۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 5428
کد خبر: 85141142
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر: تنها ۳.۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها به کشاورزی اختصاص دارد

قزوین - ایرنا - معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی با وجود آن که ۱۱ درصد در تولید ناخالص ملی سهم دارد اما تنها ۳.۵ درصد سرمایه گذاری ها در کشور مربوط به این بخش است که مظلومیت این حوزه را می رساند

به گزارش خبرنگار ایرنا، صفدر نیازی شهرکی روز پنجشنبه در آئین گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی قزوین افزود: در این حوزه نیازمند تقویت سرمایه گذاری هستیم چرا که امنیت غذایی جامعه در گرو آن است.

وی از تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها به عنوان یک ابرچالش پیش روی کشاورزی کشور یاد کرد و گفت: تلاش داریم تا با ارتقای بهره وری و بهبود راندمان با این چالش مقابله کنیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید از قطره قطره آب در اختیار خود استفاده درست و برنامه ریزی شده داشته باشیم.

این مسوول با بیان اینکه هدر رفت آب در زمان انتقال به مزارع و زمین های کشاورزی بالاست،افزود: باید با تقویت اعتبارات و سرمایه گذاری ها مشکلات و کاستی های این بخش را کم کنیم.

وی اظهار کرد: ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال آب خاکی در کشور وجود داشت که ۱۸۰ هزار کیلومتر از آن بتنی و یا تبدیل به لوله شد اما هنوز ۲۲۰ هزار کیلومتر آن خاکی است که باید برای ارتقای بهره وری و جلوگیری از پرتی و هدررفت بتنی یا تبدیل به لوله شود که در این خصوص نیازمند حمایت های مجلس هستیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، نظام خرده مالکی را از مشکلات مهم بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با تقویت تشکل ها و اصلاح نظام های بهره برداری به سمت ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی حرکت کنیم در غیر این صورت سرمایه گذاری های ما در حوزه اصلاح و بهبود آب و خاک به ثمر نمی نشیند.

این مسوول گفت: چند طرح بزرگ آب و خاک در کشور دنبال می شود که از جمله آنها باید به احیای بیش از ۵۰۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان اشاره کرد و همچنین طرح هایی نیز برای ذخیره سازی بخشی از آب ورودی به دریای مازندران داریم که در این صورت می توان تولید محصولات کشاورزی را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

نیازی شهرک اظهار کرد: ۹ میلیون متر مکعب آب های جاری به دریای مازندران می ریزد که اگر تنها یک میلیون متر مکعب آنرا ذخیره سازی کنیم، می توان آب بخش زیادی از اراضی کشاورزی را تامین کرد.

این مسوول با اشاره به اجرای الگوی کشت،اظهار کرد: بارندگی ها در کشور به زیر ۲۰۰ میلمتر کاهش یافته و ما ناچار هستیم به سمت الگوی کشت حرکت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اهمیت دشت قزوین در تولید محصولات غذایی،گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای احیای دشت قزوین برنامه دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت های گسترده ای در زمینه بهره وری آب و خاک در کشور در دست انجام است،افزود: به عنوان مثال سالی حدود پنج هزار و ۵۰۰ پروژه آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی کشور اجرا می شود.

این مسوول به طرح های افتتاح شده در هفته جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: به این مناسبت، هزار و ۵۶۳ طرح با هفت هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان اعتبار مورد بهره برداری قرار گرفت که عمده آنها در حوزه آب و خاک بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha