۷۰ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم کشور سرمایه‌گذاری شد

تهران - ایرنا - سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اقدامات این ستاد در زمینه محرومیت‌زدایی گفت: در مناطق محروم ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به صورت مستقیم انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عارف نوروزی روز سه‌شنبه در آئین افتتاح نمایشگاه «فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا» (آبادیران) در مصلای امام خمینی (ره) افزود: فعالیت اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نقاط محروم به این معنا نیست که استعدادی در این مناطق وجود ندارد بلکه این محرومیت به دلیل بی‌توجهی به نیروی انسانی بوده است که باید این نگاه جبران شود.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تشکیلاتی مانند بنیاد برکت، احسان و ۱۵ خرداد و شرکت دانش بنیان برکت بر نقاط محروم تمرکز دارد و در حوزه اجتماعی ستاد نیز هدف رفع محرومیت محلات محروم در کشور است و در این زمینه اقدامات خوبی شکل گرفته است.

نوروزی تاکید کرد: در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان، جوانان در مناطق محروم و نیازمند تحت حمایت هستند و اراده بر این قرار گرفته است که به این جوانان در این زمینه کمک شود.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این ستاد در این مناطق حمایت از نخبگان را در دستور جدید خود قرار داده و اقدامات مؤثری نیز در این زمینه انجام داده است که بهترین نتایج و دستاوردها را برای کشور داشته است.

نگاه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محرومیت‌زدایی شبکه‌ای است

نوروزی افزود: نگاه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محرومیت‌زدایی شبکه‌ای است و حجم بیشتری از مردم را در فرایند محرومیت‌زدایی مشارکت می‌دهد. در این زمینه می‌توان به موضوع فراگیری کشت دیم در کشور با بکارگیری جوانان نخبه و صاحب اندیشه و خلاق با استفاده از امکانات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شاره کرد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ادامه داد: ابتدا در ۶ استان با ظرفیت یک و نیم میلیون هکتار کشت دیم آغاز شد و بعد از آن ۱۴ استان با ۲.۲ میلیون هکتار و سپس ۲۱ استان با ظرفیت ۴.۲ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت دیم رفت.

نوروزی اضافه کرد: با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای اقتصادی در قطب کشاورزی و با همکاری ۲۵۰ هزار کشاورز که در فرایند کشت دیم فعالیت داشتند، ۱۰ هزار نفر از جوانان نخبه نیز پای کار آمدند.

وی تاکید کرد: در این موضوع توان اقتصادی خانواده‌های کشاورزان بالا رفت و کشور هم از لحاظ واردات مواد غذایی و کالاهای کاربردی و صرفه‌جویی ارزی نقش اساسی داشت.

نوروزی گفت: این اقدامات نشان از بی نیاز بودن از بیگانگان دارد و در بحث اشتغال به کار با همت کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای انجام شده است که به صورت شبکه گسترده‌ای از آن یک میلیون نفر تحقق یافته است که بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آن مربوط به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بوده است.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: تامین تسهیلات برای نخبگان و صاحبان اندیشه و فکر و بسترهای لازم آموزشی با ایجاد بنگاه‌های خرد و متوسط اتفاقات خوبی در زمینه اشتغال رقم می‌خورد و اگر این امکانات فراهم شود، کشور به یک کارگاه بزرگ تولیدی تبدیل می‌شود.

وی افزود: منابع تحت اختیار در این زمینه باید هدفمند باشند و با استفاده از تسهیلات هدفمند اطمینان داریم که شاهد توفیقات بسیار خوب و دستاوردهای خوبی باشیم.

نوروزی اضافه کرد: در این زمینه یکهزار تسهیلگر برای فعالیت‌های دانش‌بنیان، خرد خانگی و فناورانه و مبتکرانه از روستا تا استان در ارتباط هستند و این کار سامان داده می‌شود و به نتیجه می‌رسد اما نباید در این زمینه خسته شد تا بتوانیم شاهد دستاوردهایی از جوانان نخبه و خلاق در کشور باشیم و اگر در این زمینه منابع به شایستگی تامین شود نیاز کشور نیز تامین خواهد شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکید کرد: در زمینه استعداد شناسی و نخبه شناسی باید دستگاه‌ها در زمینه محرومیت زدایی وارد شوند و حمایت‌ها نیز در این زمینه مضاعف شود.

توسعه اشتغال خانگی؛ از راهبردهای اصلی کمیته امداد

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: مأموریت اصلی کمیته امدادکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید دارند، توانمندسازی افراد تحت پوشش است.

سید مرتضی بختیاری در آئین افتتاح نمایشگاه «فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا» (آبادیران) افزود: در توانمندسازی افراد تحت پوشش در کمیته امداد به سراغ اشتغال پایدار و درآمد با ثبات هستیم و برای رسیدن به اشتغال پایدار و درآمد باثبات برای افراد تحت پوشش، مهارت‌آموزی از ضرورت‌های لازم است و در این زمینه استعدادها و کمک‌هایی از همگان و به خصوص نهادهای ذیربط داریم.

بختیاری با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در زمان تأسیس کمیته امداد گفت: رفع محرومیت دغدغه‌های قرآن و ائمه است و این موضوع باید دغدغه همه افراد در جامعه باشد و جامعه باید به سمت گره‌گشایی از نیازمندان و مسلمانان پیش رود و همه مسلمانان باید دغدغه محرومان را داشته باشند.

وی ادامه داد: همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند تلاش کنید برای رفع محرومیت و شکوفایی استعدادهای نیازمندان، کمک به نیازمندان در قالب عزتمندانه انجام شود و برگزاری نمایشگاه آباد یران در این زمینه است و برگزاری این نمایشگاه نیز استمرار خواهد داشت.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: یکی از راهبردهای اصلی کمیته امداد ایجاد اشتغال خانگی است؛ بنابراین باید اشتغال را به داخل خانه‌ها برد و در این زمینه به همکاری‌های لازم برای راه‌اندازی اشتغال‌های خانگی و پایدار نیاز داریم.

محرومیت‌زدایی مکان محور می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کم‌برخوردار گفت: در زمینه فقر زدایی به صورت مکان محوری در محلات بیست گانه در کشور سه کار مهم قرار است با همکاری و برپایه فعالیت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شود.

علی آقامحمدی ادامه داد: باید دید که منظور از فعالیت در مناطق محروم و فقر زدایی چیست؛ آیا باید قرار بر این باشد که وضع آنها خوب شود یا اینکه بر اساس آیه مبارکه قرآن کریم آنها از رهبران جامعه باشند.

وی تصریح کرد: کسانی که در مشکلات و سختی‌ها رشد می‌کنند می‌توانند در آینده نجات‌بخش باشند و آنها از منتظران ظهور حضرت مهدی (ع) نیز هستند.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بر اساس برآوردهای کنونی، نرخ حداقل دستمزد این‌گونه افراد ثانیه‌ای ۱۰ تومان است و این در حالی است که این دستمزد این افراد می‌تواند تا ۶۰ هزار تومان بیشتر شود و این امر در قالب یک مجموعه مشاغل و حرف مختلف در یک تلاش گسترده امکانپذیر خواهد شد.

آقامحمدی گفت: بنیاد «شکوفه‌های بادام» برای این منظور تأسیس شده است که خود این افراد نیز سهامداران هستند و آنها در این زمینه قیام کنند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم و این حرکت یک حرکت مردم محور است.

رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کم‌برخوردار اظهارداشت: برای این منظور برای دانش آموزان در این مناطق با همت معاونت علمی ریاست جمهوری اقداماتی آغاز شده است و استارت آپ های دانش آموزی نیز راه‌اندازی خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از معاونت علمی ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی کشور و آستان مقدس امام رضا علیه السلام که در زمینه مسکن اشتغال ورزش و برای محرومیت زدایی و توانمندسازی افراد تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، در آئین افتتاح نمایشگاه آباد ایران سامانه تأمین مالی ۴۰ دستگاه تبلت ویژه نابینایان برای مناطق محروم رونمایی شد. در این آئین قرار شد ۱۰ درصد از هزینه تهیه این تبلت‌ها توسط نهاد کتابخانه‌ها، ۱۴ درصد توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و ۵۰ درصد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و یک درصد توسط عضو تشخیص مصلحت نظام تأمین شود همچنین از خیرین و دیگر نهادها نیز خواسته شد با مراجعه به این سامانه یاری‌رسان این اقدام انسان دوستانه باشند.

براساس این گزارش، در این افتتاحیه توافقنامه‌ای بین کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاونت علمی ریاست جمهوری مبنی بر همکاری مشترک در زمینه کمک‌های در حوزه اشتغال برای محرومیت زدایی در مناطق محروم کشور بر اساس دانش بنیان‌ها به امضا رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha