۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85140849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل وزارت ارشاد پای درد و دل هنرمندان تئاتر خوزستان

اهواز- ایرنا - هنرمندان نمایش و تئاتر خوزستان که مدت‌هاست از عدم توجه نسبت به دغدغه‌ها و مسائل این حوزه گلایه‌مند بودند روز چهارشنبه در دیداری صمیمی با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

به گزارش ایرنا نشست اهالی تئاتر خوزستان با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسرافیل فرج الهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و رضا کلاه‌کج مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان روز چهارشنبه با حضور هنرمندان تئاتر استان در اهواز برگزار شد.

هنرمندان تئاتر خوزستان در این دیدار که پس از سال‌ها وقفه برگزار شد نسبت به رفع مشکلات و پیگیری آن‌ها از سوی وزارت ارشاد ابراز امیدواری کردند از سوی دیگر مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ۶ ساعته قول مساعد برای پیگیری و رفع برخی مشکلات این حوزه را داد.

بی هویتی در تئاتر

در ابتدای این نشست سیف اله احمدی پیشکسوت تئاتر خوزستان با اشاره به اینکه اولویت تئاتر امروز فُرم است گفت: تئاتر در دهه‌های گذشته به سمت تفنن رفته و به بی‌هویتی در محتوا دچار شده است که نوع نظارت، گزینش و بازبینی‌های آثار دلیل عمده این موضوع است.

وی افزود: جشنواره‌ها باید به گونه‌ای باشد تا تئاتر هر شهر و فرهنگ با شناسنامه همانجا دیده شود و مخاطب با هویت، فرهنگ و محتوایی جدید در نمایش آشنا شود.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود بر بازآفرینی هویت جدید در تئاتر و نظارت انجمن‌ها بر این موضوع تاکید کرد.

کمرنگ شدن آمورش تئاتر در مدارس

احسان آذربنیاد، مدیر انجمن تئاتر ایذه هم از ضعیف شدن آموزش تئاتر در مدارس نسبت به گذشته گلایه کرد و گفت: امروز دیگر مانند گذشته و با آن قوت قبلی تئاتر در مدارس را شاهد نیستیم این در حالی است که بسیاری از هنرمندان خوب در مدارس آموزش دیده و رشد یافته‌اند.

وی به نبود امکانات اولیه نمایشی در شهرستان ایذه اشاره کرد و گفت: هنرمندان این شهرستان برای ادامه فعالیت هنری خود نیاز به امکانات دارند.

مدیرکل وزارت ارشاد پای درد و دل هنرمندان تئاتر خوزستان

نبود سالن تئاتر نیاز اساسی هنرمندان

منوچهر بهارلویی، پیشکسوت تئاتر استان نیز نبود سالن مناسب برای تمرین تئاتر را یک دغدغه بسیار جدی برای هنرمندان این کلانشهر خواند و گفت: شهرداری اهواز برای اجرا و تمرین در سالن‌های زیرمجموعه خود هزینه‌های گزافی از هنرمندان تئاتر دریافت می‌کند که پرداخت این هزینه‌ها برای هنرمندان ممکن نیست.

احمد نجوایی، پیشکسوت تئاتر شوشتر به وجود تبعیض و نگاه رفاقتی در تئاتر استان اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر متولیان امر به این هنر فاخر شد.

خلیل زرقام پور مدیر کانون نمایش شبیه خوانی هم نسبت به تبدیل وضعیت برخی هنرمندان و ارتقای جایگاه مدرک هنر اشاره کرد

جلوگیری از مهاجرت هنرمندان

دانیال سیاحی، هنرمند تئاتر ماهشهر از مهاجرت بخشی از هنرمندان خوزستان به مرکز به دلیل عدم وجود امکانات کافی و توجه مدیران گلایه گرد و گفت: خواسته ما این است شرایط و امکاناتی در شهرستان‌ها ایجاد شود تا هنرمندان در استان خود به کار هنری پردازند.

وی روند کند تکمیل شدن سالن‌ها و زیرساخت‌های هنری و فرهنگی را عاملی دلسردکننده برای هنرمندان عنوان کرد و خواستار شفاف شدن هزینه کرد بودجه تئاتر در میان استان‌های مختلف شد.

سیاحی که پیشتر اثرش در یکی از جشنواره‌های خارج از کشور برگزیده شده بود نیز روند اعزام هنرمندان به خارج از کشو را سخت و طاقت فرسا عنوان کرد و گفت روند اعزام هنرمندان بسیار زمان بر و سخت است و حمایت از گروه‌های نمایشی نیز آنطور که باید نیست.

مدیرکل وزارت ارشاد پای درد و دل هنرمندان تئاتر خوزستان

نیاز جشنواره بین المللی تئاتر عربی به حمایت

رضا حویزاوی، مدیر انجمن تئاتر شهرستان سوسنگرد نیز به برگزاری ۱۷ دوره جشنواره بین المللی تئاتر عربی اشاره کرد و گفت: این جشنواره از حدود ۲۰ سال پیش تا کنون در حال برگزاری است و با وجود اینکه از کشورهای عربی آثار زیادی به این جشنواره می‌رسد و استقبال خوبی از دیگر کشورها از این جشنواره صورت می‌گیرد اما حمایتی از آن نشده است.

وی وجود ۳۵ کشور عربی اسلامی را عامل مهمی در توجه جدی به این جشنواره دانست و گفت: از مدیران و مسئولان متولی درخواست می‌کنیم توجه و حمایت جدی از این جشنواره داشته باشند.

لزوم راه اندازی هفته تئاتر استان‌ها در تهران

همچینن مصطفی بوعذار، رئیس کانون نمایش انقلاب و دفاع مقدس خوزستان سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری ارشاد در حوزه نمایش را کند عنوان کرد و خواستار سرعت بخشی در این حوزه شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و تنوع فرهنگی و قومی در کشور باید برای هر استان سند زیست بوم تعریف شود جشنواره‌های استانی باید با سیاست‌های کلان همگام‌سازی و ساماندهی شوند و با توجه به رشد قارچ گونه جشنواره‌ها باید جشنواره‌های بدون خروجی و غیر موثر نیز حذف و برخی جشنواره‌ها به صورت دو سالانه برگزار شوند.

بوعذار پیشنهاد داد هفته تئاتر استان‌ها در مرکز راه اندازی شود تا براساس این هفته هر استان نمایش‌های خود را در مرکز اجرا کند.

ساسان شکوریان، نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان نیز به ثبت نشدن سایت ایران تئاتر در سامانه جامع رسانه با وجود فعالیت بیش از ۲۰ سال در حوزه تئاتر اشاره کرد.

لزوم توجه به فرهنگ‌های بومی در تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن صحبت‌های هنرمندان با اشاره به تنوع قومی خوزستان بر استفاده از فرهنگ بومی در نمایشنامه‌ها تاکید کرد و گفت: در نمایش‌ها می‌توانیم از تکنیک‌های دنیا استفاده کنیم اما باید فرهنگ بومی و استانی و موسیقی آن شهر در این نمایش‌ها دیده شود.

وی افزود: مردم دوست دارند فرهنگ و موسیقی دیگر شهرها را بشناسند نمونه موفق این کار " مکبث زار" بود که به جشنواره فجر و جشنواره مسکو راه یافت و موفقیت‌های خوبی را کسب کرد این اثر با استفاده از فرهنگ بندرعباس توانست کاری ماندگار و فاخری را به جا بگذارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه طولانی خوزستان در حوزه تئاتر گفت: استان خوزستان همیشه در جشنواره‌ها حضور موفقی داشته است و بسیاری از هنرمنداتن موفق امروز تئاتر کشور از این خطه ظهور یافته‌اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ استان‌ها با تئاتر بررسی می‌شود عنوان کرد: در تئاتر فرهنگ، ادبیات، موسیقی، رنگ و… وجود دارد به همین خاطر این هنر جایگاه و فرهیختگی خاصی دارد.

نظری با بیان اینکه نجیب‌ترین هنرمندان در تئاتر هستند گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به تئاتر توجه زیادی نشده است، امیدوارم بتوانیم در کنار هنرمندان باشیم و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تئاتر در استان خوزستان شویم

افزایش بودجه تئاتر کشور

وی بودجه تئاتر کشور را ۲۷ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: با این بودجه باید جشنواره فجر، جشنواره عروسکی، ۳۶ جشنواره استانی و چهار جشنواره منطقه‌ای را برگزار نمائیم بدین منظور با همکاری وزیر ارشاد بودجه تئاتر امسال افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کاملاً در جریان کمبود امکانات و مشکلات مالی و هزینه‌ای شما هنرمندان هستیم خاطر نشان کرد: همه مشکلات شما به ما انتقال داده می‌شود در کنار شما هستیم زیرا تئاتر کشور باید به وسیله شما هنرمندان توسعه پیدا کند.

وی بیان کرد: همه با هم باید به اعتلای تئاتر کشور کمک نمائیم، از یکدیگر حمایت و جمعی فکر کنیم، اگر امروز سینما موفق است چون همه اعضای آن پشت یکدیگر هستند.

نظری پیگیری برای حمایت از تعزیه و شبیه خوانی را از موارد در دستور کار خود خواند و گفت: شبیه خوانی زیر مجموعه حج و اوقاف است و حج و زیارت باید از آن حمایت کنند متأسفانه در چند سال اخیر بودجه این حوزه برای این نوع تئاتر هزینه نمی‌شود.

وی در ادامه توجه به کتاب‌های تخصصی که نیاز امروز تئاتر باشد را مهم خواند و گفت: در این زمینه با انتشارت مختلف صحبت شده تا آنها را به چاپ برسانیم.

تسهیل اعزام گروه‌های نمایشی به خارج از کشور

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تسهیل اعزام گروه‌های نمایشی به خارج از کشور گفت: در این زمینه با بخش بین الملل وزارت خانه رایزنی شده و همه تلاش ها در راستای کوتاه کردن روند اعزام است همچنین حمایت‌های ویژه‌ای برای این بخش دیده شده است.

وی با اشاره به لزوم ثبت سایت ایران تئاتر در سامانه جامع رسانه ها گفت: این سایت سابقه طولانی و تخصصی در نشر اخبار حوزه تئاتر دارد و در تلاش هستیم تا آن را به یک خبرگزاری تبدیل کنیم.

نظری در پایان تاکید کرد: هنرمندان باید کار کنند تا چراغ هنر تئاتر روشن بماند.

در پایان این دیدار صمیمی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر و مدیران انجمنهای نمایش شهرستانها تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل وزارت ارشاد پای درد و دل هنرمندان تئاتر خوزستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha