تخریب ساختمان‌ها در دستور کار کارگروه ساختمان‌های بلند مرتبه و نا ایمن نیست

اصفهان- ایرنا- رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تخریب ساختمان‌های نا ایمن بلند مرتبه در دستور کار کارگروه ساختمان‌های بلند مرتبه نا ایمن نیست و هدف بیشتر ایمن سازی و مقاوم سازی است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان، عمار شهیر روز سه شنبه افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطابق با بند "ض" ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، موظف به ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف، با اولویت‌بندی‌ کلان‌شهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین است.

وی ادامه داد: دستورالعملی در این رابطه ابلاغ و مقرر شد کارگروهی ایجاد و سپس موارد ناایمن و ناپایدار، براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به مالکان ابلاغ شود.

به گفته وی، تاکنون ۲ جلسه کارگروه در استان اصفهان تشکیل شده که بیشتر در باره مدیریت و تقسیم وظایف سازمان‌ها و ارگان‌ها بوده و هنوز جلسه‌ای برای بررسی ساختمان‌ها برگزار نشده است.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان از اهداف کارگروه ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه است اظهار داشت: شهرداری‌ها بر اساس قانون، موظفند در مواردی از جمله با ساختمان ناایمن و ناپایدار برخورد کنند.

وی اضافه کرد: آماری از پراکندگی ساختمان‌های ناایمن و ناپایدار در استان ارائه نشده و تنها بخشی از این ساختمان‌ها از حدود ۶ سال گذشته و پیش از تصویب قانون، در بازدیدهای شهرداری و ارگان‌های ذیربط شناسایی شده‌اند که آمار شهرداری حدود ۴۳۰ ساختمان است.

شهیر با اشاره به اینکه "ساختمان‌های در دست احداث" و "ساختمان‌های دارای پایان کار" به‌عنوان ۲ موضوع در مبحث ایمنی ساختمان‌ است، خاطرنشان کرد: بررسی مشکلات آن گروه از ساختمان‌های دارای پایان کار که سال‌ها از زمان ساخت‌شان می‌گذرد و به مشکلاتی برخورد کرده‌اند بر عهده کمیته بازدید است و نتیجه این بازدید در فرم‌ها و سامانه منتاک وارد و به وزارت کشور ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: در صورتی که ناایمن بودن ساختمانی در سامانه منتاک تایید شود بنابر تشخیص کارگروه، شهرداری باید به مالکان اعلام کند و در صورتی که مالکان اقدامی انجام ندهند با حکم دادستان اقدامات لازم به‌عمل می‌آید.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: شهرداری موارد مشخص شده در بازدید را در سامانه منتاک وارد می کند و پس از تایید هر مورد در آن سامانه، نحوه برخورد براساس میزان خطر ساختمان، متفاوت خواهد بود.

وی همچنین در زمینه مبحث نگهداری ساختمان، گفت: بر اساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ایران ساختمان و کلیه اجزای آن اعم از تجهیزات، دستگاه‌ها، سیستم‌ها و لوازم ایمنی که بر اساس الزامات این مبحث یا سایر مباحث مقررات ملّی ساختمان، ساخته، تعمیر یا تغییر کاربری داده شده اند، باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند و مالک (یا مالکان) یا نماینده قانونی او در برابر نگهداری آنها مسوول خواهد بود.

شهیر در مورد مبحث ایمنی ساختمان‌ اظهار داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان یکی از اعضای کمیته بازدید مطرح شده در کارگروه ساختمان‌های بلند مرتبه نا ایمن بوده که پس از تکمیل اطلاعات توسط کمیته کارشناسی‌های استان به عنوان دبیر جلسه اصلی کارگروه ایفای نقش می‌کند.

بر اساس آمار موجود تاکنون بیش از ۴۳۰ ساختمان ناایمن در استان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۳۰۰ سازه در شهرستان اصفهان واقع است.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha