آگاهی بیماران از تفاوت فوریت‌های پزشکی با موارد اورژانسی کم است +فیلم

مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: فوریت‌های پزشکی و موارد اورژانسی، ۲ مقوله متفاوت است، در بسیاری از موارد آگاهی نداشتن بیماران از مفهوم درست آنها سبب برقراری تماس‌های اشتباه با اورژانس ۱۱۵ می‌شود.

محمد علیشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تفاوت بین فوریت‌های پزشکی و موارد اورژانسی در این است که در فوریت‌های پزشکی جان فرد در خطر است و باید بدون فوت وقت خدمات درمانی دریافت کند، لذا نیازمند تماس با اورژانس ۱۱۵ و حضور نیروهای اورژانس است، اما در موارد اورژانسی جان فرد در خطر نیست و مشکل فرد با مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان حل می‌شود.

وی ادامه داد: "فوریت‌های پزشکی" برای بیماریها و حوادثی است که نیاز به دریافت خدمات فوری پزشکی دارند و باید به طور فوری اورژانس ۱۱۵ بر سر بالین بیمار حاضر شود.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در قالب "موارد اورژانسی" فرد برای درمان باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد که در این شرایط نیازی به تماس با اورژانس ۱۱۵ و حضور نیروهای اورژانس در محل نیست.

علیشاهی در خصوص مواردی که نیاز است بدون اتلاف وقت با اورژانس ۱۱۵ برای دریافت خدمات فورریت‌های پزشکی تماس گرفت عنوان کرد: بیماری‌های تشنجی، صرع، سکته مغزی، زنان باردار، تصادفات، اورژانس‌های قلبی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های آسمی، غرق شدگی، برق گرفتگی، سقوط از ارتفاعات، قطع عضو، خون ریزی های شدید و حوادثی که منجر به تهدید حیات انسان می شود، جزو موارد بسیار ضروری هستند که نیازمند به تماس با اورژانس ۱۱۵ است.

این مسوول در خصوص مواردی که نیاز به تماس به اورژانس ۱۱۵ نیست و بدون حضور پرسنل اورژانس می توان به بیمار رسیدگی کرد گفت: کنترل فشار خون، درخواست تزریق سرم، جراحت‌های سطحی، درخواست چکاپ، سوال درباره دارو و یا نسخه پزشکی از این جمله است که فرد می‌تواند برای درمان و انجام این موارد به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد به اشتباه برای چنین مواردی با اورژانس تماس می‌گیرند که این دسته سوالات موجب می‌شود یک سری افراد که واقعا نیاز به تماس فوری با اورژانس ۱۱۵ دارند پشت خط بمانند و نتوانند از خدمات فوریت‌های پزشکی اورژانس بهره‌مند شوند.

علیشاهی گفت: تماس صحیح و به موقع با اورژانس باعث می شود خدمات فوریت‌های پزشکی واقعا در اختیار کسانی قرار گیرد که با آن نیاز دارند تا جانشان به خطر نیافتد.

به گزارش ایرنا، مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha