حدود ۱۳ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در خراسان‌شمالی اجرا شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی پارسال در قالب پروژه‌های مختلف در سطح ۱۲ هزار و ۸۲۰ هکتار از عرصه های استان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اسدی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زدایی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: از این میزان طرح اجرایی، نهالکاری در۳۸۰ هکتار، روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت و آبیاری در ۴۱۵ هکتار و تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

وی افزود: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۷۷۵ نفر ساعت آموزش و توانمندسازی ترسیب کربن برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون نیز ۱۲ طرح مطالعاتی در مساحت ۱۷۵ هزار و ۸۷۹ هکتار اجرا شده است.

اسدی بیان کرد: مساحت عملیات بیابان زدایی پیشنهادی در طرح‌های مطالعاتی ۱۰۲ هزار و ۵۵۹ هکتار بوده که از این میزان ۲۴ هزار و ۶۵۹ هکتار از آن اجرا شده است که برای مابقی اجرای طرح ۳۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۵ هزار و ۸۱۳ هکتار مساحت جنگل های دست کاشت بیابانی است و احاله طرح‌های مرت‌عداری در عرصه بیابانی هم ۲۶ هزار و ۶۱۷ هکتار است.

کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال سهم خراسان‌شمالی از طرح ملی

اسدی بیان کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت چهارساله هدفگذاری شد.

وی افزود: با اجرای این طرح در بازه زمانی چهار ساله در نهایت ۳۲ هزار هکتار به عرصه های فضای سبز استان افزوده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، اوقاف، دانشگاه ها و کشاورزان در طرح تولید و کشت نهال همکاری می کنند.

اسدی با اشاره به اینکه در این طرح گونه های باغی تولید و کشت نمی شود بیان کرد: گونه های جنگلی کم آب همچون صنوبر، داغداغان، دغدک، سیاه تلو و سبزخشت، پسته، فندوق، بادام وحشی است که صرفه اقتصادی نیز دارد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha