طرح‌های سرمایه‌گذاری قزوین باید پیوست بهره‌وری آب داشته باشد

قزوین-ایرنا- استاندار قزوین با تاکید بر مدیریت مصرف آب در استان،گفت: طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش صنعت و کشاورزی استان باید پیوست بهره وری منابع آب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اعلایی روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان قزوین افزود: در یک سال گذشته برای احیای دشت قزوین و توسعه پایدار این دشت اقدامات خوبی صورت گرفت، یکی از موضوعات مهم این منطقه فرونشست زمین است که باید با جدیت برای مهار آن برنامه ریزی کنیم

وی اظهار کرد: درحوزه فرونشست زمین، مناطق شرق استان قزوین با تهدید بیشتری روبروست بنابراین باید بدانیم هر روز که می‌گذرد فرصت جبران از ما گرفته می‌شود.

اعلایی ادامه داد: یکی از روش‌های مقابله با این تهدید استفاده از آب‌های سطحی بجای منابع آب زیرزمینی است بنابراین طرح انتقال آب از سد طالقان را با جدیت دنبال می‌کنیم.

به گفته نماینده عالی دولت در قزوین با افتتاح سد بالاخانلو که با تلاش مجموعه مدیریت آب منطقه‌ای بسرعت در حال تکمیل است می‌توانیم ۳۰ مرکز جمعیتی را از آب شرب منابع سد بالاخانلو تامین کنیم.

وی تاکید کرد: به میران تامین آب سطحی برای کشاورزی و شرب باید به همان مقدار برداشت منابع آب زیرزمینی کمتر شود و با تکمیل سد نهب هم می‌توان به ازای سهم این سدها از مصرف آب زیرزمینی کم کرد تا با مدیریت مصرف شرایط متعادل شود.

اعلایی با اشاره به تشکیل کمیته احیای دشت قزوین افزود: با حضور کارشناسان و صاحبنظران اقداماتی در این حوزه انجام شده که منتظر نتایج کار هستیم و همچنین در کنار آن راه اندازی «بازار آب» هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی همچنین گفت: مصوباتی برای انتقال آب سد طالقان به استان داریم و از همه ابزارها برای پیگیری این طرح استفاده می‌کنیم تا کارها شتاب گیرد.

استاندار قزوین در ادامه سخنان خود با اشاره به قانون جوانی جمعیت، گفت: جمعیت از مسایل مهم کشورها به شمار می‌رود و نقش مهمی در رشد و توسعه آنها و تعیین وضعیت شان در آینده دارد..

وی با اشاره به گزارش وضعیت تولد، ازدواج و طلاق در استان ادامه داد: بایستی نظام حمایت از ازدواج مجدد بعد از طلاق تدوین و قوانین آن تصویب شود و حمایت لازم هم صورت گیرد تا این واقعه را مدیریت کنیم.

اعلایی اضافه کرد: عرضه واحدهای مسکونی و زمین به خانواده‌های پرجمعیت می‌تواند در سبد خانوار مؤثر باشد بنابراین تسریع در اجرای تعهدات دولت می‌تواند مردم را به فرزندآوری تشویق کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha