۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85136716
T T
۱۶ نفر

برچسب‌ها

اهدای عضو در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبر: 85136716
اهدای عضو در گیلان به سه بیمار زندگی دوباره بخشید

رشت - ایرنا - مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: اعضای یک بیمار دچار مرگ مغزی در استان به سه بیمار دیگر پیوند شد.

دکتر سیامک ریماز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اهدای عضو مربوط به مرحوم حمیدرضا جهانی ۴۶ ساله بود که به دلیل تصادف با موتورسیلکت دچار مرگ مغزی شده بود.

وی اضافه کرد: با رضایت خانواده و اقدام خداپسندانه آنان، ۲ کلیه و کبد مرحوم جهانی به سه بیمار نیازمند در بیمارستان رازی رشت پیوند زده شد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان ضمن قدردانی از خانواده‌ این بیمار دچار مرگ مغزی برای اهدای عضو عزیزشان عنوان کرد: اهدای عضو اقدامی انساندوستانه برای نجات جان بیماران نیازمند به پیوند است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۶ مورد اهدای عضو در استان انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۳۷ مورد اهدا عضو با رضایت خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی در استان به ثبت رسید.

تایید مرگ مغزی توسط چهار متخصص شامل بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و در نهایت متخصص پزشکی قانونی انجام می‌شود و در کنار این مراحل در صورت رضایت خانواده اهدای عضو صورت می گیرد.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام می‌شود، باربد چمن‌زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha