر (Impact Rankings) ارائه داده و دانشگاه های جهان را بر اساس مشارکت در تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل رتبه بندی می‌کند. جدول ۱ اهداف ۱۷‌گانه توسعه پایدار را نشان می دهد.

تولید بیشترین آثار علمی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه سلامت

فاضل زاده تصریح کرد: شمار آثار علمی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدارک علمی نمایه شده در موضوعات اهداف توسعه پایدار در پایگاه وب آو ساینس از سال ۲۰۱۵ که این اهداف توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسیدند تا سال ۲۰۲۲ بررسی شده است.

وی افزود: جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در پایگاه وب آو ساینس در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار به تفکیک هدف در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۵ به این شرح است؛ اهداف آب تمیز رتبه ۵، در انرژی مقرون به صرفه و پاک رتبه ۱۳، در ریشه کن کردن گرسنگی جایگاه ۱۴، در شهر ها و جوامع پایدار رتبه ۱۵، در مصرف و تولید مسوولانه رتبه ۱۷، در سلامتی و تندرستی رتبه ۱۸ و در دو هدف تغییرات آب و هوایی و برابری جنسیتی رتبه ۱۹.

آثار علمی جمهوری اسلامی ایران در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار

رییس موسسه استنادی پایش وعلم و فناوری جهان اسلام همچنین گفت: در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار بیشترین آثار علمی در سال ۲۰۲۱ بوده و بر اساس این مدارک، بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز در همین سال به دست آمده که رتبه ۱۶ بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۲ ایران با انتشار ۴۸ هزار و ۱۵۶ مدرک علمی جایگاه ۱۷ را در سطح جهان کسب کرده است.

نمودار ۱ تعداد مدارک و نمودار ۲ جایگاه جمهوری اسلامی ایران، در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار را به تفکیک سال نشان می دهد.

تولید بیشترین آثار علمی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه سلامت

فاضل زاده ادامه داد: تحلیل مدارک جمهوری اسلامی ایران در اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل به تفکیک هر یک از اهداف نشان می‌دهد بیشترین آثار علمی ایران در هدف سوم، سلامتی و تندرستی و کمترین تعداد انتشارات در هدف شانزدهم صلح، عدالت و نهادهای قوی بوده است. تعداد مدارک تولید شده در هر هدف در نمودار ۳ نشان داده شده است.

تولید بیشترین آثار علمی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار در زمینه سلامت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha