در جاده چالوس چه خبر است؟ +فیلم

ساری- ایرنا- محور ارتباطی پرتردد و ملی کندوان واقع در حوزه استحفاظی شهرستان چالوس سال‌ها چشم انتظار رفع نقاط حادثه خیز بوده و در روزهای گذشته باتداوم بی‌توجهی به این جاده سه تَن از هموطنان عزیزمان به دلیل سقوط سنگ از ارتفاع جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حوالی ساعت هشت صبح روز گذشته یک خودروی پراید حامل چهار سرنشین اعضای خانواده که از تهران عازم شمال بودند متاسفانه در محدوده کندوان حوالی منطقه "کمرزرد " نزدیک به دره هریجان به علت سقوط ناگهانی سنگ از ارتفاعات ۲ نفر جان باختند و ۲ تن مصدوم شدند.

در همین ارتباط یک نفر نیز بامداد روز جمعه هفته گذشته بر اثر سقوط سنگ از ارتفاعات در منطقه هریجان در این محور جان خود را از دست داد و بعد از ماه ها جاده چالوس با مرگ و میر و سقوط سنگ باردیگر به سرخط خبرهای مدیریت بحران مازندران برگشت.

محور ارتباطی کندوان به علت تردد شبانه روز هزاران خودروی مسافران و گردشگران علاوه بر رفع نقاط حادثه خیز نیازمند تقویت امکانات و تجهیزات پلیس راهی، راهداری و امدادی است تا ارایه خدمات به ویژه در مواقع بروز حوادث طبیعی و تصادفات بدون دغدغه ارایه شود.
آزاد راه جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان است، محور کندوان یکی حساس ترین و با حیاتی ترین محورهای پرتردد کشور محسوب می شود که مسوولان امر باید به همه بخش های این محور توجه ویژه داشته باشند.
برابر آمار در نیمه دوم سال روزانه به طور میانگین تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در بهار و تابستان حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از طریق جاده کندوان وارد شهرستان های گردشگرپذیر غرب مازندران می شوند.
شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر با افزون بر یک میلیون نفر جمعیت در غرب مازندران واقع شده است که به گفته مسوولان نهادهای مختلف خدمات رسان با امکانات محلی، خدمات ملی می دهد.

در جاده چالوس چه خبر است؟ +فیلم

محور ارتباطی کندوان به گفته مسوولان امر یکی از راه های پرتردد حساس و حیاتی کشور است که اگر زیرساخت راه ها از جمله این در محور نیز مطلوب باشد به طور قطع در حوزه ترافیک و ایجاد رضایتمندی کاربران ترافیک شرایط بهتر می شود.
به اعتقاد کارشناسان حوزه های پلیس راه و راهداری گسترش راه ها و فراهم سازی امکانات و تجهیزات ایمنی و امنیتی بستر را برای آسان سازی ارایه خدمت به کاربران ترافیک را فراهم می کند.
شماری از رانندگان و کاربران ترافیک و فعالان دست اندر اظهار امیدواری کردند که مشکلات فراروی محور کوهستانی کندوان با تصمیم و اقدام جهادی دولت سیزدهم بتدریج برطرف خواهد شد.
استان مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که ۳۵۰ کیلومتر آن را جاده های کوهستانی و برفگیر تشکیل می دهد و سالانه ۱۱ تا ۱۳ درصد از تردد استانی در این محورها انجام می شود.
مازندران به لحاظ برخورداری از مواهب طبیعی مختلف از جمله دریا و جنگل، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر از اقصی نقاط کشور است و ثبت حدود ۳۰ میلیون مسافر در سال موید این مطلب است که ایمن سازی جاده‌های استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دولت سیزدهم نیز در یک سال و نیم گذشته قدم های تدریجی برطرف کردن مشکلات محورهای ارتباطی استان برداشته است.

در جاده چالوس چه خبر است؟ +فیلم

سه محور اصلی کشور در مازندران
این خطه شمالی در بخش‌های مختلف خدمات ملی ارایه می‌دهد، بنابر این در تخصیص اعتبارات نیز به ویژه در بخش ایمن سازی محورهای ارتباطی باید منابع مالی بیشتری به این امر اختصاص یابد تا ایمنی برای تردد هموطنان در جاده های استان بیش از پیش فراهم شود.
برابر آمار بیش از ۹۰ درصد حمل ‌و نقل مازندران جاده‌ای انجام می شود و ایمن سازی و ارتقای سه محور مواصلاتی اساسی استان شامل کندوان، هراز و فیروزکوه و ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه ارتباطی موجود استان می تواند نقس بسیار موثری در توسعه استان، افزایش اشتغال و کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات داشته باشد.
به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در راه‌های کشور شناسایی شده که ایمن‌سازی نیمی از آنها با آشکارسازی یا بهبود مهندسی در دستور کار قرار گرفته است.
رضا اکبری اظهار کرد: مدیران شهرستانی راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید تمرکز خود را بر کاهش نقاط حادثه خیز و نگهداری جاده ها بگذارند.
به گفته وی نگهداری راه‌ها، حذف نقاط حادثه‌خیز و نوسازی ماشین‌آلات در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.
مسوولان امر رفع نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی کشور را از جمله اولویت دولت سیزدهم برشمردند و اظهارداشتند در همین ارتباط نیز نهضت رفع نقاط حادثه خیز در کشور تعریف شده که اصلاح مسیر، نصب علائم هشداری، خط کشی و آشکارسازی مسیر از مهمترین اقدامات آن است.

در جاده چالوس چه خبر است؟ +فیلم

نیاز به تصمیم ملی
فرمانده پلیس راه کندوان گفت: اکنون چهار نقطه حادثه خیز پرخطر این محور پرتردد کشور ملموس و مشهود است که باید برای رفع آن تدابیر ویژه ملی اتخاذ شود.
سرگرد محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نقاط حادثه خیز واقع در منطقه پل ذغال، پیچ آینه بالا و پایین مرزن آباد واقع در کف هزار چم و پیچ مکارود این محور کوهستانی است که به تعریض و حذف پیچ نیاز دارد.
وی اظهارداشت: این محور اگرچه در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس واقع شده ولی خدمات ملی می دهد در حالی که بودجه آن شهرستانی بوده که همه مسوولان منطقه به آن واقف هستند.
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد: اعتبارات اختصاصی این محور باید متناسب با خدمات ملی باشد چرا که آمارهای تردد خودروها در برخی از روزهای سال نظیر تعطیلات نوروزی امسال تا ۵۰ هزار مورد ثبت شده است.
فرمانده پلیس راه کندوان گفت : امید است که در سال جاری سیاست ها به گونه ای برنامه ریزی شود که با تخصیص اعتبارات در حد ملی بتوان مشکلات موجود این محور را برطرف کرد.
سرگرد احمدی بر ضرورت توجه به زیرساخت های کندوان تاکید و اضافه کرد : رفع موارد زیرساختی نیازمند اعتبارات ملی است که خوشبین هستیم در سال جاری مسوولان کشوری و استانی به این نیاز مهم توجه ویژه خواهند داشت.
وی ریزش و سقوط سنگ را از دیگر چالش اساسی برشمرد و ادامه داد: طرح لق گیری سنگ ها از ارتفاعات این جاده در مواردی انجام شده اما برای رفع ریشه ای آن باید برنامه ریزی اساسی توسط نهادهای مربوط اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا، سانحه ۱۹ و ۲۰ خرداد امسال آخرین مورد سقوط سنگ در محور کندوان نبود چراکه هفته اول فروردین هم این اتفاق افتاد که به مرگ ۲ مسافر نوروزی و سه مصدوم از اعضای یک خانواده منجر شد.
سرگرد احمدی خاطرنشان کرد : مجموعه عوامل اعم از پلیس راه و راهداری و مسوولان مربوط تلاش می کنند تا مشکلات این محور با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت به سرانجام برسد.
به گفته وی، ریزش سنگ محور کندوان به علت فرسودگی کوه در کمترین ارتعاشات صوتی و حرکت خودرویی و بارندگی فصلی و متناوب تشدید می‌شود.
به گفته وی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری کشور و منطقه با وجود تلاش خوبی در این محور دارند باید پای کار بیایند تا این مشکل ریشه ای حل بشود.
وی در مورد طرح در دست ساخت زیرگذر واقع در منطقه بالای مرزن آباد خاطرنشان کرد : شرکت پیمانکار مربوط به این طرح باید همت کند تا در سال جاری این طرح را به هر شکل ممکن به اتمام برساند تا مشکلات تردد روستاییان منطقه برطرف شود.
به تاکید فرمانده پلیس راه کندوان رسیدگی بیشتر نهادهای مربوط به این محور ملی و بین المللی و حیاتی کشور با هدف خدمات رسانی مطلوب ضروری است.

در جاده چالوس چه خبر است؟ +فیلم

کندوان بین المللی است/ ضرورت تشکیل کارگروه ایمن سازی برای محور
سیدمحمود حسینی پور اظهارداشت: نکته مهم خیلی از گردشگران عرب هم به علت زیبایی رغبت دارند از این مسیر تردد داشته باشند چون کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سواد کوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.
استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی برای ایمن سازی به جاده چالوس داشته باشند و ضروری است یک کار گروه ایمن سازی جاده چالوس با حضور همه دستگاه های دست اندرکار به دبیری فرمانداری و مسوولیت اداره کل راهداری مصوب شود.
حسینی پور تاکید کرد : این موضوع باید اولویت بندی شود به هر اندازه در ایمن سازی معابر تلاش شود اعتراض های مردم کمتر خواهد شد.
وی بیان داشت : یکی از کمبودها و نارسایی ها در جاده چالوس قرار بود در ۱۰ نقطه سرویس های بهداشتی احداث شود چرا که وقتی ترافیک در جاده چالوس رخ داد مسافران دچار مشکل می شوند.
حسینی پور با اشاره به ضرورت احداث سرویس بهداشتی در جاده چالوس و هراز گفت : با موافقت معاون سازمان حمل و نقل راهداری قرار است با همکاری اداره کل راهداری و حمل ونقل و پلیس راه استان این اتفاق بیفتد.
استاندار مازندران کم رنگ شدن خطوط راه ها به ویژه در شرایط نامساعد جوی معضل دیگر راه های ارتباطی مازندران اعلام و اضافه کرد: این معضل را در جاده چالوس و سواده کوه داریم باید برطرف شود.
آزاد راه جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر جزو محدوده کندوان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha