تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

تهران- ایرنا- پس از سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به اندونزی برخی شایعات مبنی بر هدیه ربات جراح ساخت ایران به اندونزی و قول ساخت ۱۲ بیمارستان در این کشور مطرح شد؛ هجمه‌هایی که بررسی‌ها نشان از کذب بودن آنها و در مقابل تلاش برای توسعه بازارهای صادراتی ایران داشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، به دنبال سفر دوم خردادماه امسال آیت الله رئیسی به کشور اندونزی، در حضور دو رئیس جمهور ایران و اندونزی، یک جراحی از راه دور با فاصله ۵۰۰ کیلومتر توسط ربات سینا، ساخته شده توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی به صورت نمادین انجام و سبب شگفتی و تعجب و استقبال رئیس جمهور اندونزی شد که به دنبال آن متخصصان اندونزی از هیأت ایرانی تقاضای خرید ۱۲ دستگاه دیگر را مطرح کردند.

پس از این سفر برخی هجمه‌ها و دروغ پردازی‌ها علیه دولت مردمی مبنی بر اهدای مجانی این دستگاه به بیمارستانی در اندونزی و همچنین قول ساخت ۱۲ بیمارستان در این کشور در شبکه‌های مجازی منتشر شد. هفتم خردادماه نیز نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی نسبت به طرح این موارد از سوی رئیس جمهور واکنش نشان داد.

تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

عین الدین سعیدی همچنین خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوریت نسبت به تجهیز بیمارستان نیروی دریایی کنارک و ساخت بیمارستان دشتیاری بزرگ اقدام شود.

این درحالی است که صادرات ربات جراحی از راه دور سینا به کشور اندونزی درحالی اتفاق افتاد که پیش از این، کشور اندونزی ربات جراح از راه دورآمریکایی داوینچی را خریداری کرده بود اما پزشکان متخصص اندونزیایی به صراحت در تلویزیون خود اعلام کردند که دستگاه ربات سینا کیفی‌تر از ربات جراح مشابه ساخت یک شرکت آمریکایی است.

رئیس جمهور در بازگشت از سفر اندونزی نیز در سخنانی با بیان اینکه اقتصاد ایران و اندونزی مکمل یکدیگر هستند، گفت: در این سفر ۱۱ سند همکاری امضا شد و طرف اندونزیایی اعلام آمادگی شد تا ۱۲ بیمارستان مهم این کشور مجهز به تجهیزات ایرانی و مشخصاً ربات سینا شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دهم خردادماه امسال و در حاشیه نشست هفتگی هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی در تهران اظهار داشت: ۴۰ درصد نیاز کشور در حوزه تجهیزات پزشکی توسط تولیدات داخلی تأمین می‌شود و در نمایشگاه "ایران هلث" تولیدات خوبی به نمایش گذاشته شد.

تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

بهرام عین‌اللهی همچنین با اشاره به برخی شایعات درباره تجهیز بیمارستان‌های اندونزی با تجهیزات پزشکی ایرانی خاطرنشان کرد: درباره خبر تجهیز بیمارستان‌های اندونزی باید گفت که ما قرار است صادرات انجام دهیم و پول آن را دریافت کنیم که افتخاری برای کشور است؛ برخی این خبر را وارونه منعکس کردند.

وی افزود: حتی تخفیف قیمت در فروش ربات جراح ایرانی نیز با تصمیم شرکت دانش بنیان کشورمان و برای جذب و توسعه هرچه بیشتر بازار صادراتی ایران بوده است.

بیستم خردادماه جاری بود که رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاد از افرادی که رویکرد «خودتخریبی» و «خودتحقیری» نسبت به پیشرفت‌های علمی ایران دارند، اظهار داشت: یکی از نمایندگان مجلس بدون هیچ تحقیقی پشت تریبون مجلس با اظهارات خلاف واقع درباره ساخت بیمارستان در اندونزی، این دستاورد بزرگ کشور را به حاشیه کشاند. درحالی که نمایندگان مجلس در جایگاه وکلای ملت باید برای اظهارات خود تحقیقات بیشتری داشته باشند؛ یک نماینده مجلس همیشه باید مستند صحبت کند نه اینکه شنیده و برداشت‌های خود را پشت تریبون فریاد بزند.

مسعود سرکار در پاسخ به این سوال که آیا ربات جراح سینا به اندونزی هدیه داده شد، اظهار داشت: در جریان سفر رئیس جمهور به جاکارتا، رؤسای جمهور ایران و اندونزی ربات جراحی سینا را که از فاصله ۵۰۰ کیلومتری جراحی انجام می‌دهد، تماشا کردند و این جراحی از راه دور مورد توجه اندونزیایی‌ها قرار گرفت چراکه اندونزی کشوری با ۱۷ هزار جزیره و ۲۸۰ میلیون جمعیت است و در بیش از پنج هزار از این جزایر افراد سکونت دارند و ارائه خدمات پزشکی و خصوصاً جراح بسیار در آنجا مشکل است؛ از این رو یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند مشکل اندونزی را در رابطه با ارائه خدمات سلامت هموار کند، همین ربات جراح سینا است.

تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه عده‌ای دستاوردی را که می‌توانست موجب امیدآفرینی و احساس غرور ملت باشد، تخریب کردند، گفت: ربات سینا در اندونزی با استقبال خوبی همراه شد که آثار مثبت و خبرهای خوب آن را خواهیم دید اما در داخل کشور عده‌ای همچنان رویکرد خودتحقیری و خودتخریبی داشته و می‌گویند که چه کسی از ایران ربات می خرد.

وی درخصوص رقم قرارداد ایران و اندونزی برای فروش دو ربات نیز توضیح داد: قراردادی با رقم حدود چهار میلیون دلار برای فروش دو ربات به همراه پکیج کامل مشاوره، آموزش و نگهداری منعقد شد؛ نگاه ما این است که در درازمدت اندونزی یک پلتفرم یا یک پایگاه برای تولید این دستگاه برای بازار کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) باشد.

پرداخت هزینه خرید ۲ ربات جراح ایرانی توسط خریدار اندونزیایی در ۲ سال پیش

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا، با یادآوری آنکه ارسال دستگاه ربات سینا طراحی و ساخته شده توسط یک شرکت دانش بنیان کشورمان به کشور اندونزی یک پروسه طولانی داشته است، خاطرنشان کرد: پروسه فروش این دستگاه به یک مرکز درمانی در کشور اندونزی از سال ۱۳۹۸ شروع شد.

رضا اسدی فرد با بیان اینکه، این ربات جراحی بسیار خاص و «های تک» است و در دنیا تنها دو شرکت این دستگاه‌ها را می‌سازند، افزود: یک شرکت سازنده به نام داوینچی آمریکایی است و دیگری هم یک شرکت دانش بنیان ایران است که موفق به ساخت آن با قابلیت و کیفیت بهتری شده است.

وی با اشاره به طی شدن یک پروسه طولانی برای متقاعد کردن متخصصان اندونزیایی برای خرید این دستگاه ساخت کشورمان، اظهار داشت: دو سه بار متخصصان شرکت دانش بنیان به این کشور سفر کردند و حتی مقامات و متخصصان اندونزیایی برای اطمینان از ساخت و تولید این دستگاه «های تک» در ایران و مشاهده نزدیک این دستگاه و انجام عمل جراحی با آن دو سال پیش به ایران سفر کردند.

اسدی فرد در خصوص اینکه گفته شده است این دستگاه به صورت مجانی به بیمارستان اندونزی اهدا شده است نیز توضیح داد: سال ۱۴۰۰ شرکت داوینچی به عنوان دستگاه رقیب شرکت دانش بنیان ایرانی، قیمت فروش دستگاه خود را سه میلیون دلار اعلام کرده بود؛ این در حالی است که سازنده ایرانی قیمت ربات جراح خود را آن زمان یک میلیون دلار اعلام کرد.

تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

وی ادامه داد: از سوی اندونزی سفارش دو ربات جراح به شرکت دانش بنیان ایرانی داده شد که متخصصان این شرکت برای جذب و توسعه بازار خود این دو دستگاه را با ۵۰ درصد تخفیف به آنها عرضه کردند.

اسدی فرد گفت: پس از ارسال ربات جراح ساخت ایران هم متخصصان و پزشکان اندونزیایی چندین فیلم از جراحی‌های خود منتشر کرده و از خرید این ربات جراح اظهار خرسندی کردند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: این ربات جراح در سال ۱۴۰۰ فروخته و پول آن هم همان موقع توسط شرکت دانش بنیان کشورمان به عنوان طراح و سازنده این دستگاه دریافت شده و به دلیل اینکه اولین فروش خارجی آنها بوده نیز ۵۰ درصد تخفیف به خریدار اندونزیایی داده شده است.

راه اندازی ۲ مرکز رباتیک یا ۱۲ بیمارستان؟

اسدی فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده قرار است ۱۲ بیمارستان در اندونزی توسط ایران ساخته شود نیز گفت: پیش از سفر دکتر رئیسی به اندونزی تصمیم گرفته شد برای نشان دادن پیوند علمی و فناوری بین ایران و اندونزی یک جراحی نمادین توسط پزشکان کشورمان از راه دور توسط این ربات جراح انجام شود که همراه با تیزر این دستگاه در دیدار رؤسای جمهور دو کشور به نمایش درآمد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: پس تماشای جراحی رئیس جمهور اندونزی از این دستاورد کشورمان استقبال و برای خرید ۱۲ ربات از ایران اعلام آمادگی کرد تا ۱۲ بیمارستان این کشور با خرید ربات سینا تجهیز شوند و همین موضوع را آیت‌الله رئیسی پس از بازگشت از سفر اعلام کرد اما برخی برداشت‌های نادرستی از این موضوع داشتند.

تخفیف فروش ربات جراح به اندونزی از سوی شرکت سازنده و با هدف توسعه بازار صادراتی است

وی در توضیح بیشتری اظهار داشت: برنامه اندونزی تنها شامل خرید ربات سینا نیست بلکه راه‌اندازی دو بخش جراحی رباتیک در دو بیمارستان را نیز شامل می‌شود و در قرارداد بین ایران و اندونزی تعهد شده که ۱۶۰ نفر از جراحان اندونزی توسط جراحان ایرانی تحت آموزش قرار گیرند و تاکنون نیز ۴۰ جراح اندونزی آموزش دیده‌اند.

تخفیف در فروش توسط شرکت دانش بنیان ایرانی برای توسعه بازار بوده و هیچ ارتباطی به دولت ندارد

اسدی فرد با اشاره به برخی اظهارات و هجمه‌ها علیه دولت مبنی بر اینکه چرا با وجود نیاز برخی مناطق محروم کشورمان به چنین دستگاه‌هایی، دو دستگاه از آن به بیمارستان‌های اندونزی اهدا شده یا اینکه چرا رئیس جمهور در اندونزی قول ساخت بیمارستان را می‌دهد، گفت: هدیه‌ای در کار نبوده و تنها یک تخفیف برای فروش بار اول به بازارهای خارجی بوده ضمن اینکه این مساله هیچ ارتباطی با دولت یا حاکمیت نداشته و تصمیمی است که شرکت دانش بنیان سازنده گرفته است.

وی افزود: شرکت سازنده ربات جراح یک شرکت خصوصی دانش بنیان است و محصولات دیگری هم در خط تولید دارد و مسئولان این شرکت برای گشایش در صادرات و ورود به بازارهای خارجی تشخیص داده اند که اولین فروش خارجی خود را با ۵۰ درصد تخفیف عرضه کنند و برای خود این شرکت و البته کشور ارزآوری داشته باشند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: البته در طول دو سال گذشته آموزش‌های لازم توسط این شرکت دانش بنیان برای چگونگی استفاده از ربات جراح ایرانی به پزشکان اندونزیایی داده شده است و حالا آنها تصمیم گرفته اند خرید خود را به ۱۰ دستگاه افزایش دهند و طبیعتاً این شرکت ایرانی در فروش‌های بعدی خود تخفیف نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha